kjaks Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Kan dere ikke få til noen skikkelig måte å måle temperaturen på? Dere måler altså kun ved hjelp av hovedkortets sensorer? Da er det stort sett ubrukelig egentlig... 6300372[/snapback] Har du et eksempel på en bedre måte å måle den på? 6300466[/snapback] Alle seriøse nettsteder med reviews måler jo med noe slags prope, det som hovedkortet oppgir er kun ment som en liten indikasjon(i hvert fall når man ser hvor feil mange oppgir). Man må vel feste den nærmest mulig kjernen(?), men jeg har da aldri brukt slikt selv 6300578[/snapback] Enig, hovedkortsensoren oppgir aldri riktig temperatur uansett. 6301467[/snapback] Det er ikke i hovedkortet sensoren ligger, men i CPU. Alle prosessorer har en integrert temperatursensor. Men det må nevnes, som tidligere i tråden at ikke alle bioser er skikkelig kalibrert med selve sensoren. Det vil si at om sensoren måler 40 grader tolkes den informasjonen som sendes ut forskjellig av bios og kan f.eks vises som 60 grader. De fleste hovedkortprodusenter er kjappe med å legge ut en rekalibrert bios, mens hos noen kan det ta fryktelig lang tid. Det jeg er litt kritisk til i forhold til en probe er at proben i seg selv kan redusere kontakten/hindre varmeoverføring fra IHS/kjerne til kjøleribbe. Men det kommer selvfølgelig an på hvilket materiale proben er laget av og hvor godt den er montert. Proben må i de fleste tilfeller monteres på IHS, og da er jeg litt kritisk om hvor mye temperaturen avviker i forhold til selve kjernetemperaturen. Jeg stoler iallefall på BIOS, særlig etter å ha oppdatert til en som er rekalibrert i ettertid. Men temperaturen i bios vil alltid avvike litt fra det som måles i operativsystemet. Det kommer av at operativsystemet som oftest støtter en mer effektiv "idle state" aka tomgangsmodus, som gjør at prosessoren er mer idle i operativsystemet. Det er forresten den integrerte sensoren CPU bruker til å finne ut om prosessoren er så varm at den må hoppe over klokkesykluser. Denne temperaturen går ikke igjennom BIOS, og er derfor helt nøyaktig, noe alle prosessorprodusenter med respekt for seg selv burde lage den til å være. Endret 13. juni 2006 av kjaks Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Sensoren ligger selvsagt plassert i cpuen, men det virker som om ingen eller få hovedkortprodusenter legger noe tid i å justere de... Og temperaturen i bios behøver IKKE å være noe mer korrekt enn oppgitt i programmer! Btw, du tenker vel ikke at man skal feste proben MELLOM kjøleren og ihs?? Det ødelegger neturligvis alt som heter god kontakt! Endret 13. juni 2006 av sablabra Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Sensoren ligger selvsagt plassert i cpuen, men det virker som om ingen eller få hovedkortprodusenter legger noe tid i å justere de... Og temperaturen i bios behøver IKKE å være noe mer korrekt enn oppgitt i programmer! Btw, du tenker vel ikke at man skal feste proben MELLOM kjøleren og ihs?? Det ødelegger neturligvis alt som heter god kontakt! 6302002[/snapback] Er ikke helt sikker på hvilke metoder de bruker. Hvor tenker du at en skal feste proben da? Under HS? Da ryker isåfall garantien. Mulig at enkelte prosessorer lar en montere den under, men det er f.eks ikke mulig på Intel's Core 2 prosessorer da hele bunnen er dekket med små komponenter. Jeg vet at temperaturen ikke nødvendigvis er mer nøyaktig i BIOS enn programmer. Jeg nevnte for øvrig at OS støtter bedre "idle states." Det i seg selv kan føre til at temperaturen blir noen grader lavere i operativsystemet/programmer. Endret 13. juni 2006 av kjaks Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er ikke helt sikker på hvilke metoder de bruker. Hvor tenker du at en skal feste proben da? Under HS? Da ryker isåfall garantien. Mulig at enkelte prosessorer lar en montere den under, men det er f.eks ikke mulig på Intel's Core 2 prosessorer da hele bunnen er dekket med små komponenter el. 6302045[/snapback] Vet da søren jeg vel! Alt jeg vet er at alle seriøse nettsteder med omtaler ikke bruker on board sensors, men rigger opp eget utstyr. Det er egentlig eneste måten å få nøyaktig resultat på. Om du bare setter opp noen systemer og noterer temperatur, så er jo egentlig ikke det verdt noe som helst. Kunne like gjerne slått mynt/krone. Men jeg har lest om flere som har opplevd plutselig 10c kaldere cpu ved å bytte hovedkort... Det gjelder for øvrig meg selv også. Jeg idler støtt og stadig under romtemperatur jeg Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 OK test. Jeg synest at FX-62 gjorde det best totalt sett, men jeg kjøper den ikke uansett. