Gå til innhold

Videokamera med mulighet for ekstern linse

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å kjøpe et videokamera som jeg skal bruke til å filme inne i bilen ved banekjøring. Må ha mulighet for tilkobling av ekstern linse og mikrofon.

Det bør vel være mini-DV pga slag og risting under kjøring. Er det noen som har noen tips om modeller som er egnet i prisklassen 5-10000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ekstern linse, mener du da en konverterlinse eller avtagbar/byttbar linse?

Sistnevnte finnes kun på enkelte kamera, men da i prisklassen 30-40.000 eller enda mer. Konvertere for mer vidvinkel eller mer tele, får du tak i til alle videokamera, selvsagt i forskjellige prisklasser og kvaliteter. De billigste som er brukbare, ligger vel på 5-600 kroner, men ikke forvent rette linjer og sylskarpe bilder. De dyreste ligger på 2-2500 kroner. Mikrofon kan alle bruke, med unntak av de billigste kameraene og noen Sony kamera som kun har tilkobling via hot-shoe (deres egen standard... Sony er flinke på å nekte kunden å bruke annet enn originalutstyr gitt).

Panasonic GS-serien er gode kamera. Søk etter GS-180, GS-280, GS-300 eller GS-500 på forumet, så finner du ut hvorfor dette er kameraet du skal velge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Med ekstern linse, mener du da en konverterlinse eller avtagbar/byttbar linse?

Sistnevnte finnes kun på enkelte kamera, men da i prisklassen 30-40.000 eller enda mer. Konvertere for mer vidvinkel eller mer tele, får du tak i til alle videokamera, selvsagt i forskjellige prisklasser og kvaliteter. De billigste som er brukbare, ligger vel på 5-600 kroner, men ikke forvent rette linjer og sylskarpe bilder. De dyreste ligger på 2-2500 kroner. Mikrofon kan alle bruke, med unntak av de billigste kameraene og noen Sony kamera som kun har tilkobling via hot-shoe (deres egen standard... Sony er flinke på å nekte kunden å bruke annet enn originalutstyr gitt).

Panasonic GS-serien er gode kamera. Søk etter GS-180, GS-280, GS-300 eller GS-500 på forumet, så finner du ut hvorfor dette er kameraet du skal velge.

6301110[/snapback]

Et spørsmål... Kan man f. eks. sette på en vidvinkel linse på NV-GS500 ?

Lenke til kommentar
Det finnes ikke en slik inngang på mitt NV-GS500 ihvertfall.. skulle ikke tro nv-gs300 har det heller da..?

6314638[/snapback]

Ser ikke slik ut heller nei, dessverre.

Jeg har ett eget eldre sony dv kamera som brukes som recorder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Ei forsatslinse kan du fint skru på GS500 ja. Det digitale mørkerom har ein del, finn ei med same filterdiameter som kamera. Hugser ikkje akkurat kva den var, lurer på om det er 43mm, men det finn du fort ut.

6301551[/snapback]

Har du noen forslag til vidvinkel greie da? Ja det stemmer, det er 43 mm.

Edit: Helst hos fotovideo.no, så slipper jeg å bestille ;)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Om den har ein gjengediameter på 43mm so passer den.

Edit: Er du i tvil, ta kontakt med butikken.

6315606[/snapback]

Ok, thanks :)

Lenke til kommentar

Dette var tydeligvis ikke så enkelt. Konklusjonen er ihvertfall at jeg må ha et kamera med analog inn, men det er det få som har ser det ut som. Ingen som har noen tips? Sony HC42e skal muligens ha en slik innngang har jeg hørt, hvordan er det kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...