awesnes Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Å nei! tenker sikkert mange nå, enda en hva skal jeg kjøpe tråd. Men jeg kan berolige dere med at denne er ikke helt som alle andre... Saken er nemlig den at jeg i nærmeste fremtid skal kjøpe meg et nytt objektiv, feriepenger og skattepenger er en fin ting. Alternativene er altså enten et makroobjektiv eller et vidvinkelobjektiv. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Av vidvinkelobjektivene har jeg sett meg ut Sigma 10-20 MM mens Sigma 105MM har pekt seg ut på makrofronten. Har også sett at noen anbefaler Tamron 90MM, men den koster jo noe mer enn Sigmaen. Så hva er vel mer naturlig enn å overlate avgjørelsen til dere? Hva ville du ha valgt og hvorfor? Har jo tenkt frem og tilbake. Makroen, gøy å komme skikkelig tett innpå dyr og et godt portrettobjektiv, men vil kanskje ikke bli brukt like mye om vinteren. Vidvinkelen, fin å ha i til fotografering i byer og til landskap, samt ta "morsomme" portretter med. Ja takk, begge deler er dessverre ikke mulig nå... Som sagt, jeg klarer ikke å velge, så håper på innspill fra dere.... Endret 13. juni 2006 av awesnes Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Har jo tenkt frem og tilbake. Makroen, gøy å komme skikkelig tett innpå dyr og et godt portrettobjektiv, men vil kanskje ikke bli brukt like mye om vinteren.Vidvinkelen, fin å ha i til fotografering i byer og til landskap, samt ta "morsomme" portretter med. Ja takk, begge deler er dessverre ikke mulig nå... 6298322[/snapback] Tele = flott til dyr og annet hvor det er avstand mellom fotograf og motiv. 105mm ble regnet som perfekt til portretter (35mm fil). Juster med cropfaktor på ditt kamera. Makro = For å ta bilde av små gjenstander på nært hold. Gjerne en bryter på objektivet slik at nærgrensen endres. Vidvinkel = Moderat passer bra til interiører. Ekstrem til effekter og små interiører. Rimlige vidvinkel vil ha fortegning (skrå linjer). Fisheye = gir runde motiv (Du nevnte ikke denne - men bør tas med allikvel). Bildevinkelen kan være opp til 180 grader. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Fisheye = gir runde motiv (Du nevnte ikke denne - men bør tas med allikvel). Bildevinkelen kan være opp til 180 grader. 6298564[/snapback] Min Fisheye har 185 graders billedvinkel Forøvrig må du selv definere hva du har mest lyst til å fotografere. Vi kan jo ikke vite om du liker insekt-fotografering bedre enn landskap og interiør? Makro er forøvrig ikke en brennvidde, men et objektiv som har nærmere fokusgrense enn vanlig (som innebygd makro på kompakter). Brennvidden avgjør om det egner seg for portretter med eller uten uskarp bakgrunn. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Takk for innspill. Vidvinkel leder enn så lenge 1 - 0 Men som jeg skrev, jeg har vet kort og godt ikke hva jeg mest har lyst på. Det vil si, jeg har lyst på begge, men kan bare kjøpe et. Hva jeg har mest lyst til å ta bilde av? Både insekter og landskap, det vil si begge deler.. Derfor valget er så vanskelig, og har nærmest overlatt avgjørelsen til dere.... Lenke til kommentar
magneska Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Takk for innspill. Vidvinkel leder enn så lenge 1 - 0 Men som jeg skrev, jeg har vet kort og godt ikke hva jeg mest har lyst på. Det vil si, jeg har lyst på begge, men kan bare kjøpe et. Hva jeg har mest lyst til å ta bilde av? Både insekter og landskap, det vil si begge deler.. Derfor valget er så vanskelig, og har nærmest overlatt avgjørelsen til dere.... 6305969[/snapback] Ta deg sammen! Dette bør du finne ut av sjøl Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 (endret) Takk for innspill. Vidvinkel leder enn så lenge 1 - 0 Men som jeg skrev, jeg har vet kort og godt ikke hva jeg mest har lyst på. Det vil si, jeg har lyst på begge, men kan bare kjøpe et. Hva jeg har mest lyst til å ta bilde av? Både insekter og landskap, det vil si begge deler.. Derfor valget er så vanskelig, og har nærmest overlatt avgjørelsen til dere.... 6305969[/snapback] Og det trur du det blir noen avgjørelse av....? En vidvinkelzoom har mye større generelt bruksområde enn et makroobjektiv, så det er et bra sted å begynne. Men hvor mye mer/bedre enn kitobjektivet på vidvinkel trenger du egentlig? Og savner du en bra, lyssterk korttele? Vil du ta mye portretter? Begge alternativene får du god bruktpris for, så det er ikke SÅ farlig hva du tar først, du kan ombestemme deg. Alt i alt virker det som om du med fordel kan prøve ut 10-20-Sigmaen først. Hadde du