OleBrumHonning Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Hei Har tenkt å ordne det slik på pc`en min at jeg bruker en begrenset konto når jeg skal på internett. Men dettte er ikke så lett. Har lest at når du har innstalert programvaren, må du åpne den i den begrensete brukerkontoen for at programmet skal ha begrensete rettigheter. Har home utgaven av xp Hvordan kan jeg løse dette? Gjerne en kokeoppskrift på dette Endret 13. juni 2006 av OleBrumHonning Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Altså, du vil opprette en begrenset konto på pc'n din? Lenke til kommentar
OleBrumHonning Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Det stemmer, kan å opprette denne kontoen. men ikke å utnytte den til programmene jeg har tenkt å bruke på nett Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du vil åpne et spesielt program som en begrenset bruker mens du egentlig er innlogget med en superbruker? Alt du skal trenge å gjøre da er å høyreklikke på .exe-fila mens du holder inne SHIFT og så velge "run as". I XP tror jeg dette alltid skal gå mens i W2k må du har servicen 'run as service' kjørende. (Men personlig ser jeg ikke helt poenget med å stresse med begrensede brukere i Windows) Lenke til kommentar
OleBrumHonning Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Har lest at det er mindre sjanse for at hackere kan ta over min maskin etc Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Tja, teoretisk stemmer nok det, men min erfaring sier at to gode programmer, oppdatert Windows og et par porsjoner sunt vett fungerer bedre. At du kjører som en begrenset bruker vil gi en falsk trygghet som kan gjøre at brukerene gjør ting de ikke hadde gjort dersom fornuft var første og eneste sikkerhetsnett. Selv har jeg bare hørt om tre måter vanlige brukere på vanlige Windowsmaskiner har blitt 'hacket' og det er enten ved at det er blitt installert plugins i iexplore, at outlook har automatisk kjørt et epostvedlegg eller at brukeren selv manuelt har kjørt en .exe, .bat, .cmd, .js osv fil fra en tvilsom kilde. Nr1 løser jeg ved å krøple ie helt og bruke Opera. I ie har jeg deaktivert alt som har med active-x, skrudd av cookies, deaktivert alle plugins og satt *.*.*.* til en untrusted kilde. Nr2 er så vidt jeg vet ikke et like stort problem lenger dersom du har en oppdatert versjon av Outlook, men det finnes andre gode epostlesere som Thunderbird og OperaM2. All epost fra ukjente kilder blir slettet på flekken. Nr3 blir løst med fornuft. Dersom kilden til en fil ikke er 100% bekreftet eller at filen ikke er 100% nødvendig laster jeg den rett og slett ikke ned. Slik bruk pluss en brannmur som gjør at du velger hvilken trafikk som skal gå ut (og inn) samt oppdatert Windows og andre programmer vil jeg tro er nok sikkerhet for de fleste. Jeg anbefaler forresten Sygate Personal firewall. Lenke til kommentar
OleBrumHonning Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Tydeligvis gjør jeg ikke mye galt: Bruker opera som nettleser, eudora til mail og norton internett security. Kjører scan 1 gang i døgnet og har automatiske oppdateringer på for windows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå