mr. Zilter Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg har nettopp flytta og får ikke internett før om fredagen... Bare for å skjekke, koblet jeg på antenne og søkte etter tilgjengelige nettverk. Jeg var så heldig at det var et usikret nettverk i ett av nabohusene, så her sitter jeg... Men skjekk detta: syk_linje.bmp Lenke til kommentar
oddity Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Så avbestill nett hjemme hos deg da Får ikke vist bildet ditt forresten Lenke til kommentar
Westen Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg har nettopp flytta og får ikke internett før om fredagen... Bare for å skjekke, koblet jeg på antenne og søkte etter tilgjengelige nettverk. Jeg var så heldig at det var et usikret nettverk i ett av nabohusene, så her sitter jeg... Men skjekk detta: 6301466[/snapback] Det du holder på med er ulovlig, bare så du er klar over det. Endret 13. juni 2006 av Westen Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det du holder på med er ulovlig, bare så du er klar over det. 6301694[/snapback] Det han holder på med er vel egentlig bare i en juridisk gråsone? Med mindre det har kommet rettslige avgjørelser som avgjør det ene eller det andre. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Nei det er ulovlig, enkelt og greit. http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4953137.html Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Teit... man vet jo ikke hvem som setter opp trådløst nett uten sikring for at andre skal kunne bruke det og hvem som bare gjør det av uvitenhet. Dessuten er det av og til bærbare bare logger seg på tilgjengelige nett i nærheten uten at man gjør noe aktivt. Skal man bli straffa pga xp gjorde så pc'n kobla seg på uten at det var meninga? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Nei det er ulovlig, enkelt og greit.http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4953137.html 6301814[/snapback] Politiet mener man begår minst ett brudd på straffeloven når man surfer på andres nett. Paragraf 393, (misbruk av nettverksressurser) eller paragraf 145, datainnbruddsbestemmelsen. Brudd på pragraf 145 kan straffes med bøter og fengsel opp til seks måneder, og opp til to års fengsel for alvorlige tilfelller. Bryter man paragraf 393 kan man bli straffet med bøter. Er politiet uvitende eller noe? Når et trådløst nettverk er åpent sender det ut invitasjoner og når man får en invitasjon så har jo faktisk eieren etter hva jeg mener ikke noe behov for å holde det for seg selv... Lenke til kommentar
oycob Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 om pcen din logger seg på et usikra trådløst nett så ender ikke det normalt med at man benytter seg av nettet i flere uker/måneder dessuten må man vel gå utifra at trådløse nett er lukkete, uavhengig av om de er kryptert eller ikke. Kan liksom ikke regne med at det er fritt fram å gå inn og slappe av litt på sofaen i et vilkårlig hus bare fordi det står ulåst... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 om pcen din logger seg på et usikra trådløst nett så ender ikke det normalt med at man benytter seg av nettet i flere uker/måneder dessuten må man vel gå utifra at trådløse nett er lukkete, uavhengig av om de er kryptert eller ikke. Kan liksom ikke regne med at det er fritt fram å gå inn og slappe av litt på sofaen i et vilkårlig hus bare fordi det står ulåst... 6301926[/snapback] Det har du rett i, men hvis du hadde fått en invitasjon som stadig dukker opp når en trådløst åpent nettverk er tilgjengelig er vel saken en annen? Lenke til kommentar
oycob Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) tja, er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det er en invitasjon... eneste form for "invitasjon" du får er vel eventuelt tilbud om ip-informasjon fra dhcp-server (det du tenker på går jeg ut i fra?), og det er jo ikke noen bevisst invitasjon fra eier, men en tjeneste som kjører på et privat nettverk... men skjønner poenget ditt edit: Som Ørjan sa under Endret 13. juni 2006 av oycob Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) om pcen din logger seg på et usikra trådløst nett så ender ikke det normalt med at man benytter seg av nettet i flere uker/måneder dessuten må man vel gå utifra at trådløse nett er lukkete, uavhengig av om de er kryptert eller ikke. Kan liksom ikke regne med at det er fritt fram å gå inn og slappe av litt på sofaen i et vilkårlig hus bare fordi det står ulåst... 6301926[/snapback] Det har du rett i, men hvis du hadde fått en invitasjon som stadig dukker opp når en trådløst åpent nettverk er tilgjengelig er vel saken en annen? 6301932[/snapback] Ja, såframt eieren av huset sender ut invitasjonen og ikke, som i dette tilfellet, huset selv. Nå er det vel et diskuskjonsspørsmål hvorvidt man kan kalle det en invitasjon. Routeren forteller vel bare til alle som er rundt at den eksisterer. På samme måte som et hus sier det samme ved å befinne seg en plass der andre kan se det. Ørjan... Endret 13. juni 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
Kjetilfred Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Fra det jeg har hørt er det ikke lenger ulovlig å koble seg opp mot naboens nett når det er usikret. og når det gjelder den nrk linken: Publisert 08.08.2005 mye kan ha endret seg siden den gang. Endret 14. juni 2006 av Kjetilfred Lenke til kommentar
mintman Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Denne debatten er vel tatt her inne x-antall ganger før på dette forumet. Men, jeg får ikke opp bilde. Hva er så sykt med denne linja? Hastigheten? Lenke til kommentar
Skavhaug Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hvorfor ikke gå bort og spørre om du kan få låne linja hans til fredag! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Dere får opp bildet, bare at det er kun en hvit flate Hvis man tenker gjennom det så er kryptering av nettverk unødvendig komplisert. Når man logget på en router burde man få opp noen bokser hvor man legger inn noen ord for navn på nettverket og kryptering. Slik er det sjelden nå. Man skal først velge hvilken type kryptering og passphrase i beste fall. Tipper at 95% av de som legger inn kryptering ikke aner hva de forskjellige typene (WPA, WEP, WPA2, RADIUS etc) står for eller hvor sikkert det er. En annen sak er de som har default som navn på sitt ukrypterte nettverk. Wireless Zero Config søker jo etter dette og kobler seg opp automatisk. Skal man saksøke Microsoft hvis man blir tatt for å surfe på naboens nettverk? Endret 14. juni 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Bilde ditt funker ikke! Men hvor mange mbit er det snakk om her da ? BTW at XP kobler seg til automatisk til naboen sitt nett er ikke din feil Du trodde du var på ditt eget nett Endret 14. juni 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
Kjetilfred Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 er ikke noe verre enn å si at du ikke har peiling på pc om noen skulle pushe politiet på deg.. noe jeg så sterkt tviler på ville skjedd.. når de ikke vet hvordan å sikre sitt eget nettverk vet de garantert ikke hvordan å finne ut at andre utnytter nettet deres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå