Gå til innhold

skjermkort ødelakt pga kjøler


Anbefalte innlegg

Hadde du stått på krava dine og slutta med den barnslige whininga så regner jeg med at microplex ikke hadde kranglet.

 

Skriv en god og forklarende mail og refferer til loven. La denne mailen være på et par sider som forklarer din sak godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja,fikk med det og er en film på zalmans hjemmeside som forklarer dette..hadde med meg datakyndig person og.!alt blei gjort etter instruksjoner.

 

har sent mail..

6317229[/snapback]

 

Har du snakket med fabrikant/produsent/grosist? Dette kan også hjelpe og fremme din sak.

Lenke til kommentar
microlplex har nå fått viften og nekter enda erstatning.sier han må høre med zalman selv hva dem vil gjøre.

jeg tenkte han måtte gjøre opp med meg først jeg for så og få erstattning av dem igjen hmm..

6322985[/snapback]

Jeg, og sikkert mange med meg, synes dette forumet er et flott sted å kunne kunne spørre andre til råds, også når ting av en eller annen grunn har gått galt med et produkt man har kjøpt. Det er ofte ikke enkelt å navigere seg gjennom de ulike lover og regler som til enhver tid gjelder og da kan det absolutt være på sin plass å ha et sted man kan forhøre seg.

 

Når det er sagt synes jeg det er veldig trist at man ikke kan forholde seg til sannheten når man velger å ta opp en sak offentlig, selv om du gjorde det veldig klart i din første mail til oss at du kom til å bruke media som pressmiddel om du ikke fikk gjennomslag for din klage uten å la oss få anledning til å behandle den.

 

Jeg synes det er helt fint at du presenterer din sak og vi skal absolutt ta imot den risen vi måtte fortjene, men... ok? ;)

 

Ha en fortsatt god helg!

 

--

mvh

Espen Faale

Microplex Norge AS

Lenke til kommentar

Sett deg selv i denne posisjonen:

 

Du selger en kar på QXL en skjermkortkjøler...

Han monterer den feil, vifta (som sitter på SIDEN av skjermkortet/kjøleren) detter av, og klarer å "kutte" vekk en kondensator som sitter UNDER på kortet, ergo ødelegger skjermkortet...

 

Skal du da erstatte skjermkortet hans?

 

Loven gjelder like mye for deg, som en bedrift...

6316148[/snapback]

 

+rant lenger ned i tråden

 

 

Det står klart i forbrukerkjøpsloven at den gjelder mellom forbruker og selger i næringsvirksomhet

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

 

Du snakker om kjøpsloven. Det blir noe helt annet og den virker ikke i den situasjonen trådstarter snakker om.

 

Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. [/quote

 

det gjelder å skille mellom sjit og kanel gutta. Håper vi fikk oppklart den misforståelsen.

 

Jeg' date=' og sikkert mange med meg, synes dette forumet er et flott sted å kunne kunne spørre andre til råds, også når ting av en eller annen grunn har gått galt med et produkt man har kjøpt. Det er ofte ikke enkelt å navigere seg gjennom de ulike lover og regler som til enhver tid gjelder og da kan det absolutt være på sin plass å ha et sted man kan forhøre seg.

 

Når det er sagt synes jeg det er veldig trist at man ikke kan forholde seg til sannheten når man velger å ta opp en sak offentlig, selv om du gjorde det veldig klart i din første mail til oss at du kom til å bruke media som pressmiddel om du ikke fikk gjennomslag for din klage uten å la oss få anledning til å behandle den.

 

Jeg synes det er helt fint at du presenterer din sak og vi skal absolutt ta imot den risen vi måtte fortjene, men... ok?

 

Ha en fortsatt god helg!

[/quote]

 

Til Microplex.no: Veldig fint at dere kommer på banen med et svar. Men dere kan med fordel ta et tydeligere standpunkt. Hvis dere mener at trådstarters påstander/krav er ubegrunnede kan dere si det direkte. Saken er allerede offentlig i forumet, og jeg tror dere bare er tjent med å spille med åpne kort.

Lenke til kommentar

Norske forbrukere skal ha absolutt alt på sølvfat.

Om du kjøper NOE som helst kjøling, så har de aller fleste produsenter av Cpu, HK, GPU sagt at garantien forsvinner. Akkurat på samme måte som garantien forsvinner på XBOX om du velger å chippe den.

 

All form for modding er på eget ansvar. Om produktet streiker, klart du får et nytt produkt, men om den tar med seg noe til døden, er ditt eget ansvar.

 

Det hjelper også svært lite å true store og serriøste aktører som Microplex, da de garantert ikke har holdt på så lenge, ved å gå rundt loven.

