Gå til innhold

Mobil med GSM og WLAN - sømløst med VoIP

Anbefalte innlegg

Hei

Eg vet at dette har vært diskutert før, men klarer ikke å finne tråden igjen.

Spørsmålet er uansett som følger. Eg er på jakt etter en mobiltelefon som har WLAN og kan bruke ip-telefoni/voip over denne samtidig med/eller i stede for GSM.

En bruker nevnte i en tidligere tråd(som eg ikke finner) at enkelte telefoner med en viss standard(som eg heller ikke husker) kan kjøres med tale over wlan/voip som primær kanal, og GSM som sekundær, eller omvendt.

Hva heter disse? Og hvilke telefoner støtter dette i dag?

Eg har da sett på Nokia E60 og Qtek 8300, begge støtter WLAN/VoIP, mens Nokiaen ser mer å støtte det eg er på jakt etter.

Telefonen skal brukes som mobiltelefon når eg ikker er hjemme eller på kontoret. Er eg på kontoret eller hjemme skal den fungere som en trådløs telefon via min asterisk.

Alle forslag mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, eg fant også frem til 6136 med UMA.

"Problemet" slik eg ser det er at UMA skal brukes for at operatøren din skal tilby deg summetone også over ditt eget eller andres WLAN.

Eg kan da ikke bruke min egen VoIP/asterisk-sentral til dette da eg tviler på at operatøren min vil godkjenne dette.

Det faller tilbake til Series 60 eller WM5 med en VoIP-klient installert. Dog ikke så tilpassingsvenligt.

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt bredbåndstelefon fra Telio i over to år, men de har jo et adapter som konverterer signalene fra analogt til digitalt signal. Denne løsningen har jo begrenset rekkevidde, så en mobil som switcher mellom systemene hadde vært genialt! Skjønner at dette vil være en utfordring for bredbåndsleverandører som tilbyr IP-telefoni, da UMA blir konkurrerende virksomhet til denne type tjenester.

Lenke til kommentar
UMA er ikke VoIP, men en teknologi som lar deg bruke VoIP med ditt GSM nummer og skifter over til vanlig nettverk om du mister WLAN-dekningen. Mobyson har sagt de vil støtte standarden.

6300070[/snapback]

Så mao er det utelukket at UMA vil kunne fungere med valgfri VoIP sentral?

I så tilfelle går eg for qtek 8300 med SIP/VoIP klient. Håper bare den vil fungere med den normalt(dvs svar og legg på taster fungerer).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...