virkelig vært insektfantast, hadde du nemlig ikke vært i tvil.... Endret 14. juni 2006 av capricorny Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Ta deg sammen! Dette bør du finne ut av sjøl Takk for ditt gode innspill! Og det trur du det blir noen avgjørelse av....? En vidvinkelzoom har mye større generelt bruksområde enn et makroobjektiv, så det er et bra sted å begynne. Men hvor mye mer/bedre enn kitobjektivet på vidvinkel trenger du egentlig? Og savner du en bra, lyssterk korttele? Vil du ta mye portretter? Begge alternativene får du god bruktpris for, så det er ikke SÅ farlig hva du tar først, du kan ombestemme deg. Alt i alt virker det som om du med fordel kan prøve ut 10-20-Sigmaen først. Hadde du virkelig vært insektfantast, hadde du nemlig ikke vært i tvil.... Takk for bra innspill. Tja, hadde jo håpet det da. Enn så lenge ser det jo ut som det er vidvinkelen jeg skal satse på.... Har en liten slu plan, skal lure min bror til å kjøpe det jeg ikke kjøper, så kan vi byttelåne litt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Virkelig supermacro får du med vidvinkel og avstandsringer. På 10mm trenger du 10mm ringer for å få 1x. 20mm gir 2x, 30mm gir 3x etc. Til gjengjeld må objektivet _svært_ nært motivet Kanskje noe å tenke på? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Da går det mot en "løsning" her. Fikk lurt med meg bror, så i morgen blir det en tur på Foto&video for å bli kvitt litt feriepenger på både vidvinkel og makro. Takker for alle innspill!! Mvh AW Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 16. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2006 Da er objektivene i hus, og er fornøyd så langt (Men har ikke fått tid til å teste de skikkelig, det får vente til i morgen) Jeg sendte i går (torsdag kveld) en mail der jeg spurte om jeg kunne få et tilbud. Men dessverre hørte jeg ikke noe før jeg dro nedover. Spurte selgeren om jeg kunne få et tilbud, men det ble vanskelig da sjefen hadde strammet inn på dette. Men da skulle betale så hadde han likevel gikk meg nesten 500 kroner i avslag, prisen kom på 7100 kroner. Sjekket mailboksen min noe senere på kvelden, og der lå den en mail fra foto&video sendt 17.25 (omtrent da jeg gikk inn i butikken), der skrev de at jeg kunne få de til 6950 kroner. Litt kjipt, men det er jo bare snakk om 150 kroner. Hadde dog vært kjipere hvis jeg hadde betalt fullpris for de, for så å komme tilbake til mailen der det stod at jeg kunne fått godt over 500 kroner i avslag. Så godt fornøyd med handelen i dag også... Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Hadde vært gøy å få høre hva du syntes om de to objektivene også? Hva har du fått mest glede ut av? Lenke til kommentar
joniwes Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Da går det mot en "løsning" her. Fikk lurt med meg bror, så i morgen blir det en tur på Foto&video for å bli kvitt litt feriepenger på både vidvinkel og makro. Takker for alle innspill!! Mvh AW 6316816[/snapback] Ja, hva har man ikke brødre for? Lette å lure er de og, i alle fall på områder hvor entusiasmen er nesten like stor... Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Men hvilke objektiver kjøpte du da? (håper ikke dette sto oppi alt det der.. ) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Hva jeg har mest lyst til å ta bilde av? Både insekter og landskap, det vil si begge deler.. Derfor valget er så vanskelig, og har nærmest overlatt avgjørelsen til dere.... 6305969[/snapback] Tenk litt 'videre' - makro er ikke nødvendigvis ensbetydende med insekter og småkryp. Selv bruker jeg faktisk makro mest på vinteren nettopp fordi det er et veldig anvendelig 'rigge til småtteri og ta bilde av'-objektiv. Jeg tror nesten ikke jeg har et eneste 'blomster og småkryp'-bilde i det hele tatt. Mange typiske småting som ligger rundtomkring i heimen kan blir artige med makro - sånn f.eks: Endret 5. august 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
joniwes Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Men hvilke objektiver kjøpte du da? (håper ikke dette sto oppi alt det der.. ) 6619440[/snapback] Begge, en listig inngått avtale med storebror forsvarte (og finansierte) kjøp av begge. (Kjøpe begge, dele summen på to - et slags sameie...) Nå gjenstår det bare å løse problemet når begge vil ha det samme obj., evt. begge med seg. Enn så lenge har dette gått veldig greit. EDIT: For øvrig: Sigma 10-20mm og Sigma 105mm ble innkjøpt. Endret 5. august 2006 av joniwes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå