Gå til innhold

skjermkort ødelakt pga kjøler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jo, jo og atter jo!

Selv om vifteprodusenten måtte påstå at dette er på eget annsvar så gjelder loven på vanlig måte mellom selger av viften og kjøper.

 

Garantien bortfaller på skjermkortet, ja.

MEN rettighetene forbrukeren har ovenfor vifteprodusenten er ikke endret.

DERSOM det er en feil på viften som skader skjermkortet så er selger av viften annsvarlig for eventuelle følgefeil (skjermkortet). Dersom kjøper har gjort noe feil er det en annen sak.

6326981[/snapback]

 

Lurer her, men det er forskjell på reklamasjon og garanti? Selv om kjøper modifiserer varen han har kjøp, vill ikke reklamasjonen gå tapt? eller tar jeg feil her. Vill tro at buttiken bare kan fraskrive seg ansvaret om de kan bevise at det er modifikasjonen som var årsaken til havariet? Eller er jeg på jordet her?

Lenke til kommentar

Andre har svart alt, men jeg vil prøve en gang til med fornuft, og se om det biter på Ezo ;)

 

Alt av kjølere settes på ved eget ansvar. Skjermkortekjølere er ikke ment for skjermkort. Skjermkortkjølere er ment for bedre kjøling/mindre støy.

Jeg antar du her mener at et skjermkort ikke er ment å skulle bli byttet kjøler på - sett fra skjerkortselgerens side. Det kan du ha rett i, men samtidig er jo en skjermkortkjøler selvsagt ment å sette på et skjermkort - sett fra kjøler-selgerens side. Hva ellers selger han kjøleren for?

 

Det er samme som om modchip ikke er ment for Xbox/PS2, det er ment for å forbedre ytelsen.
Ja, XBox er ikke lagd for modchip, men en modchip er jo lagd for XBox.

 

Så i disse to tilfellene kan du gjøre noe galt sett fra selgeren av skjermkort eller XBox, men samtdig gjør du jo akkurat det selgeren av kjøler/modchip mener du skal gjøre.

 

 

Og uansett hvem butikker du spør, vil du få svar at garantien går ved modifisering av skjermkortet.

Det kommer an på garantibestemmelsene til skjermkortet, men mange skjermkort vil ha en slik garantibestemmelse ja. Men vi diskuterer reklamasjonsrett - ikke garanti, så det du sier om garanti er totalt irrelevant. Skjønner du ikke dette, så må du lese forbrukerkjøpsloven og markedsføringsloven for å lære deg forskjell på garanti og reklamasjonsrett - og forskjellene er store!

 

Skjermkortprodusentens kjøler funker som den skal. Om DU velger å sette en annen kjøler på dette, gjøres dette selvfølgelig på eget ansvar.
Det er på eget ansvar på den måten at hvis en feil på skjermkortet skyldes det du har gjort, så mister du reklamasjonsretten mot selger av skjermkort. Den mistes ikke automatisk som du antyder, men selger må sannsynliggjøre at feilen skyldes din inngripen. I dette tilfellet er det jo ikke tvil om at feilen på skjermkortet skyldes den påmonterte kjøleren, så reklamasjonsretten på skjermkortet bortfaller mot selger av skjermkortet.

 

MEN - (gitt at kjøper har montert ny kjøler rett) så har han ikke mistet reklamasjonsrett på kjøler. Og som det allerede er sitert fra forbrukerkjøpsloven, så dekker reklamasjonsretten av en vare også følgeskader - som i dette tilfellet skade på skjermkort. Så kjøper kan ikke kreve noe av skjermkortselger, men kan kreve å få erstattet skjermkortet av kjølerselger, siden det var kjølerens feil (fortsatt gitt at det ikke var feilmontering).

 

Om skjermkortkjølern i seg selv, går til helvette, har du selvfølgelig rett til en ny, men alt som blir ødelagt på samme slengen, gjett... Hva tror dere egentlig "gjøres på eget ansvar" betyr?
Det er fint om du kan henvise til en lov. Forbrukerkjøpslovens paragraf 34 sier jo klart at selgeren av kjøler også må erstatte skade på ting som har nær og direkte sammenheng med kjølerens bruk. Har du noen lovhenvisning til at "eget ansvar" gjelder over forbrukerkjøpsloven i dette tilfellet, eller er det bare personlig synsing? Og hvis det bare er personlig synsing så mener du vel ikke at det skal gjelde over forbrukerkjøpsloven? Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
Jeg synes det er helt fint at du presenterer din sak og vi skal absolutt ta imot den risen vi måtte fortjene, men... ok? ;) 

 

Ha en fortsatt god helg!

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

6323291[/snapback]

 

Da kan du jo forklare hvordan dere kan påstå at strømforsyning ikke har mer enn 2 års reklamasjonsrett? Da jeg selv er elektroingeniør må du gjerne (helst) bruke en riktig teknisk forklaring for hvorfor skulle forvente at et 3,2år gammelt kveltets-PSU kortslutter på 220V inngangen. Ettersom du ikke var villig til å gjøre dette pr mail gir jeg deg muligheten her. Ettersom det bugner av saker med liknende utstyr der man klart fastslår at reklamasjonsretten er 5 år, så ser jeg virkelig frem til forklaringen.

 

Jeg har mao opplevd liknende behandling som trådstarter av deg for kort tid siden og siden du bedyrer din uskyld her så er det vel ikke annet enn rett å rimelig at man viser til andre relevant saker i samme kategori.

 

Det som er trist er at Microplex og noen andre useriøse forhandlere gjør alt for å vri seg fri der de ikke har en enkel garantisak der produsent/importør erstatter delen. Dermed er det som du helt riktig sier bra at man har forum som dette der useriøse navn kommer frem. Selv om det som i mitt tilfelle ble helt feil da jeg av en eller annen grunn blandet Mamoz og Microplex. Det kan heldigvis rettes opp og jeg skal nok passe meg for å gjøre den feilen igjen. En del av rettingen for min del er da å rette søkelyset mot rett forhandler en gang til selv jeg oppklarte dette i den forrige tråden også.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tråden "utarter" (som alle slike tråder) i en runddans av innlegg/motinnlegg fra "jurister".. :)

@Trådstarter:

Du skulle ikke ha ett bilde av ødeleggelsene..?

Jeg er nemlig veldig nysgjerrig på hvordan ett defekt? vifteblad (som peker ned.. omkranset av kobberfinner) kan treffe en transistor på skjermkortet.. og i tillegg lage en sprekk? på skjermkortet.

Det var ihvertfall slik jeg forstod det første innlegget.

 

PS.

Jeg er ikke elektroingeniør, men jeg vil tro at en "metallbit"(Skrutrekker?) mellom pinnene på 220V-inngangen.. idet man kobler til strøm er en fin måte å kortslutte 220V-inngangen..

Spøk til side:

Reklamasjonsretten er vel 5 år på gjenstander som er ment å vare (noe en PSU nok er ment å holde).

Når Microplex v/Espen Faale er uenig i det.. så må jo saken prøves for retten.

Vil tro det er ett effetivt mottrekk mot de fleste som ikke har ork/resurser til å trekke det så langt.

Litt større leverandører (Elkjøp f.eks) diskuterer vanligvis ikke om du har rett til å få f.eks. en 3 år gammel vaskemaskin erstattet når den feiler (nylig opplevd)..

Lenke til kommentar
Tråden "utarter" (som alle slike tråder) i en runddans av innlegg/motinnlegg fra "jurister".. :)

@Trådstarter:

Du skulle ikke ha ett bilde av ødeleggelsene..?

Jeg er nemlig veldig nysgjerrig på hvordan ett defekt? vifteblad (som peker ned.. omkranset av kobberfinner) kan treffe en transistor på skjermkortet.. og i tillegg lage en sprekk? på skjermkortet.

Det var ihvertfall slik jeg forstod det første innlegget.

 

PS.

Jeg er ikke elektroingeniør, men jeg vil tro at en "metallbit"(Skrutrekker?) mellom pinnene på 220V-inngangen.. idet man kobler til strøm er en fin måte å kortslutte 220V-inngangen..

 

At du ikke er elektroingeniør vises ja :p , for da ville riktg nok sikringen ryke som i mitt tilfelle, men ettersom metallbiten har langt mindre motstand enn en ok spole har ville ikke strømforsyningen berørers av den "eksterne" kortsluttningen.

 

Spøk til side:

Reklamasjonsretten er vel 5 år på gjenstander som er ment å vare (noe en PSU nok er ment å holde).

