Gå til innhold

Viftekontroll i ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettop installert linux for første gang, går veldig bra så langt men viftene på pcen begynner å gå meg på nervene. I windows går de automatisk på lavest mulig turtall så lenge de holder hardwaren kjørlig, lurte på om det finnes et lignende program i ubuntu??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sitter med en laptop, en IBM ThinkPap R52, denne var etter min smak litt for sensitiv angående varme og vifta begynnte å gå litt for tidlig .. så jeg stillte den til å aldri starte vifta før tempraturen når 65*C; nå går den "aldri" når jeg surfer på nettet eller driver med "vanlig bruk"

.. måten jeg gjorde det på var å sende strenger til /proc/acpi/ibm/fan ved hjelp av et script:

#!/bin/sh

MAXTEMP=65

# Make sure fan is on if leaving, crashing or similar.
trap "echo enable > /proc/acpi/ibm/fan; echo 'Making sure fan is on!';" EXIT

while [ 1 ];
do
 fan=no
 command='disable'

for temp in `sed s/temperatures:// < /proc/acpi/ibm/thermal`
   do
   test $temp -gt $MAXTEMP && fan=yes
 done

test "$fan" = "yes" && command='enable'
 echo $command > /proc/acpi/ibm/fan

# Let it run longer when starting up.
 test "$fan" = "yes" && sleep 40
 sleep 20
done

jeg aner ikke om det finnes noen grafiske grensesnitt til slike ting som er enklere .. du kan jo starte med å sjekke om du har noe under `/proc/acpi/../fan' og `thermal'-katalogen

Lenke til kommentar
jeg sitter med en laptop, en IBM ThinkPap R52, denne var etter min smak litt for sensitiv angående varme og vifta begynnte å gå litt for tidlig .. så jeg stillte den til å aldri starte vifta før tempraturen når 65*C; nå går den "aldri" når jeg surfer på nettet eller driver med "vanlig bruk"

.. måten jeg gjorde det på var å sende strenger til /proc/acpi/ibm/fan ved hjelp av et script:

#!/bin/sh

MAXTEMP=65

# Make sure fan is on if leaving, crashing or similar.
trap "echo enable > /proc/acpi/ibm/fan; echo 'Making sure fan is on!';" EXIT

while [ 1 ];
do
 fan=no
 command='disable'

for temp in `sed s/temperatures:// < /proc/acpi/ibm/thermal`
   do
   test $temp -gt $MAXTEMP && fan=yes
 done

test "$fan" = "yes" && command='enable'
 echo $command > /proc/acpi/ibm/fan

# Let it run longer when starting up.
 test "$fan" = "yes" && sleep 40
 sleep 20
done

jeg aner ikke om det finnes noen grafiske grensesnitt til slike ting som er enklere .. du kan jo starte med å sjekke om du har noe under `/proc/acpi/../fan' og `thermal'-katalogen

6301879[/snapback]

Det var vel kanskje littegrann komplisert for en førstegangsbruker? ;)

Hvilken hw er du utstyrt med, Tralala?

Lenke til kommentar
Det virker på meg som det er Cool'n'Quiet han snakker om.

Har ikke mye peiling selv, men skal snart starte med Debian, så kunne vært greit å vite om slikt støttes i Linux :)

6302364[/snapback]

Kommer litt ann på hva du mener med støttes? lnostdal har jo fått det til fint, han...

Kan du finne ut om vifta er på, og hvilken temp den har, skal det fint gå ann å skrive et skript.

Lenke til kommentar

Har et asus a8n sli premium hk, med en zalman cpu vifte som jeg kan styre menuelt, må bare koble på den viftekontrollen som fulgte med, men hadde vært lettest om det var mulig at det ble styre automatisk. Har bare en kabinett vifte som ikke bråker så veldig mye. Den som bråker mest er gpu vifta, har et xfx geforce 7800 gt skjermkort, og når det går for fult bråker den veldig.

Er sikkert Cool'n'Quiet som er på i windows, viftene går for fult når jeg starter maskina, men når windows har loada går de på minimum hastighet hvis jeg ikke spiller eller gjør noe annet resurskrevende.

Dette er første gang jeg prøver linux og har ikke så mye peiling på hvordan alt fungerer enda så hvis det er noen som vet om et program eller en måte jeg kan styre viftene hadde det vært det greieste.

Lenke til kommentar

Kjøleribber eller vannavkjøling er kanskje en ting for kresne. Eller så kan man kjøpe seg viftstyring. Det koster ikke mange kronene. Har ikke vært borti noen som har plagdes med lyder fra laptop. Selv foretrekker jeg Delta-vifter.

Lenke til kommentar
Nvidia-driveren justerer automatisk ned turtallet på skjermkortvifta

6305638[/snapback]

Mitt MSI GeForce Ti4200 brennte fast vifta lik så greit :ermm: Har funka i 2 år nå etter at det skjedde. Måtte bare trekke ut ledningen, så det ikke gikk varmgang i kretsene. :cool:

Lenke til kommentar

Fant ut at for å få Cool'n'Quiet til å funke i linux måtte jeg installere en driver

"AMD Athlon™ 64 Cool'n'Quiet Driver Version 1.50.03 Linux"

Men har et lite problem med installasjonen.

"The powernow-k8.c and powernow-k8.h files should be

placed in the arch/i386/kernel/cpu/cpufreq directory.

The kernel will then need to be rebuilt and the system

rebooted. Builds of the 64-bit arch/x86_64 kernel use

the same source files."

Hvor skal jeg legge filene, fant mappa "kernel" under "sys" men ikke "cpu" eller "cpufreq", Noen som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...