Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

10. Muntlig Eksamen-->Naturfag-->Karbon

Anbefalte innlegg

Etter flere dagers beskymring fikk jeg vite at jeg kommer opp i naturfag. Pga at jeg har valgt 48 timers forbredelse fikk jeg også oppgaven idag.

Temaet er Karbon!

Fra Oppgave arket:

Det er viktig at du får vist hva du kan innenfor flere områder av faget

Hva er viktig?

Hva skal jeg ha med??

Skal bruke Powerpoint under framføringen.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme emne jeg. Nå vet ikke jeg på hvilket nivå du er, men du kan smiske mye reaksjonsligninger o.l. hvis du kan det.

På denne sida finnes det en del nyttig info:

http://02casu.norsknettskole.no/Rulletekst.htm

Det jeg snakket om var:

-Generelt om karbon (grunstoff nummer 6, 4 "armer")

-Karbon 14 (metoden til å måle alder på plante-/dyrerester)

-Krinsløpet (+fotosyntesen)

-Diamant og grafitt

-Hydrokarbon (alkan, alken, alkyn)

-Råolje + krakking (++utenfor pensum)

-Forbrenning (hva skjer om det er dårlig oksygentilførsel?)

annet aktuelt:

-Alkohol

-Karbohydrat

-Fett?

Annet?

Brukte selv ingen ekstrautstyr, bare tavla, funket fett det.

Ellers får du ha lykke til :)

Endret av Twoofus
Lenke til kommentar
Hadde samme emne jeg. Nå vet ikke jeg på hvilket nivå du er, men du kan smiske mye reaksjonsligninger o.l. hvis du kan det.

På denne sida finnes det en del nyttig info:

http://02casu.norsknettskole.no/Rulletekst.htm

Det jeg snakket om var:

-Generelt om karbon (grunstoff nummer 6, 4 "armer")

-Karbon 14 (metoden til å måle alder på plante-/dyrerester)

-Krinsløpet (+fotosyntesen)

-Diamant og grafitt

-Hydrokarbon (alkan, alken, alkyn)

-Råolje + krakking (++utenfor pensum)

-Forbrenning (hva skjer om det er dårlig oksygentilførsel?)

annet aktuelt:

-Alkohol

-Karbohydrat

-Fett?

Annet?

Brukte selv ingen ekstrautstyr, bare tavla, funket fett det.

Ellers får du ha lykke til  :)

6301112[/snapback]

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Det er noe med halveringstida. Planter og dyr får i seg isotopen karbon 14. Karbon14 kommer ned på jorda som kosmisk stråling. Siden karbon14 er radioaktivt blir det brytet ned. Karbon14 har en halveringstid på 5730 år (tror jeg?). Så sammenligner det innholdet av karbon14 i f. eks. et dyr og sammenligner det med et levende dyr.

EDIT: Sorry, det var dårlig forklart. Se heller HER

Endret av Imperivm_Romanvm
Lenke til kommentar
Det er noe med halveringstida. Planter og dyr får i seg isotopen karbon 14. Karbon14 kommer ned på jorda som kosmisk stråling. Siden karbon14 er radioaktivt blir det brytet ned. Karbon14 har en halveringstid på 5730 år (tror jeg?). Så sammenligner det innholdet av karbon14 i f. eks. et dyr og sammenligner det med et levende dyr.

EDIT: Sorry, det var dårlig forklart. Se heller HER

6306889[/snapback]

Takk igjen :D

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg ville nok ikke tatt med karbohydrater, av næringsstoffer ville det vært mer nærliggende å ta fett. Jeg tror jeg ville flesket til med oksidasjonsrekken til alkoholer, og hvilke konsekvenser det har om du drikker forskjellige alkoholer.

Edit: Jeg vet ikke hvilken klasse du går i, så mulig det er litt over pensum, men det er enkelt å forklare og vil sikkert imponere :)

Endret av Suncurtain
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå sukkerkjemien er vanskeligere å forklare grunnleggende enn litt om fettsyrer og alkoholer. Jeg synes å huske vi var innom kjemien i fett allerede i 10.-klasse, mens sukkerkjemien er først forklart i Kjemi 2.

Jeg er klar over at dette er naturfag og ikke kjemi, men når man kobler karbon opp mot næringsstoffene er man innom kjemi synes jeg.

Lenke til kommentar

Om du skal forklare hvordan næringsstoffer er bygd opp og koble det til karbon, er det i prinsipp organisk kjemi. Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at en grunnleggende forklaring av karbohydrater er vanskeligere enn en like grunnleggende forklaring av fett. Du trenger ikke gå så veldig i dybden, det holder sikkert å si noe kort om karbon-"ringer" (monosakkarider), kanskje forklare at vanlig rørsukker består av to slike (druesukker og fruktsukker), og at stivelse består av mange slike koblet sammen.

For ordens skyld, her er karbohydratenes kjemi for dummies:

Karbohydrater (de du får i deg i maten) består av karbon-, hydrogen- og oksygenatomer. Den grunnleggende byggesteinen i karbohydrater kalles monosakkarider. De vanligste er glukose (druesukker, som også er det vi kaller "blodsukker", altså det sukkeret som er i blodet), fruktose (fruktsukker) og galaktose. Disse har alle den kjemiske formelen C6H12O6, men de er bygd opp litt forskjellig. Disse molekylene er bygd opp som fem- eller sekskanter med karbonatomer i hvert "hjørne". Her er to skisser av et glukosemolekyl, ett forenklet og ett med alle atomene (hentet fra Wolfram Alpha):

post-47375-1276009268,3312_thumb.png

Vanlig sukker av typen du bruker i matlaging, rørsukker, er bygd opp av to og to slike monosakkarider. Et rørsukkermolekyl består av et glukosemolekyl (slik som over) og et fruktosemolekyl (det ligner) koblet sammen.

Større karbohydrater, slik som stivelse (som du finner bl.a. i potet) og cellulose (som celleveggen i planter består av), består av mange slike monosakkarider koblet sammen til lange kjeder.

Men uansett: det viktigste er at man greier å koble det til temaet (karbon) og har en god forståelse av det man faktisk sier. Om det blir mange vanskelige ord og konsepter man ikke forstår, er det bare å droppe det. Det er mye mer imponerende å kunne det du sier ut og inn, opp/ned og baklengs og vise at du forstår det enn det er å fleske til med mer avansert stoff du ikke har fått satt deg godt nok inn i. Om du allerede har lært litt om fett, for eksempel, er det sikkert lurere å bygge videre på det enn å begynne å sette seg inn i et helt nytt tema bare dager før eksamen.

Lenke til kommentar

Hydrokarbon: Huske sammenbindinger, tallrekka(metan, etan, propan), karbon og hydrogen, alkan(enkeltbinding), alken(dobbeltbinding), alkyn(trippelbinding).

Karbohydrat: Karbon, hydrogen og oksygen. Glukose; monosakkarid, disakkarid og polysakkarid[mono=en, di=to, poly=mange]. Fotosyntesen er også fin å kunne, om ikke nødvendig. Også fin å huske formelen for mono-sakkarid(C6H12O6), dette kan du gå ut ifra når du skal lage formel for disakkarid og. Som å doble, bare at du tar vekk H2O.

Polar/upolar: Skjev fordeling av elektron på oksygenatom, avvik frå vann og olje f. eks.(frastøter hverandre).

Fett: Ester, men "korrekt" fett vil være glyserol satt sammen med en fettsyre(visst du konstruerer eller tegner, drit i å tegne en hel fettsyre, bruk -R) :whistle:

Husk å nevne egenskaper til løsemiddel og diverse. viskøs, flyktig osv osv.

Angående karbohydrat, husk å forklare detaljert om stivelse(polysakkarid med forgreininger) og cellulose(rette polysakkarid). Kom ikke opp i Organisk Kjemi personlig, men vet at dette var sentrale emner, men er jo forskjellig utifra sensor og diverse.

Karboksylsyrer er også viktig å nevne. Kan være godt å huske benevninger også, som nedenfor:

Karboksylsyrer: COOH

Alkohol: OH

Ester/Fett: COO

-

Avfallstoffet når man setter sammen karboksylsyrer og alkohol er vann(H2O). Visst du ikke får dette, har du drite på draget :p , Bare så du er ops på det, kan være en gyllen regel.

------------------------------------------------------------

Skriver sikkert mer visst jeg husker noe. :ph34r:

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Angående karbohydrat, husk å forklare detaljert om stivelse(polysakkarid med forgreininger) og cellulose(rette polysakkarid). Kom ikke opp i Organisk Kjemi personlig, men vet at dette var sentrale emner, men er jo forskjellig utifra sensor og diverse.

Såvidt jeg forstår er dette naturfag, 10.klasse. Dermed vil jeg tro at slike detaljer ikke er nødvendig. Karbohydratenes oppbygning er allerede utenfor pensum. (Edit: om det er naturfag i VG1 er det fortsatt utenfor pensum.)

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstår er dette naturfag, 10.klasse. Dermed vil jeg tro at slike detaljer ikke er nødvendig. Karbohydratenes oppbygning er allerede utenfor pensum.

Vet ikke om jeg forstår riktig? Tittel er "Svarer på 10. Muntlig Eksamen...", så da burde da dette være innenfor pensum?

Edit: Skjønner, men dette viser da bare eit større kunnskaps-nivå av personen som elev, og det er vel positivt? Og dette var pensum hos oss, sånn at det er klart :p

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Karbonets kretsløp er intresangt og lett å lære seg.

Link til bilde. har levert in Bi 2 boka så jeg gidder ikke forklare det, men er relativt lett å bare forklare det enkle man skjønner av tegningen. dette er tross alt BI 2 pensum så tviler på at det er vits å gå i dybden av det.

http://web2.gyldendal.no/undervisning/felles/pixdir20/data/archive_specific/bi2_grunnbok/image_fullsize/03_04_080852.jpg

Legger ved en tabell over stoffer i kroppen vår.

http://web2.gyldendal.no/undervisning/felles/pixdir20/data/archive_specific/bi2_grunnbok/image_fullsize/tabell_side_079.jpg

Link til sida www.gyldendal.no/bi

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Fikk dette temaet nå jeg også. Vet tråden er gammel, men det sto mye nyttig, så jeg velger å fortsette her.

Jeg har fire spørsmål:

1. Hvordan kan jeg på best mulig måte fortelle hva karbohydrater er?
  2. Hva er linken mellom fotosyntese og celleånding, med tanke på at temaet er karbon, og hvordan bør jeg formidle dette i presentasjonen?
  3. Hvor finner vi karbohydrater?
  4. Hva er så viktig med karbohydrater?

Takk for alle svar som måtte komme, betyr mye, Mvh Jonas :)

Endret av jspeed97
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...