Stoic Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hei alle sammen. Jeg er ny her på forumet, og trenger noen tips til eksamen. Jeg har kommet opp i Nyere Historie og har muntlig som eksamensform. Temaet er "Mellomkrigstiden" og jeg har laget meg en problemstilling som har blitt godkjent av læreren. "Hvordan nazismen og fascismen spredde seg og hvilke forutsetninger som måtte oppfylles for at de kunne få grobunn." I den annledning lurer jeg på om noen her ute har noen tips? Noe spesielt de mener jeg bør ha med o.l. All hjelp blir satt pris på Lenke til kommentar
McFly Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er en interessant sammenheng der. Nemlig at det stort sett var land som fortsatt hadde store landeiere som fikk nazistisk eller facsisk styre. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er flere som spør om det samme her. Sjekk tråden "Er nazismen høyreekstrem". Eventuelt sjekk ut Skole-forumet. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Når Klilleng mener at spørsmålene er helt like, så viser han at han ikke forstår alt. Den politiske skalaen var ulike på 30-tallet og idag. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Når Klilleng mener at spørsmålene er helt like, så viser han at han ikke forstår alt. Den politiske skalaen var ulike på 30-tallet og idag. 6302418[/snapback] Eh.. spørsmålet i tråden jeg nevner ER akkurat det samme. Samme person som spør der som har laget denne tråden. Men dette blir bare kaos. Edit: Trådstarter kan ihvertfall se nærmere på konsekvensene av krigsskadeerstatningen Tyskland ble idømt etter 1. verdenskrig. Som en start. Endret 13. juni 2006 av klilleng Lenke til kommentar
McFly Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Slettes ikke, det er mye enklere å plassere nazismen på høyresiden om man kun snakker om mellomkrigstiden, enn om man snakker om ideologier generelt. Det spesielle med mellomkrigstiden var at liberalismen var svært svak, og etter 1929 forsvant den som en politisk kraft av betydning frem til begynnelsen av syttitallet. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg har funnet en del stoff, samt at jeg har lest i fagbøkene vi har. De politiske ideologiene fikk grobunn på grunn av at det var noe nytt, de gamle partiene fikk ikke til noe og tilliten ble svekket. Tanken på at en sterk fører skulle lede folket gjorde også ideologien mer interresant. En annen ting er at fascismen og nazismen var stikk motsatte av kommunismen, som bøndene spesielt følte seg truet. Er dette på riktig vei? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Et tips: Ikke legg for stor vekt på hva du får informert her. Les fagbøker og pensum, hopp over kontroversielle påstander hvis du ikke er villig til å forsvare påstandene for sensor. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hehe. Jeg har skaffet en del eget stoff. Har funnet mye bra på wikipedia.no. Satser på at den informasjonen der er korrekt. Det samsvarer med læreboken iallfall. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 En annen ting er at fascismen og nazismen var stikk motsatte av kommunismen, som bøndene spesielt følte seg truet. Er dette på riktig vei? Stikk motsatt på hvilken måte? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) En annen ting er at fascismen og nazismen var stikk motsatte av kommunismen, som bøndene spesielt følte seg truet. Er dette på riktig vei? Stikk motsatt på hvilken måte? 6303649[/snapback] Det blir jo regnet (av skolen) som motpolen på den ytterste høyrefløy til kommunisen, som igjen ligger på den ytterste venstrefløy. Endret 13. juni 2006 av warpig Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg spurte om "på hvilken måte?", ikke "hva mener skolen?". Jeg bryr meg ikke om hva skolen regner nazismen som, den norske skolen er langt ifra nøytral. Endret 13. juni 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