Når Microplex v/Espen Faale er uenig i det.. så må jo saken prøves for retten.

Vil tro det er ett effetivt mottrekk mot de fleste som ikke har ork/resurser til å trekke det så langt.

 

Problemet er vel at Microplex spekulerer i at de fleste klagende forbrukere som ikke dekkes innunder garanti synes det er for mye ork å trekke det så langt.

 

Litt større leverandører (Elkjøp f.eks) diskuterer vanligvis ikke om du har rett til å få f.eks. en 3 år gammel vaskemaskin erstattet når den feiler (nylig opplevd)..

6338013[/snapback]

 

Vi ser vel stadig her på forumet at kvaliteten på kundebehandling varierer veldig, også hos Elkjøp. Jeg er litt overrasket over Microplex sin holdning da jeg ikke bruker ha problemer i retursaker. En grei tone ( i starten) og tilstrekkelig kunnskap sammen med en klar beskrivelse bruker å være tilstrekkelig får å få en rask og enkel behandling.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
til TL1000S: dette er en sånn kjøler med vifta på siden:http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZM80dHP&mcat=c45. ikke en vf 900cu eller lignende!

6338760[/snapback]

 

OK.. takk for svar.. Det forklarer saken.. Vet ikke hvorfor jeg bare antok at det var en VFn000.. :blush:

Lykke til forøvrig..... er redd du må slite hardt for å få ut en eneste krone fra Microplex (foruten ny kjøler da).. De er nok etterhvert blitt "kjent" for å anta at det meste av feil ved utstyr er å anse som forårsaket av brukerfeil.. (som sikkert stemmer innimellom).. Man sparer mye utgifter på "reklamasjonskonto'en" da.. :)

Lenke til kommentar

takk..ja,skal stå på krava jeg..har etter lover og regler rett på et nytt kort..men som folk forteller er feilmontering..!hvis microlplex kommer og sier det er det?hva skal jeg si til det?er jo meg med en datakyndig person som har satt sammen dette etter alle kunstens regler..!er jo tilogmed film på zalman sin side hvordan man gjør dette..!så har den jo og stått på en god stund.

den andre personen som hjalp meg har samme kjøler selv og kunne dette etter erfaring fra den og.

Lenke til kommentar
og til Babelfisken: jeg har sent inn klage til forbrukerrådet..hvis du vil så kan vi sammarbeide mot dem så vi får mere på dem.

6338778[/snapback]

 

Se PM. Forøvrig ser jeg ikke helt hvor vi skulle samarbeide. Kan bare oppfordre alle andre som har hatt liknende problemer om å fylle ut skjema og sende inn og gjerne si i fra her også.

Som del av det som er norges nest største forum ligger det en del forbrukermakt i deisse forum.

Lenke til kommentar

sente en mail til microplex igjen ista og det eneste han kom med var at han måtte vente på svar fra zalman som han sente mail til føre helga.

trudde ikke det var mitt problem og vente på dem..(er jo microplex som er selger av produktet)

Lenke til kommentar

ps: kjenner en person innen et kjent media som er int og lage en sak ut av dette..så hvis flere har samme problem med samme plass (Microlpex Norge as) så er det bare og komme med sin versjon entern på PM eller her i forumet.

Lenke til kommentar
ps: kjenner en person innen et kjent media som er int og lage en sak ut av dette..så hvis flere har samme problem med samme plass (Microlpex Norge as) så er det bare og komme med sin versjon entern på PM eller her i forumet.

6340250[/snapback]

 

Så du har enda ikke skjønt at du faktisk ikke kommer noe lenger med å "true" butikken med Forbrukerråd og media?

 

Microplex vil nok avvente svar fra Zalman på hvor sannsynlig det er at problemet ditt kommer av brukerfeil før de gjør noe mer. Ikke noe unormalt med det i det hele tatt. Norge er stappfullt av "dataeksperter" som aldri gjør noen feil, men allikevel ødelegger varer for flere tusen kroner i året.

 

Men joda, lykke til med å bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar

og leser du starten på tråden så spurte jeg etter "noen forslag? " og ikke noe annet..så hvis du ikke kan hjelpe meg med noe i min positive retning så trenger jeg ikke sånne komentarer..

loven sier sitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...