Gå til innhold

Lys til filming

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal begynne filmingen til min film snart.

Jeg skal filme scener i en hytte og ute.

Ute skal det være litt mørkt ( ikke mye , siden kamera oppfatter det utrolig godt bare det blir litt mørkt )

Men inne så er det lyst får øynene , men trenger litt mer lys til kamrea.

Jeg tenkte også og bruke blåfilter.

Er det noen som vet om en billig løsning ?

Jeg tenkte om jeg kunne bruke et kraftig lommelykt og et tynt blått plastik platte.

Men antar at at skikkelig blå filter er bedre.

Noen som vet om blåfilter som man kan bruke til mange forskjellige lyskilder ?

Tenkte og kjøpe alt på nettet , noen som vet om en bra side til mitt behov.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Tror ikke det finnes forskjellige blåfilter til forskjellige lyskilder.. utenom formen på det da. Det er lurt å bruke blåfilter når du skal filme ute i natten, ja. Men en lommelykt gjør nok ikke susen, den har ikke så stort område den lyser på vet du. Skaff deg noen arbeidslamper, som Eivind87 sier. Du får dem til 69 kr på enten biltema eller clas ohlson, tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg skal filme på en hytte som ikke har tilgang til strøm.

Hvordan kan jeg få strøm uten og ruinere meg.

Er det noen tips her ? :)

takker for svar :)

Lurte på 2stk av disse , men de er 230 VOLT.

post-81805-1150227487_thumb.jpg

Endret av Yuri555
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du kan kjøpe et 12 volt batteri og en konverter fra 12 til 230 volt, ganske billig på clasern. tror den kosta 500 eller noe, den billigste. Vet dog ikke hvordan dette funker, kan jo hende du tapper batteriene fort, det må du nesten spør om i Strømforsyning og Elektronikk.

Hvor fant du de lyskasterne der?

Edit: ellers har du alltids et bensinaggregat da... hvis du får lånt det.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hvor fant du de lyskasterne der?

Edit: ellers har du alltids et bensinaggregat da... hvis du får lånt det.

6302946[/snapback]

http://www.clasohlson.no/

under arbeids belysning. koster 169kr pr.stk.

6302966[/snapback]

Okey, thanks ;)

Men høres det ut som noe du kan få råd til? 12v batteri og konverter, eller om det ikke er så bra, et bensinaggregat? Du får sikkert lånt det en plass.... Sett aggregatet så langt vekk som mulig og bygg en vegg på den siden som vender mot stedet du skal filme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Edit : bensinaggregat Bråker ikke det ?

6302966[/snapback]

Sjekk nederst i min forrige post! Det hjelper en del.

Lenke til kommentar

Har just snakket med min far , han kan skaffe meg bensinaggregat :dribble:

Han sa også at man setter noen gips plater rundt den så demper det lyden betraktelig.

Så nå skal jeg kjøpe 2 av de lampene og få bensinaggregat når jeg begynner filming av filmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har just snakket med min far , han kan skaffe meg bensinaggregat  :dribble:

Han sa også at man setter noen gips plater rundt den så demper det lyden betraktelig.

Så nå skal jeg kjøpe 2 av de lampene og få bensinaggregat når jeg begynner filming av filmen.

6303071[/snapback]

Husk å skaffe deg et par reflektorer da... Med mindre du vil få en stygg gulfarge i bildet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

jeg har nettopp send mail til NRK, og de hadde noe brukt... Spør en lokal TV-kanal du også. Jeg skal bort til uken og få litt filter :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Nå har jeg kjøpt to arbeidslamper på stativ, helt lik den ovenfor. Lagde et "bur" av hønsenetting og litt ståltråd, for å få litt avstand så filtrene ikke smelter...

Advarsel!! IKKE bruk plastklyper som jeg har gjort her, det var bare for å demonstrere. De ville ha smeltet. Kjøp treklyper!

Funker fett dette, men fant ut at man må ha minst to lag for å få et tilfredsstillende lys.

Jeg gjorde "buret" tre "ruter" kortere (du skjønner hva jeg mener... hehe), fant ut at jeg trengte ikke så stort mellomrom.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Utrolig bra jobba , skal gjøre akkurat det samme , Ser ut som det kunne funke bra.

Hva slags blåfilter brukte du ( type )

edit: Har bestilt 2stk fra Clas Ohlson , betalte 400kr inkl frakt. Utrolig mye for penga.

Endret av Yuri555
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Utrolig bra jobba , skal gjøre akkurat det samme , Ser ut som det kunne funke bra.

Hva slags blåfilter brukte du ( type )

edit: Har bestilt 2stk fra Clas Ohlson , betalte 400kr inkl frakt. Utrolig mye for penga.

6328560[/snapback]

Hehe, takk. ja, det funker bra, bare husk å ta to lag.. ihvertfall med frostfilter.

Vet ikke hvilken type jeg brukte, jeg bare brukte det jeg fikk av NRK Hordaland :) Har du fått tak i noe, eller?

Lenke til kommentar

Når jeg får lampene og får mekka nettningen , så skal jeg opp til en forhandler som skal teste forskjellige filtere så kan jeg selv se hvilket som jeg synes passer best.

EDIT : Kunne du ha lagt ut en liten film snut med lampene i aksjon ?

Endret av Yuri555
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Når jeg får lampene og får mekka nettningen , så skal jeg opp til en forhandler som skal teste forskjellige filtere så kan jeg selv se hvilket som jeg synes passer best.

EDIT : Kunne du ha lagt ut en liten film snut med lampene i aksjon ?

6330548[/snapback]

Konge :) Jeg har forresten gjort litt om på dem.... (for lite frostfilter... hehe)

Har lagd en liten kant rundt det hele, må jo ha større filter, men fordelen er at da syns ikke klypene som skygger.. :)

Har ikke nok filter til å legge ut filmsnutt enda, sorry :) Men kan godt gjøre det når jeg får tak i mer. Tror jeg skal lage låvedører til de også, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lage dem... Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...