warpig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg spurte om "på hvilken måte?", ikke "hva mener skolen?". Jeg bryr meg ikke om hva skolen regner nazismen som, den norske skolen er langt ifra nøytral. 6303713[/snapback] Men det er faktisk i den norske skolen han skal fremføre det. Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 En annen ting er at fascismen og nazismen var stikk motsatte av kommunismen, som bøndene spesielt følte seg truet. Er dette på riktig vei? Stikk motsatt på hvilken måte? 6303649[/snapback] Takk for at du stiller kritiske spørsmål Muligens ordla jeg meg litt feil. I Italia: Fascismen hadde grobunn i bondesamfunnet, hvor nasjonalismen sto sterk. Bøndene ble også rammet av de økonomiske krisene som forekom i mellomkrigstiden. Bøndene fryktet kommunismen, mest fordi de ville fjerne den private eiendomsretten. Dermed så de på fascistene som en løsning på problemene, som hadde kommunistene som hovedmotstandere. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) warpig: Det er normal, fornuftig praksis å begrunne sime påstander med argumenter. Jeg ville ikke satset på at Maddocs sensorer godtar påstander som kastes ut i luften. Wipikedia er vel ikke akkurat en god kilde å bruke til en eksamen? Det som står der kan endres av hvem som helst, når som helst, og likevel bli tatt for god fisk av godtroende ungdomsskoleelever som syntes det er fint å kunne søke på internett. Endret 13. juni 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
warpig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 warpig: Det er normal, fornuftig praksis å begrunne sime påstander med argumenter. Jeg ville ikke satset på at Maddocs sensorer godtar påstander som kastes ut i luften. 6303857[/snapback] Ja, så klart. Men det lønner seg som regel å kjøre et fra dine meningene skolen er bygget på. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 warpig:Det er normal, fornuftig praksis å begrunne sime påstander med argumenter. Jeg ville ikke satset på at Maddocs sensorer godtar påstander som kastes ut i luften. 6303857[/snapback] Ja, så klart. Men det lønner seg som regel å kjøre et fra dine meningene skolen er bygget på. 6303870[/snapback] Bekjemp systemet! Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 warpig: Det er normal, fornuftig praksis å begrunne sime påstander med argumenter. Jeg ville ikke satset på at Maddocs sensorer godtar påstander som kastes ut i luften. Wipikedia er vel ikke akkurat en god kilde å bruke til en eksamen? Det som står der kan endres av hvem som helst, når som helst, og likevel bli tatt for god fisk av godtroende ungdomsskoleelever som syntes det er fint å kunne søke på internett. 6303857[/snapback] Det jeg skrev isted er hentet fra min egen lærebok, og den bør vel bli tatt for god fisk? Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) En annen ting er at fascismen og nazismen var stikk motsatte av kommunismen, som bøndene spesielt følte seg truet. Er dette på riktig vei? Stikk motsatt på hvilken måte? 6303649[/snapback] I Italia: Fascismen hadde grobunn i bondesamfunnet, hvor nasjonalismen sto sterk. Bøndene ble også rammet av de økonomiske krisene som forekom i mellomkrigstiden. Bøndene fryktet kommunismen, mest fordi de ville fjerne den private eiendomsretten. Dermed så de på fascistene som en løsning på problemene, som hadde kommunistene som hovedmotstandere. 6303794[/snapback] Dette betyr jo bare at bøndene måtte velge mellom pest og kolera, ikke at de to ideologiene faktisk er stikk motsetninger. Det finnes sikkert ulikheter mellom fascismen og kommunismen, men at de er stikk motsetninger stemmer nok ikke. De er begge totalitære, altruistiske og kollektivistiske, noe "hvor nasjonalismen stod sterkt" jo viser. Det jeg skrev isted er hentet fra min egen lærebok, og den bør vel bli tatt for god fisk?Jeg tenkte heller på ditt utsagn om at "Har funnet mye bra på wikipedia.no". Wipikedia kan gi god informasjon iblandt, men også direkte feilinformasjon. Ja, så klart. Men det lønner seg som regel å kjøre et fra dine meningene skolen er bygget på. Det er ofte formålstjenlig å gjøre det som skal til for å få en best mulig karaktèr ja. Endret 13. juni 2006 av T.F.T Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg skrev at jeg ordla meg feil. Og det beklager jeg. Har jobbet ganske mye idag (12+ timer eller noe...) så er litt sliten. Dette var en glipp fra min side, og det beklager jeg på det sterkeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå