odakrohg Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Kan Canon S45 også ta svart hvitt bilder? Er det en funksjon på kameraet som gjør dette mulig? Eller er det i det store og hele ingen digitalkameraer som kan ta svart hvitt bilder? Mye å tenke på når man skal investere i et digitalkamera gitt... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Det er jo en enkel sak å gjøre om et fargebilde til svart-hvitt (eller helst gråtoner;). F.eks. kan du gjøre dette i Photoshop. Da kan du også velge en mellomting - å beholde fargene veldig svakt. Det står om dette i guiden til portrettfoto: http://www.digitalkamera.no/guider/bedre_p...tter/index.html Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Det fins ihvertfall digitalkamera med svart/hvitt-funksjon. olympus C-730UZ har dette, ifølge http://www.olympus.no/digital/c730uz-tek.shtml (under "bildeeffekter") [ Denne Melding var redigert av: anderfo på 2002-10-11 12:52 ] Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Canon G2 kan ta sort-hvitt bilder, så jeg vil anta at også S45 kan det. MLW Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Min foretrukne måte å gjøre et fargebilde om til s/h er å bruke "Lightness" kanalen i Photoshop. Det man gjør er å: 1. Åpne et fargebilde 2. Velg Image->mode->Lab Color 3. I Channels toolboxen velger man Lightnesskanalen (Hvis du ikke har channels toolboxen synlig så får du den frem ved å velge Window->Channels 4. Select->All 5. Edit->Copy 6. File->New 7. Edit->Paste og dermed har du fått et fin-fint s/h utgangspunkt å jobbe med. Mye bedre enn å la kameraet 'ta' s/h bilder eller å automatisk konvertere bilder til s/h i Photoshop. -flff Lenke til kommentar
odakrohg Skrevet 11. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2002 Tusen takk for mange nyttige svar!! Nå har jeg fått oppklaring i det jeg lurte litt på. Det er så kjekt at andre har greie på det jeg ikke selv vet! Takk! Lenke til kommentar
ursa81 Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 MEN! Jeg synes det er litt deprimerende at en amatør spør etter en tilsynelatende enkel ting, og så svarer alle: "Jo, enkelt. I PHOTOSHOP bla bla bla" Photoshop koster tross alt 6000-7000 kroner, og det er ikke alle som er så heldig at de kan piratkopiere det fra hvem som helst.... Jeg tror at det medfølgende bildebehandlingsprogrammet til S45 inneholder slike funksjoner, så dette burde gå greit. Lenke til kommentar
Gandie Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Du kan velge svart-hvitt i menyen på s40, regner med du kan det samme på s45. mvh Alf Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 11. oktober 2002 Del Skrevet 11. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-11 16:45, skrev ursa81:MEN!Jeg synes det er litt deprimerende at en amatør spør etter en tilsynelatende enkel ting, og så svarer alle: "Jo, enkelt. I PHOTOSHOP bla bla bla"Photoshop koster tross alt 6000-7000 kroner, og det er ikke alle som er så heldig at de kan piratkopiere det fra hvem som helst....Jeg tror at det medfølgende bildebehandlingsprogrammet til S45 inneholder slike funksjoner, så dette burde gå greit. Photoshop var bare ett eksempel (som jeg også skrev); det fins nok hundrevis av programmer som kan gjøre akkurat det samme. Men fordi jeg ikke har prøvd alle programmer som fins, og tilfeldigvis kan framgangsmåten i Photoshop, valgte jeg dette som eksempel... Beklager at jeg ikke skrev dette. Lenke til kommentar
fl0ffy Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 eksakt samme operasjon for å få bra s/h kan gjøres i de fleste bildebehandlinsprogrammer, f.eks paintshop pro -flff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå