Gå til innhold

Hjelp C partisjonen spises opp!

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en brukt bærbar, men den har bare 20Gb disk.Kjører Win XP pro, SP2. Disken er delt i to C og D. Slik det er nå, er alt som kan flyttes plassert på D. Forrige uke hadde jeg 550 Mb ledig kapasitet på C stasjonen.

Har mange programmer innstallert, men har bruk for alle som er innstallert, så det er ikke noen mulighet for å fjerne noe for å skaffe plass.

Jeg kjører Nortons system works, og fjerner regelmessig søppelfiler, da slettes temp filer, filer fra browser og cookies.

Likevel så har jeg plutselig mindre enn 200 Mb igjen på C. Hvordan er dette mulig? Har ikke lagret noe på C, mine dokumenter lagres direkte på D etter endringer i registry, og jeg har dobbeltsjekka at det ikke er noen temp filer som spiser opp plass. Hva kan være årsaken, og hvordan kan jeg fikse det?

Kan det være at MS sql server generer enorme logfile? Kjører nemlig MS SQL server 7, men har ikke mange eller store DB. Hvor finner jeg evt logger fra SQL server? Og kan jeg slette disse uten at DB blir korrupte?

Dette skulle være en hytte pc, slik at jeg kan være litt mere i skogen i sommer, men da må jeg bli kvitt dette problemet.

Så lenge jeg ikke installerer noe nytt, eller lagrer på noe på C, er det vel ingen logisk grunn til at 350 Mb plass bare forsvinner i løpet av en ukes tid?

Ja, noe antivirus signatuerer og slikt er nok oppdatert, men da snakker vi gjerne Kb, eller maks et par Mb. Har heller ikke på automatisk windows update, så det kan ikke være det heller. Alt annet enn antivirus oppdateres manuelt.

Blir kjempeglad for all hjelp jeg kan få her.

Hva spiser opp diskplassen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ville anbefale deg å gjøre er å kjøpe en ny HDD, de er faktisk ikke så dyre.

Men til hva som kan stjele plass, jeg ville tro at MySQLen kunne spise plass, men kanskje ikke så mye, men har du sjekket størrelsen på loggfilene du nevner?

6300028[/snapback]

Ny HDD er uaktuelt akkurat nå, da økonomien min er knust, og slik vil det fortsette frem til september. Slik at jeg ikke har noen valg på oppsettet av HW akkurat nå. Vet en kan finne store dikser til under 1000 lappen, men nå har jeg desverre ikke 1000 kroner disponibelt.

Vet noen filbanen til loggfilene til MS SQL? ER usikker på hvor de ligger.

Glemte å nevne tidligere at MS SQL ikke starter opp automatisk ved boot, men kun startes manuelt ved behov, eller ved testing/utvikling. Dermed blir det sjelden backup, og har hørt at dette kan øke loggfiler til kjempestørrelse.

Finner ikke loggfilene til MS SQL *kremt, host, flau*

Noen som vet filbanen? std innstallasjon?

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at det er system restore som opptar mye plass her, hvis denne ikke er deaktivert da?

Du kan jo også hvis du har mye plass igjen på D:, innstallere progs som du har liggende på C inn på D: for å frigjøre plass på C:

Lenke til kommentar
http://ccleaner.com

fjerner masse, kan være flere gigabyte første gang. :)

Funker fjell for meg.

6307346[/snapback]

Litt paranoid er joeg også, slik at når jeg ser programmer som reklamerer med at de er helt free for maleware og spyware så tror jeg det er helt motsatt. Noen som vet om det er foretatt tester a ccleaner?

Lenke til kommentar

Fant et par tester så jeg tar sjansen. Blir artig å se om den klarer å frigjøre noe.

Reduserte forresten System Restore til 5 %, hadde justert den ned til 9 % tidligere, men prøver å få all den plassen jeg kan nå.

Edit:

Kjørte CCleaner, fikk utrolige 76 mb ekstra, så det hjalp ikke mye. Lurer på hvor de 400-500 mb ble av som skulle vært ekstra nå etter at jeg endret størrelsen på Restore Point?

Tror jeg må lete etter loggfiler til SQL server, kanskje det er der problemet ligger.

Dersom andre har ytterlige tips er jeg svært lydhør.

Endret av primula
Lenke til kommentar

Det jeg har gjort nå er å avinnstallere de aller fleste programmer , kjøre CCleaner og innstallert alle i en mappe på D partisjonen. Orket ikke flytte .net framework, og MS SQL server fordi de tar drit lang tid å legge inn igjen. Office pakka ligger også på C fortsatt, men alt ellers er flytta.

Fjernet alt av Symantec programmer, og nå er det adskillig mer bitt og respons i maskinen. Benytter nå ZoneLabs SS, og det virker som ressursbruken er mindre enn med Norton. Har scannet etter spy/maleware med Spybot, Ad-awre og Zonelabs uten å finne noe, og kan heller ikke finne virus. Slik at jeg er rimelig sikker på at det er et eller annet som generer logfiler som tar enormt med plass.

Skal følge med på C disken og se om diskplassen fortsatt spises opp uten at jeg lagrer til

C. Har iallefall over 1,5 Gb ledig på C, og kunne endelig kjøre defrag ;-)

Andre tips om hvordan jeg finner ut hva som spiser diskplass blir mottatt med glede.

Jeg prøver absolutt alle tips jeg får.

Lenke til kommentar
Norton har også 'norton protect' som tar vare på filer som er slettet fra

'recycle bin' .

Ellers er jeg enig med posten over . Liten vits å dele små HD'er i flere partisjoner .

6324711[/snapback]

Vel delingen av diksen er gjort av sikkerhetshensyn. Skulle noe skje med oppstartspartisjonen vil alle data være på d likevel. Slik må det være.

Slettet logfilene til MS SQL server etter at jeg brente de ut for sikkerhetsskyld. De var ikke store slik som jeg hadde trodd. Ergo må det være noe annet som driver å spiser diskplass.

Mulig jeg bare må bite i det sure eplet å formatere hele drite, og legge inn alt på nytt.

Blir en hel kvelds jobb, har vs studio på CD og ikke dvd, og dvd brenner har jeg ikke...

Ja ja, etter at alt er innstallert på nytt, så skal det i allefall ikke finnes noen loggfiler eller annen dritt som stjeler plass.

:hmm: . En tanke. Det fulgte med GoBAck med den Norton pakke jeg kjørte, avinstallerte den etter en stund, men kan det hende at den ikke ble avinnstallert, og at det er den som spiser opp diskplass hos meg? Finner den ikke i programmer lenger, men kan det tenkes av deler av programmet ikke ble fjernet slik at GoBAck reserverer noe av diskplassen?

Og hvordfor har feks ikke CClean da fjernet restene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
GoBack skjuler seg med å legge inn sin egen MBR og partisjonstabell .

Den 'stjeler' 10% av partisjonen til å lagre rollback data .

Er egentlig ikke noe merklig at ccleaner ikke tar bort dette .

6334275[/snapback]

Så dersom jeg finner og fjerner GoBacks MBR og partisjonstabell så har jeg ca 10 % mere plass? Må jo være mulig å finne disse filene og slette de manuelt?

Hvordan finner jeg de filene jeg må slette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...