Gå til innhold

hvilken raid er raskest?


Glufsa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raid 0 er raskest med to disker. Dette er også kjent som "stripe". Det går ut på at all data splittes mellom to disker, for (teoretisk sett) å oppnå dobbel båndbredde. Kan øke ytelsen på lese/skriv med 30-50%. Søketiden kan i værste fall gå noe opp. Bruker du to 250Gb disker på denne måten, vil du få en disk på 500Gb. Jeg vil ikke anbefale Raid 0 til lagring. Dette fordi sikkerheten er lav da du ved diskkrasj på en disk, også vil miste alle data på den andre.

 

Skal du bruke Raid 0 til Os disk, så er to WD Raptor disker å anbefale. Tror 36.7GB ligger på en tusenlapp for stykket. Har du ikke penger til to slike, så kjøp en raptor på 74Gb til ca 1500 og dropp hele Raid opplegget.

 

Skal du bruke diskene til lagring, så glem Raid 0. Kjør diskene som normalt, eller i Raid 1. Det siste alt gir deg meget god sikkerhet ved at to disker er konstant speilet. Ryker en, så har du likevel alle data på den andre. Minuset er at ytelsen ikke endrer seg fra normal drift, og at du bare får halve kapasiteten. Dvs. 2x250Gb=250Gb.

 

Håper dette var til hjelp :)

 

Mvh.

 

Edit: Har hatt 2x36.7Gb Raptor i Raid 0 som Os disk i 2 år nå. Booter opp Win XP på max 15 sec! Klarer konstant over 100MB/s i hd tune. Til sammenligning ligger P120S på ca 50MB/s.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Mange RAID-kontrollere gir økt lese-ytelse ved bruk av RAID-1 (mirroring).

Raid 0+1 (eller hva det nå heter) er vel litt mindre sløseri, og man kan alikevel redde alle data om én disk går ad undas.

6306947[/snapback]

 

Sist jeg sjekket så besto et Raid 0+1 oppsett av min. 4 identiske disker, så det blir jo en litt dyrere løsning enn hva trådstarter får for kr. 1600,- :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg vil også tro at det er høyere ytelse med en "ordentlig" RAID-kontroller kontra de vanlige integrerte og billig-RAID-korta til noen få hundre. Ordentlige RAID-kontrollere har egen prosessor og eget minne. Vil tro dette avlaster CPU-en en god del. Spesielt ved mirroring, paritet etc. De billige RAID-kontrollerne er mer som et interface/grensesnitt hvor CPU tar seg av jobben.

 

Men så koster skikkelige RAID-kontrollere noen tusen. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...