Gå til innhold

Kjøleproblematikk med bladtjenere

Gjest Slettet+9812398713

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9812398713

Har åtte tjenerskap på 38U, og skal sette inn 7 bladbaser (med 10 bladtjenere i hver bladbase).

Passiv luftkjøling vha. aktiv isvannkjøling står på venstre side av tjenerskapene, og skapene er plassert slik at skap 1 er nærmest, og skap 8 er lengst unna. Kjølingen er dermed best på skap 1.

Uten å tenke på belastningen i gjenværende tjenere kommer jeg til å plassere to stk bladbaser i skap 1 og 2, og deretter en bladbase i hhv. 3, 4 og 5.

Bladbasene settes nederst i samtlige skap.

Vil gjerne høre noen kommentarer og innspill til dette, om dere har :)

Noen erfaringer rundt hvor varme bladbasene kan bli? Når de er fulle og kjører litt last blir det sikkert varmt, men hvor varmt..?

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har blitt anbefalt å ikke ha mer enn en bladbase i ett rack. pga varmeutvikling. Dette ble jeg riktignok anbefalt å ha i en serverhall hvor det holdes 22-24 grader 24/7/365. Så dette er noe du må vurdere ut i fra hvor varmt lokalet du har bladebasene i nå er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Selvsagt, og jeg kunne godt tenkt meg det.. men jeg har ikke plass til flere skap, og vil derfor prøve å ha de så nærme kaldluften som mulig.

Ble anbefalt å plassere de i bunn; har du hørt noe om det?

Lenke til kommentar
Selvsagt, og jeg kunne godt tenkt meg det.. men jeg har ikke plass til flere skap, og vil derfor prøve å ha de så nærme kaldluften som mulig.

Ble anbefalt å plassere de i bunn; har du hørt noe om det?

6301908[/snapback]

Varme går jo oppover, så selvfølgelig plasserer du dem i bunn. :-)

Sett dem gjerne i det 3U'et nedenifra, så du får luft under og.

Eventuelt lei skap hos en ekstern leverandør?

Lenke til kommentar

Hvis det er IBM blades du tenker å handle så kan du konfrontere IBM med dette spørsmålet. De har en serverrom-konfigurator som kan fortelle deg om kjøling, power, ups osv i forhold til antall rack, blades og servere forøvrig.

Lenke til kommentar
Har åtte tjenerskap på 38U, og skal sette inn 7 bladbaser (med 10 bladtjenere i hver bladbase).

Passiv luftkjøling vha. aktiv isvannkjøling står på venstre side av tjenerskapene, og skapene er plassert slik at skap 1 er nærmest, og skap 8 er lengst unna. Kjølingen er dermed best på skap 1.

Uten å tenke på belastningen i gjenværende tjenere kommer jeg til å plassere to stk bladbaser i skap 1 og 2, og deretter en bladbase i hhv. 3, 4 og 5.

Bladbasene settes nederst i samtlige skap.

Vil gjerne høre noen kommentarer og innspill til dette, om dere har :)

Noen erfaringer rundt hvor varme bladbasene kan bli? Når de er fulle og kjører litt last blir det sikkert varmt, men hvor varmt..?

6299639[/snapback]

Har selv 2 chassis med opteron blade servere fra HP, og jeg var også skeptisk til kjøling. Etter å ha tatt de i drift viser det seg at min bekymring var grunnløs. Leser av at serverene får inn luft på 23 grader og spytter ut 34 grader.

Skulle du få for lite kjøling så er det jo bare å skaffe mer kjøling. Skal du inn med 5 chassis noe som sikkert nærmer seg 1mill. Så er det ikke store ekstra kosten å få inn ekstra kjøling.

Er også greit å huske at bladene ikke produserer mye varme før belasningen blir stor. Vi hadde en burnin periode på 2mnd på noen nye 2x280 opteron blades, og under burin produserte de lite varme. Etter av vi flytta over vmware farmen vår på de ble varme utviklingen over det dobbelte.

Et siste tips er om om du har problemer med å få kald luften frem til bladene kan en blikkenslager gjøre svært mye for noen få tusen lapper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Mye godt her, og blikkenslager/rørlegger må nok til. Har et stort kjøleanlegg som følger bygget, men grunnet ustabilitet trenger jeg å sette opp noe redundans her. Fikk et tilbud fra APC om å plassere 30cm skapkjølere mellom skapene. Fra FSC fikk jeg tilbud om egne kjøle-skap; lukkede skap med isvannkjøling.

Det er ikke selve kjølingen som er hovedproblemet, men ønsket om å kunne ha noe i bakhånd som likevel kjører fast.

Har dere målt noen lufttemperaturer ut av bladsentralene? De jeg har kjøpt inn er de nye FSC S3 sentraene, men om dere har data på HP/IBM er jo det interessant for sammenligningens skyld.

Lenke til kommentar
Mye godt her, og blikkenslager/rørlegger må nok til. Har et stort kjøleanlegg som følger bygget, men grunnet ustabilitet trenger jeg å sette opp noe redundans her. Fikk et tilbud fra APC om å plassere 30cm skapkjølere mellom skapene. Fra FSC fikk jeg tilbud om egne kjøle-skap; lukkede skap med isvannkjøling.

Det er ikke selve kjølingen som er hovedproblemet, men ønsket om å kunne ha noe i bakhånd som likevel kjører fast.

Har dere målt noen lufttemperaturer ut av bladsentralene? De jeg har kjøpt inn er de nye FSC S3 sentraene, men om dere har data på HP/IBM er jo det interessant for sammenligningens skyld.

6308828[/snapback]

Tallene som jeg ga deg ble lest av da jeg skrev innlegget.

Duplisert kjøling er omtrent like viktig som UPS. Forsvinner kjølingen for vår del tar det bare noen få minutter før vi har problemer. Vi har derfor valgt å ha 2 kjøleanlegg der det ene står på 19 grader og det andre står på 21 grader. Kutter det første anlegget vil temperaturen raskt gå opp til 21 grader og det andre vil ta over. Løsningen muliggjør også service på kjøleanlegg på dagtid.

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...