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Er ikke helt sikker på hvilke metoder de bruker. Hvor tenker du at en skal feste proben da? Under HS? Da ryker isåfall garantien. Mulig at enkelte prosessorer lar en montere den under, men det er f.eks ikke mulig på Intel's Core 2 prosessorer da hele bunnen er dekket med små komponenter el. 6302045[/snapback] Vet da søren jeg vel! Alt jeg vet er at alle seriøse nettsteder med omtaler ikke bruker on board sensors, men rigger opp eget utstyr. Det er egentlig eneste måten å få nøyaktig resultat på. Om du bare setter opp noen systemer og noterer temperatur, så er jo egentlig ikke det verdt noe som helst. Kunne like gjerne slått mynt/krone. Men jeg har lest om flere som har opplevd plutselig 10c kaldere cpu ved å bytte hovedkort... Det gjelder for øvrig meg selv også. Jeg idler støtt og stadig under romtemperatur jeg 6302069[/snapback] Når du sier at du idler under romtemperatur, mener du at temperaturen måles som lavere enn 20-30 grader? Tok meg friheten til å kikke etter hva som er rettet opp i den siste biosversjonen til hovedkortet ditt. Der er BIOS rekalibrert i siste versjon som kom ut for en måned siden, så last ned den Det forklarer vel kanskje også hvorfor du har hørt om folk som har fått lavere temperatur etter å ha byttet hovedkort. Det er forsåvidt fryktelig irriterende at såpass mange produsenter ikke klarer å kalibrere BIOS skikkelig fra første biosversjon Endret 13. juni 2006 av kjaks Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Når du sier at du idler under romtemperatur, mener du at temperaturen måles som lavere enn 20-30 grader? Tok meg friheten til å kikke etter hva som er rettet opp i den siste biosversjonen til hovedkortet ditt. Der er BIOS rekalibrert i siste versjon som kom ut for en måned siden, så last ned den Det forklarer vel kanskje også hvorfor du har hørt om folk som har fått lavere temperatur etter å ha byttet hovedkort. 6302117[/snapback] Rekalibrert? Den nyeste biosen gir deg muligheten til å justere tempen selv, feks. legge til 10c. Med mindre det er en helt ny bios da... Skal sjekke nå. Nope, ikke noe nytt på den fronten... Endret 13. juni 2006 av sablabra Lenke til kommentar
tbend Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 OK test. Jeg synest at FX-62 gjorde det best totalt sett, men jeg kjøper den ikke uansett. 6302095[/snapback] Benchmarks er noe,, men Intel gjør det best på det man gjør til vanlig! Jeg vet hvertfall ka jeg ville valgt Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er det ikke rart at FX-62 ikke ble overklokket lenger? Opteronene har til tider gått lenger. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er jo en liten pekepinne her http://www.tomshardware.com/2006/06/05/fir...onroe_vs_fx-62/ Pluss man ser jo på XS, at den knuser AMD i stort sett alt av benchmarks. 6301271[/snapback] Venter til det kommer tester fra seriøse sider før jeg trekker noen konklusjon 6301632[/snapback] Ja, Toms Hardware er jo bare liten useriøs filleside som ingen leser..... 6301690[/snapback] Det at mange leser der er jo deres egen dumhet. Gudene vet hvor mange ganger tomshardware har blitt tatt på fersken i å favorisere produsenter. Og når en side som skal fremstå som nøytral driver et så skittent spill vil jeg gå så langt som å si at tom er en useriøs tosk som er kjøpt å betalt. Jeg venter derfor til f.eks Anandtech gir ut en tilsvarende test. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Når du sier at du idler under romtemperatur, mener du at temperaturen måles som lavere enn 20-30 grader? Tok meg friheten til å kikke etter hva som er rettet opp i den siste biosversjonen til hovedkortet ditt. Der er BIOS rekalibrert i siste versjon som kom ut for en måned siden, så last ned den Det forklarer vel kanskje også hvorfor du har hørt om folk som har fått lavere temperatur etter å ha byttet hovedkort. 6302117[/snapback] Rekalibrert? Den nyeste biosen gir deg muligheten til å justere tempen selv, feks. legge til 10c. Med mindre det er en helt ny bios da... Skal sjekke nå. Nope, ikke noe nytt på den fronten... 6302131[/snapback] Rekalibrert ja, det vil si at de har fikset slik at BIOS tolker informasjonen den integrerte temperatursensoren riktig. At 40 grader vises som 40 grader og ikke 60 grader. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er det ikke rart at FX-62 ikke ble overklokket lenger? Opteronene har til tider gått lenger. 6302149[/snapback] Er litt feigt når den må bruke stock kjøler mot intel sin Zalman. Lenke til kommentar
