Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin rebooter, endrer bootrekefølge

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt noen gamle disker jeg hadde til overs og satt dem inn i et gammelt kabinett sammen med nytt hovedkort, minne og CPU.

Jeg har maskinen stående på et loft og bruker remote desktop å administrere den. Maskinen står på hele døgnet og fungrere som en server for diverse, men den står sjeldent en hel uke før følgende problem intreffer:

Maskinen har restartet på egenhånd, men booter ikke. Når jeg går inn i BIOSen ser jeg at den ikke booter fordi bootrekkefølgen på diskene har blitt endret og den disken den prøver å boote fra ikke har OS.

Jeg har 3 eldre disker og en DVD-rom i maskinen.

Kort oppsummert er det 2 problem som nok ikke er helt uten sammenheng:

1. Maskinen rebooter uten grunn.

2. Når den gjør det har bootrekkefølgen i BIOS blitt endret.

Er det noen typiske problem som kan forårsake disse symptomene?

Kan for svak strømforsyning være en kilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er vanligvis slik at BIOS vil forandre bootrekkefølge når det skjer en forandring i konfiguarsjonen. Dvs at man kobler vekk en disk, eller legger en til.

En mulighet er vel at det skjer en periodisk feil på en disk eller IDE interface, slik at BIOS tror det har skjedd en slik forandring. Eller som du er inne på, en svak strømforsyning kan få det til å skje en slik feil.

Hvis du derimot får beskjed om at CMOS checksum er feil så vil det lastes standard verdier i BIOS. Antar det ikke er tilfelle her.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Sjekk om en kabel har fallt ut. Eventuellt sjekk om disken er ok.

Hilsen,

efikkan.

6304324[/snapback]

Kablene sitter fint. Det er en gammel disk så det er ikke utenkelig at det er noe gale med den, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal få testet dette? Som (forsøkt) antydet sitte jeg ikke foran maskinen nå feilen skjer, så jeg har aldri sett hvordan den saken forløper. Når jeg finner den har den rebootet og sier "missing ntldr" eller noe slikt. Noen forslag til hvordan jeg kan teste dette (uten å bytte den ut:-)?

Jeg kan selvsagt plukke ut en disk eller 2 for å sjekke om det kan være strømforsyningen.

Et lite spm på siden:

Dersom jeg skaffer meg en ny disk, finnes det et program som kan speile hele C: disken over på en annen disk mens C:disken kjører OS (Win XP) slik at jeg etterpå kan bytte dem og slik eliminere et evt diskproblem?

Lenke til kommentar

Når den rebooter og bios setter opp en annen bootrekkefølge, setter den da opp samme bootrekkeføge hver gang? Dersom det er problem med boisbatteriet så vil den gå til defaultinstillinger så hvis du har endret bootrekkefølge fra default så kan dette være problemet. Har du prøvd å sette bootdisken på det som er første bootvalg etter reboot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...