Gå til innhold

valg av telezoom og bæreveske.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nikon D70 og er ganske fersk innen foto.

Jeg har 18-70mm og 50mm f/1.4 og det neste på listen min er en Telezoom da jeg vil ta bilder av dyr og ev. prøve meg på litt actionbilder.

Jeg har lest igjennom mange tråder om telezoom og står igjen med disse valgene, lurer på hva er best?

Nikkor AF-D 70-300mm f/4-5.6 ED eller Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG

Og har hørt noe om at når man bruker 300mm på D50 så blir det en 480mm, gjelder det for D70 og? (tilgi meg hvis jeg er helt på bærtur nå :blush: )

Og jeg har kikket litt på kameravesker og valget har falt på Domke F6, er den bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest igjennom mange tråder om telezoom og står igjen med disse valgene, lurer på hva er best?

Nikkor AF-D 70-300mm f/4-5.6 ED eller Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG

Og har hørt noe om at når man bruker 300mm på D50 så blir det en 480mm, gjelder det for D70 og? (tilgi meg hvis jeg er helt på bærtur nå  :blush: )

6301580[/snapback]

Ta en titt på disse to trådene:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=572032

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576957

Om du ikke finner svaret der, så kan jeg gi deg et hint: Det begynner på S.

Cropfaktoren på D50 og D70 er den samme.

Lenke til kommentar

cropfaktor bør du se bort fra, da det mest er for at kunne sammenligne kameraerne - men du har jo et :!:

jeg bliver nødt til lige at komme med min standardadvarsel:

Til vilde dyr og fugle er 300 mm i underkanten (du kan se hvor lidt pipfugle ca. fylder her ) jeg har 50-500, og bruger aldrig 50-499 mm, så kan du finde noget xx-400 mm eller evt. en fast 3-400 mm tror jeg du er bedre hjulpet ude i skoven.

jeg kender ikke nikons system, men måske kan du finde noget gammelt 300 mm som du kan få indenfor budgettet -så vidt jeg husker går nikon med optik ret langt tilbage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...