Sheriff_buford Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Fin test! Veldig bra formulert konklusjon Eg har fått et inntrykk her på forumet at FX-62 Gruser alt av intel. Men det viser jo denne testen at den overhodet ikke gjør Men når det er sagt...så er jo disse 2 cpu-ene kun for spesielt intereserte. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Rekalibrert ja, det vil si at de har fikset slik at BIOS tolker informasjonen den integrerte temperatursensoren riktig. At 40 grader vises som 40 grader og ikke 60 grader. 6302223[/snapback] Jeg skjønner jo selvsagt hva du legger i ordet rekalibrert! Det jeg satte spørsmålstegn ved var at du sa tempen er rekalibrert i den nyeste biosen, noe som jeg påpekte at den overhode ikke er. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er jo en liten pekepinne her http://www.tomshardware.com/2006/06/05/fir...onroe_vs_fx-62/ Pluss man ser jo på XS, at den knuser AMD i stort sett alt av benchmarks. 6301271[/snapback] Venter til det kommer tester fra seriøse sider før jeg trekker noen konklusjon 6301632[/snapback] Ja, Toms Hardware er jo bare liten useriøs filleside som ingen leser..... 6301690[/snapback] Det at mange leser der er jo deres egen dumhet. Gudene vet hvor mange ganger tomshardware har blitt tatt på fersken i å favorisere produsenter. Og når en side som skal fremstå som nøytral driver et så skittent spill vil jeg gå så langt som å si at tom er en useriøs tosk som er kjøpt å betalt. Jeg venter derfor til f.eks Anandtech gir ut en tilsvarende test. 6302219[/snapback] Vel de har vel ikke helt rent mel i posen de heller Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Bra test. Men det veeldig liten sjanse for at eg kjøper ein av CPUene.(kanskje viss nokon kjøper ein til meg då ) Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Rekalibrert ja, det vil si at de har fikset slik at BIOS tolker informasjonen den integrerte temperatursensoren riktig. At 40 grader vises som 40 grader og ikke 60 grader. 6302223[/snapback] Jeg skjønner jo selvsagt hva du legger i ordet rekalibrert! Det jeg satte spørsmålstegn ved var at du sa tempen er rekalibrert i den nyeste biosen, noe som jeg påpekte at den overhode ikke er. 6302245[/snapback] Ok, da er isåfall det DFI uttaler helt feil. Du som har prøvd vet vel best. Edit: Så ikke at det stod "option" i tillegg. Jeg får ta det på min kappe. Endret 13. juni 2006 av kjaks Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Snekker'n: Jeg vil si at Anandtech har mer troverdighet enn Tom's Her er interressant lesning for de som planlegger å bygge maskin =) Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Er jo en liten pekepinne her http://www.tomshardware.com/2006/06/05/fir...onroe_vs_fx-62/ Pluss man ser jo på XS, at den knuser AMD i stort sett alt av benchmarks. 6301271[/snapback] Venter til det kommer tester fra seriøse sider før jeg trekker noen konklusjon 6301632[/snapback] Ja, Toms Hardware er jo bare liten useriøs filleside som ingen leser..... 6301690[/snapback] Det at mange leser der er jo deres egen dumhet. Gudene vet hvor mange ganger tomshardware har blitt tatt på fersken i å favorisere produsenter. Og når en side som skal fremstå som nøytral driver et så skittent spill vil jeg gå så langt som å si at tom er en useriøs tosk som er kjøpt å betalt. Jeg venter derfor til f.eks Anandtech gir ut en tilsvarende test. 6302219[/snapback] Tatt på fersken? Vær så snill; enlighten me. Var vel kanskje for 4-5 år siden de ble anklaget for å biase testene i fordel Intel. Men har du lest tester fra TomsHWguide de 2 siste årene, så er det bare kommet AMD-ros fra den leieren. Du forhåndsdømmer litt for kjapt, når det også er flere hundre (sikkert) sider som kommer med samme resultatet. Å ikke begynn: "Ja, men det var jo Intel som satt opp testsystemene blablabla ... " http://www.tweaktown.com/articles/914/ Some websites posted benchmark results from a pre-built test system by Intel in Europe, which they really didn't have much control over. On the other hand, we tested using a retail Intel 965P motherboard from Gigabyte, the 965P-DQ6 to be exact, without any interference from either Intel or Gigabyte. We were left on our own to build the system from scratch, install all of our own software, use our own benchmarking demos - just as we would in our own labs - it's a truly independent set of benchmark numbers on a system you will be able to buy once Intel release their processors to the market. Tro meg, det er alle som kommer til samme konklusjonen, RevoX, uansett hvor mye du tydeligvis ikke liker det Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Bra konklusjon! Dere burde kommentert hvordan BF2 var mens dere mulititasket. Windows Media Encoder 9 er på en annen side svært så optimalisert for SMP. FX-62 er nesten dobbelt så kjapt ferdig som FX-57.3500+ mener dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå