bo1e Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Trenger gode forslag til hva jeg skal gjøre med noen håpløse familiemedlemmer. Jeg har solgt dem en pc, og da fulgte det visst med livstidssupport. Jeg har formattert og ryddet opp ørten ganger. Nå har hele driten låst seg igjen, regner med det må ny formattering til og backup av tusen ting og frem å tilbake inn i evigheten. De hadde idag fått brev fra sin isp om at deres abonnement spydde ut alt mulig djevelskap på nettet. PCen har uansett krasjet totalt så det problemet løste seg selv kan man si. Det jeg ønsker å gjøre nå er å legge inn programvare og begrensninger slik at det ikke er mulig å fåkke det opp igjen. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Antivirus og firewall og adaware holder ikke her.. må sterkere saker til det er helt tydelig. Utdrag fra en faktisk samtale med en av "brukerene": "Joda jeg fant det spillet. Bare søkte i kazaa. Det var en .exe-fil på 2mb. Men da jeg startet filen så skjedde det ikke noe. Kanskje det er noe galt med pcen siden det ikke startet. Kan du ordne det?" Hvor skal man begynne lixom? Endret 13. juni 2006 av bo1e Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Sette opp en brannmur som sperrer alle programmer som KaZaa og andre drittvirusmagneter! Last ned en torrent klient til de og gi dem en link til Google Tror egentlig det beste er å lære dem litt vettug bruk av PCen! Tror det er der det skorter hos dem! Regner med at de bruker IE..? Innstaller Opera eller FireFox hos dem så ordner du nok en del med en gang (og slett IE snarveiene)! FireFox er vel det beste her siden de ikke kan så mye greie på PC og det er den som ligner mest, GUI messigt, på IE. Endret 13. juni 2006 av P-in-P Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Ja helt klart, det beste hadde vært om de hadde lært hvordan ting fungerer og henger sammen men så mye tid har jeg ikke til overs, og hadde jeg hatt det så ville jeg ikke brukt det på akkurat dette Kan prøve Firefox ja. Unngår man en del drit som kommer gjennom "vanlig" bruk av webben på den måten? For meg er det helt hinsides ufattelig hvordan de får til å herpe en pc så mye. Jeg hadde ikke klart det om jeg hadde gått inn for det med sjel og glød. Forslag til en god brannmur? Noe administrativt i windows eller denslags er gjerne en god idè også. Blir vel win xp tenker jeg. Noen som har forslag i den retningen? Endret 13. juni 2006 av bo1e Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Høres ut som om du bør innstallere Illusion. Innstaller spill og programvare først, deretter slår du på Illusion. Når Illusion er på slettes alle endringer som er gjort hver gang pc-en skrus på. (Spill og programvare som er innstallert forsvinner også). Tror du kan definere f.eks Mine dokumenter til å være fri slik at man kan lagre filer der uten at de forsvinner ved reboot. Ungdomsskolen jeg gikk på brukte Illusion. Kjedelig med folk som ikke klarer å forstå at .exe filer på 2MB ikke kan være annet enn virus når du egentlig er på jakt etter et spill på flerfoldige gigabyte. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Ja ikke sant. Utrolig kjedelig. Men sånn er det Når de i bunn og grunn ikke vet hva en megabyte eller filtyper er så hjelper det ikke å prøve å forklare. Man prøver kanskje men innser raskt at det ikke kommer til å hjelpe Kan kikke på Illusion ja. Spørs om de går med på noe sånt men hadde vært en grei løsning. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Opprett sterkt begrensede brukerkontoer. Lenke til kommentar
wil Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hei. Neste gang du formaterer maskina deres (noe som i følge deg ikke er så rent skjelden) tar du å bare en backup av installasjonen deres. Da kan du bruke Norton Ghost, Acronis True Image o.l. Disse programmene gjør at du lager et Image av installasjonen. Imaget kan du legge på CD/DVD eller en annen partisjon på harddisken. Hvis noe da skulle gå galt gjenoppretter du bare Image du laga av installasjonen. Da får de maskina slik den var når du formaterte den. Det tar knappe 5 minutter å gjenopprette et Image av installasjonen. Selv bruker jeg det ofte på mine maskiner. Dette letter egentlig det meste her iallefall. Særlig hvis f. eks man bytter harddisk eller bare har lyst på en ren installasjon ganske så fort. Da kan det være greit med et Image på maskina. Bruker det selv på begge mine maskiner (Både Windows og Linux) Bruker det også på kundemaskiner. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Japp gjør det nok litt enklere neste gang det går galt Lenke til kommentar
qu3st Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Haha minner meg om familien min :!: . Men vil anbefale illusion, hadde det på ungdomskolen. Fungerte bra det, ingen som klarte å fucke opp noe. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Haha minner meg om familien min :!: . Men vil anbefale illusion, hadde det på ungdomskolen. Fungerte bra det, ingen som klarte å fucke opp noe. 6304035[/snapback] Unntatt jeg da, som gjettet Illusion passordet og administratorpassordet på alle skolepcene. Tok meg to år. Prøvde noen ganger hver gang jeg var på datamaskinene. Med administratorrettigheter kunne man blant annet styre alle utskriftsjobber (kansellere shit som andre folk printer ut osv). Artig tid. Endret 14. juni 2006 av -Teddy- Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Noen som har en link, produsent eller lignende til illusion? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 http://www.mikroshop.no/Administrativ_prog...t/Sikkerhet.htm http://www.dinside.no/php/art.php?id=103660 Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Hvordan oppretter man sterkt begrensede brukerkontoer? Slike som gjør at visse alternativer ikke er mulige å gjøre, som man bl.a. finner på biblioteker og skoler? Er det egne program som gjerne benyttes sammen med f.eks xp? Fordi begrenset konto i xp er ikke i nærheten av å være begrenset i forhold til visse som jeg har vært bort i som nesten ikke tillater noe som helst. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Xantix: Du kan muligens gjøre mye av de nødvendige konfigurasjoner i gpedit.msc (kjør denne strengen i Start -> Run), men det finnes også tredjepartprogrammer som kan ta seg av konfigurasjonen av de innebyggede sikkerhetsfunksjonene, så som eksempelvis Tweak Manager. Selve programmet koster riktignok penger, men dersom du er en smule datakyndig, kan du benytte den frie dokumentasjonen til Windows-registeret som du finner på vevsiden og utføre endringene manuelt via Regedit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå