Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 FX-62 og Intel Pentium EE 965

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg også til intel slipper Conroe.

Kanskje de greier å vippe AMD av den tronen de har i dag.

Er intel menneske så det skal litt til for at jeg skal gå over til AMD så jeg håper virkelig at de skal komme med noe bra nå. Som over går AMD.

Lenke til kommentar

Ser at artikkelforfatter opplevde å få gale temperaturmålinger fra Abit AN8 Ultra.

Det står under BIOS kategorien på hjemmesiden til Abit at temperaturen i tidligere BIOS versjoner er blitt rekalibrert. Det er noe alle burde være klar over før de spør på forumet her; viser BIOS uvanlig høy eller lav temperatur så er det i "90%" av tilfellene temperaturmålingene som er feilkalibrert av BIOS. Så det er smart å prøve nyeste BIOS før en evnt. spør.

http://www2.abit.com.tw/page/no/download/d...PE=Socket%20939

Lenke til kommentar
Kan dere ikke få til noen skikkelig måte å måle temperaturen på? Dere måler altså kun ved hjelp av hovedkortets sensorer? :roll: Da er det stort sett ubrukelig egentlig...

6300372[/snapback]

Har du et eksempel på en bedre måte å måle den på?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

AMD er jo bare geniale! :!: Når det gjelder Conroe, så tror jeg det ikke før jeg får se det! Syns ikke AMD virker voldsomt bekymert, dessuten har de nettopp senket prisene AMD Athlon 64 3800+ "AM2" koster 1224kr "billigste i prisguiden". Det var moro å se hvordan FX-62 var helt overlegen i vitenskapstestene og spill! :tease:

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Passende test med tanke på "prisrasene" til AMD og Intel for tiden. Tar vel kanskje en kikk på dette litt senere i sommer, hvis jeg skal bygge en maskin til (etter Conroe).

Når jeg tenker på det, så er det rart at denne testen ikke har vært gjort tidligere... :hmm:

Lenke til kommentar
Kan dere ikke få til noen skikkelig måte å måle temperaturen på? Dere måler altså kun ved hjelp av hovedkortets sensorer? :roll: Da er det stort sett ubrukelig egentlig...

6300372[/snapback]

Har du et eksempel på en bedre måte å måle den på?

6300466[/snapback]

Alle seriøse nettsteder med reviews måler jo med noe slags prope, det som hovedkortet oppgir er kun ment som en liten indikasjon(i hvert fall når man ser hvor feil mange oppgir). Man må vel feste den nærmest mulig kjernen(?), men jeg har da aldri brukt slikt selv :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra test RBW.. :thumbup:

Bekrefter ihvertfall mine (små) erfaringer med dual-core fra begge produsenter, samt det som man kan lese ut av andres erfaringer/tester.

AMD er "konge" på spill/generelt best i "single task modus".. Intel er "konge" på multitasking.. ihvertfall med de verktøy/benchmarks som benyttes. (OBS! Det siste kan like gjerne være resultat av optimalisering av OS'et)..

Det er også interessant å se at forskjellene ikke er så veldig store CPU'ene imellom (selv om jeg ser at andre tolker det annerledes over her.. ).

Det bør kanskje komme som ett "sjokk" for noen at strømforbruket på AMD's toppmodell på ingen måte er noe å skryte av i forhold til Intel's "utskjelte" varmeovn?

Konklusjonen i testen er jeg også helt enig i...

Bare må man ha det beste.. så kjøper man en av disse to.. I alle andre tilfelle velger man en "billigmodell" og klokker denne så langt det går. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Prosessorene yter ikke 4 ganger mer enn billigere modeller og prisen som er 4 ganger mer kan ikke forsvares. Hadde ytelsene vært det dobbelte av billigere modeller kunne en kanskje forsvart men de yter kun en liten "hårstrå" mer. Med andre ord, penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Jeg likte konklusjonen og fokuset på hvor bortkastede penger det er å betale 8000kr for en CPU. Akkurat som forventet :yes:

Ellers så synes jeg overklokkingspotensialet til FX62 skuffet litt med usle i underkant av 10%. Pentium EE965 viser litt bedre overklokking med 22,5% men selv det er ganske lite i forhold til hva de lavere klokkede modellene klarer. I det nedre spekteret (A64 3000+, Sempron 2800+, Celeron D 326, Pentium4 506/630 og Pentium D 805) er det jo ikke uvanlig å klare 50% høyere enn orginal klokkefrekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...