 

Jeg forslår faktisk at du virkelig gjør som du truer, og går til forbrukerombudet, TV2 hjelper deg og FBI, så kan du på den måten finne ut at du ikke har noe sak.

Lenke til kommentar
Når det er sagt synes jeg det er veldig trist at man ikke kan forholde seg til sannheten når man velger å ta opp en sak offentlig, selv om du gjorde det veldig klart i din første mail til oss at du kom til å bruke media som pressmiddel om du ikke fikk gjennomslag for din klage uten å la oss få anledning til å behandle den.

6323291[/snapback]

 

Det er ganske vanlig at sluttkunder truer med Forbrukerrådet, FBI, TV2 Hjelper Deg og annet tull i første kontakt. Steder som HW.no og "rådene" som gis her må vel ta noe av skylden for det også. Det disse folkene burde prøve å innse er at en kommer mye lenger med å oppføre seg som et vanlig menneske og ikke en eller annen grineunge som skal "ta deg" om en ikke får det som en vil.

 

Modifisering av kjøler på et skjermkort gjør at kunden må bevise at modifiseringen ikke har ødelagt kortet. Dersom den modifiserte delen har ødelagt kortet, er det kundens egen skyld. Produsent og selger kan ikke ta ansvar for at kunden gjør noe feil.

 

Microplex må selvfølgelig se om det er gjort noe galt som førte til at kortet ble ødelagt. Dersom kunden ikke har gjort noe feil, må Microplex ta ansvar for skadene. Enkelt og greit.

 

Å true med media etc. i første kontakt får deg som kunde til å virke useriøs, og det får det til å se ut som kunden er i forsvarsposisjon fordi han vet at han har gjort noe feil.

Lenke til kommentar
Så du går til media som en annen småborgelig kvasirettighetsforkjemper? Enten har man rett, ellers så tar man feil, i ytterste konsekvens er det vold som gjelder. Jeg kan ikke skjønne at du ikke klarer å holde en saklig tone slik "microplex" gjør i sin post?

6323493[/snapback]

var det til meg?

Lenke til kommentar
Norske forbrukere skal ha absolutt alt på sølvfat.

Om du kjøper NOE som helst kjøling, så har de aller fleste produsenter av Cpu, HK, GPU sagt at garantien forsvinner. Akkurat på samme måte som garantien forsvinner på XBOX om du velger å chippe den.

 

All form for modding er på eget ansvar. Om produktet streiker, klart du får et nytt produkt, men om den tar med seg noe til døden, er ditt eget ansvar.

 

Det hjelper også svært lite å true store og serriøste aktører som Microplex, da de garantert ikke har holdt på så lenge, ved å gå rundt loven.

 

Jeg forslår faktisk at du virkelig gjør som du truer, og går til forbrukerombudet, TV2 hjelper deg og FBI, så kan du på den måten finne ut at du ikke har noe sak.

6323670[/snapback]

 

selv om du ikke klarer å holde styr på lovene trenger du ikke å gjøre dette til en politisk greie om hvordan det skal sys puter under armene på norske forbrukere. loven er nå en gang slik, og de fleste av våre nettbutikker gir mer enn det forbrukeren har krav på i slik service.

 

Når det er sagt synes jeg det er veldig trist at man ikke kan forholde seg til sannheten når man velger å ta opp en sak offentlig, selv om du gjorde det veldig klart i din første mail til oss at du kom til å bruke media som pressmiddel om du ikke fikk gjennomslag for din klage uten å la oss få anledning til å behandle den.

6323291[/snapback]

 

Det er ganske vanlig at sluttkunder truer med Forbrukerrådet, FBI, TV2 Hjelper Deg og annet tull i første kontakt. Steder som HW.no og "rådene" som gis her må vel ta noe av skylden for det også. Det disse folkene burde prøve å innse er at en kommer mye lenger med å oppføre seg som et vanlig menneske og ikke en eller annen grineunge som skal "ta deg" om en ikke får det som en vil.

 

Modifisering av kjøler på et skjermkort gjør at kunden må bevise at modifiseringen ikke har ødelagt kortet. Dersom den modifiserte delen har ødelagt kortet, er det kundens egen skyld. Produsent og selger kan ikke ta ansvar for at kunden gjør noe feil.

 

Microplex må selvfølgelig se om det er gjort noe galt som førte til at kortet ble ødelagt. Dersom kunden ikke har gjort noe feil, må Microplex ta ansvar for skadene. Enkelt og greit.

 

Å true med media etc. i første kontakt får deg som kunde til å virke useriøs, og det får det til å se ut som kunden er i forsvarsposisjon fordi han vet at han har gjort noe feil.

6324277[/snapback]

 

folkens folkens. Selv om denne tråden har sklidd litt ut fra opprinnelig topic er det ikke skjermkortselgeren han henvender seg til, men selgeren av kjøleren. Hvis man modifiserer noe, eller benytter det til noe det ikke går dette ut over kjøpers rettigheter ved skade. Men i dette tilfellet har han brukt en skjermkortkjøler til, hold deg fast, å kjøle et skjermkort - slik det er ment å brukes. Dermed ligger skaden på skjermkortet innenfor det selger skal ta ansvar for hvis det skyldes produksjonsfeil e.l. ("mangel" i lov om forbrukerkjøp) på kjøleren

Lenke til kommentar
Men i dette tilfellet har han brukt en skjermkortkjøler til, hold deg fast, å kjøle et skjermkort - slik det er ment å brukes. Dermed ligger skaden på skjermkortet innenfor det selger skal ta ansvar for hvis det skyldes produksjonsfeil e.l. ("mangel" i lov om forbrukerkjøp) på kjøleren

6325046[/snapback]

 

Nei, nei og... NEI!

Alt av kjølere settes på ved eget ansvar. Skjermkortekjølere er ikke ment for skjermkort. Skjermkortkjølere er ment for bedre kjøling/mindre støy.

Det er samme som om modchip ikke er ment for Xbox/PS2, det er ment for å forbedre ytelsen.

Og uansett hvem butikker du spør, vil du få svar at garantien går ved modifisering av skjermkortet.

Skjermkortprodusentens kjøler funker som den skal. Om DU velger å sette en annen kjøler på dette, gjøres dette selvfølgelig på eget ansvar.

Om skjermkortkjølern i seg selv, går til helvette, har du selvfølgelig rett til en ny, men alt som blir ødelagt på samme slengen, gjett... Hva tror dere egentlig "gjøres på eget ansvar" betyr?

Lenke til kommentar

tror ikke dette er stedet for meg og deg å drive munnhuggeri ezo, men for å oppklare det jeg tror er misforståelsen: det tapet av rettigheter man har ved å montere en skjermkortkjøler gjelder mellom kjøper og selger av skjermkortet - da det er den varen som er "modifisert".

 

I dette tilfellet gjelder det en følgeskade av en skjermkortkjøler som ikke er modifisert og brukes slik den skal. Dermed vil selger av kjøleren ha et ansvar for en følgeskade på f.eks. skjermkort (kunne vel så gjerne vært kabinettdøra hvis det stemmer som trådstarter sier at blader flyver rundt) - dersom skaden oppstod som en følge av mangel ved produktet - som f.eks. svakhet i materialet eller produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Nei, nei og... NEI!

Alt av kjølere settes på ved eget ansvar. Skjermkortekjølere er ikke ment for skjermkort. Skjermkortkjølere er ment for bedre kjøling/mindre støy.

Det er samme som om modchip ikke er ment for Xbox/PS2, det er ment for å forbedre ytelsen.

Og uansett hvem butikker du spør, vil du få svar at garantien går ved modifisering av skjermkortet.

Skjermkortprodusentens kjøler funker som den skal. Om DU velger å sette en annen kjøler på dette, gjøres dette selvfølgelig på eget ansvar.

Om skjermkortkjølern i seg selv, går til helvette, har du selvfølgelig rett til en ny, men alt som blir ødelagt på samme slengen, gjett... Hva tror dere egentlig "gjøres på eget ansvar" betyr?

6325894[/snapback]

 

Jo, jo og atter jo!

Selv om vifteprodusenten måtte påstå at dette er på eget annsvar så gjelder loven på vanlig måte mellom selger av viften og kjøper.

 

Garantien bortfaller på skjermkortet, ja.

MEN rettighetene forbrukeren har ovenfor vifteprodusenten er ikke endret.

DERSOM det er en feil på viften som skader skjermkortet så er selger av viften annsvarlig for eventuelle følgefeil (skjermkortet). Dersom kjøper har gjort noe feil er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt flere ganger... NEI

6326797[/snapback]

 

tullball, jeg støtter om det at MIcroplex har et ansvar. Dette har det vært flere tråder om på forumet tidligere og vi har kommet like langt hver gang med at selger har et ansvar dersom produktet han selger skader noe produktet er i nær sammenheng med.

Lenke til kommentar

Lov om forbrukerkjøp, som vi tidligere i denne tråden har konstatert gjelder for forbrukerkjøp:

 

§ 34. Produktskader

 

      Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

 

 

stort klarere enn dette kan det ikke sies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...