Gå til innhold

Noen spørsmål angående oppgradering.

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det stemmer at det ikke er vits i å bruke over femtusen kroner på en athlon x2prossesor. noen sier at vanlig athlon 4k er bedre, ivertfall til gaming. og den går vel for vel 2000kr nå. Stemmer dette?

Hvor mye har ram og si. jeg har ~1800MB ddr 400 fra twinmos og noe coisar value. Vill det svare seg og oppgradere til noe "gaming" ram til 2-2500kr for 2GB? og i tilfelle hva?

Hvilket skjermkort skal man velge? 7900gtx 7950gx2 eller radeon x1900xtx? jeg vil ha Høy ytelse.

Bruker man 4000kr+ på skermkort, må man da bruke 4000kr på skjerm for å få full utnyttelse? eller finnes det rimeligere skjermer med skarpt, og saftig bilde? Er en god LCD virkelig blitt like skarpt som en dyr og tung CRT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dyrere modeller er bedre, men som regel ikke verdt prisen. ;) Men AMD skal redusére prisene innen cirka en måned til cirka halvparten.

Skal du ha en X2 som matcher en Athlon 4000+, så må du ha en X2 4600+ (samme klokkefrekvens) som koster i dag det doble. Men det er lite poeng med dobbelkjerne til spill, siden det er veldig få spill som utnytter det, og de få spillene som utnytter det får ikke noe serlig bedre ytelse, siden det er skjermkortet som avgrenser ytelsen.

Du bør nok ha 2GB minne, med parvis like brikker for best ytelse (2x1GB). Du kan kjøpe billigminne, siden dyrt minne ikke er noe serlig poeng, utenom til overklokking.

Av skjermkort velg enten 7900GTX eller X1900XTX. Sistnevnte har best ytelse og bedre bilde, men er varmere.

CRT-skjermer er suverene på bildekvalitét, skarphet, innsynsvinkel, kontrast og responstid. Det dumme er vekten. Men de har også en annen fordel med fleksible oppløsninger, i motsetning til LCD der alle oppløsninger utenom standard(native) blir uklart. Jeg vil anbefale denne CRT-skjermen: Samsung Syncmaster 997MB 1483 kr. Den er ikke så tung, og den klarer 1600x1200 i 75Hz. Kjøper du denne så vil du ikke angre, og du får mer som du kan bruke på resten av pcen. ;) (jeg har en slik skjerm i hus selv)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...