groenlid Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 På hjemmesiden min har jeg et login-system som egentlig bruker sessions men som jeg må frakte passordet og brukernavnet i url'en. passordet er md5 kryptert mens brukernavnet er vanlig. er det veldig usikkert å frakte passordet slik: index.php?s=profil&SID=groenlid&p=92078d373228d61cb5b6e8f1c00e02bf kjører mot en mysql database btw. Lenke til kommentar
playahead Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hvorfor "må" du frakte passordet i url'en? At det er md5 kryptert senker risikoen betraktelig, men det medfører fortsatt en risiko. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Altså.. Om noen sniffer opp trafikken, så er det jo ingenting som stopper de fra å sende samme request selv, og dermed være innlogget. Eller? Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Altså.. Om noen sniffer opp trafikken, så er det jo ingenting som stopper de fra å sende samme request selv, og dermed være innlogget. Eller? 6298081[/snapback] Korrekt! Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Her er noe du kan bruke: $user og $password er variabler som du får fra login skjemaet. if($user == "$data[User]" && md5($password) == "$data[Password]") { session_start(); //unset the session variable if exists unset($_SESSION['sessio']); //Unique sessioid srand((double)microtime()*1000000); $sessio = md5(rand(0,9999)); $_SESSION['sessio'] = $sessio; header("Location:side.php?sessioid=$sessio"); } Så setter du denne koden inn i hver side som du krever innlogging. session_start(); $sessioid = $_REQUEST['sessioid']; $sessio = $_SESSION['sessio']; //Check the session id if(!isset($sessioid) || $sessioid != "$sessio") { header("Location:login.php"); // Til side som sier en ikke er innlogget. exit; // kan brukes istedenfor å ha hele siden inni en else blokk. } else { //Innholdet på siden.... } Endret 13. juni 2006 av MapSter Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 På hjemmesiden min har jeg et login-system som egentlig bruker sessions men som jeg må frakte passordet og brukernavnet i url'en. passordet er md5 kryptert mens brukernavnet er vanlig. er det veldig usikkert å frakte passordet slik: index.php?s=profil&SID=groenlid&p=92078d373228d61cb5b6e8f1c00e02bf kjører mot en mysql database btw. 6298014[/snapback] Å kun md5'e passordet uten noe seed er nok ikke så trygt. Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 hvorfor bare ikke bruke POST i stedet?mye mye tryggere... ingen ting i url din heller (i url er GET) 6298364[/snapback] Hvorfor er dette så mye tryggere? Requesten skjer ukryptert uansett. Det er like lett å fange opp en POST-request som en GET-request - eneste forskjell er at GET vises i URL'en i nettleseren din, men det er jo ikke det som utgjør den store faren her? Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 nders,13/06-2006 : 11:43]hvorfor bare ikke bruke POST i stedet?mye mye tryggere... ingen ting i url din heller (i url er GET) 6298364[/snapback] Hvorfor er dette så mye tryggere? Requesten skjer ukryptert uansett. Det er like lett å fange opp en POST-request som en GET-request - eneste forskjell er at GET vises i URL'en i nettleseren din, men det er jo ikke det som utgjør den store faren her? 6298385[/snapback] Tenk deg en wannebe n00b som tror han kan hacke og snapper opp urlen... og gjett hva... da er han inne... med POST må du bruke hjernen litt 6298411[/snapback] (Hvis han snapper opp URL'en (som egentlig er GET-requesten) så er han antageligvis ikke n00b.) Moralen er uansett at passord i POST ikke kan anses som sikrere enn passord i GET, og en må finne alternative måter - som f.eks. vist over vha sessions. Lenke til kommentar
groenlid Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 oki. tnx for innlegg. men har bare et problem når det kommer til sessions. bruker wamp5 på en windows 2003 server, og har problemer med å sende og ivareta sessions'ene. f.eks hvis jeg setter en sessions med index.php kan jeg ikke hente den opp igjen med en annen side. Har prøvd alle de forskjellige kodene, så tror det må ha noe med wamp versjonen jeg bruker... Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Høres ut som probleme med settingen av cookies... Det er jo dette PHP session bruker for å kunne "holde" på brukerne over flere sider.. Har hørt om flere som har hatt problemer med wamp5, windows 2003 og cookies tidligere... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Altså.. Om noen sniffer opp trafikken, så er det jo ingenting som stopper de fra å sende samme request selv, og dermed være innlogget. Eller? 6298081[/snapback] Og? Det kan de gjøre uansett hvilken måte du gjør det på, cookies, post, get, you name it. (med mindre HTTPS brukes da) Lenke til kommentar
Paull Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Altså.. Om noen sniffer opp trafikken, så er det jo ingenting som stopper de fra å sende samme request selv, og dermed være innlogget. Eller? 6298081[/snapback] Og? Det kan de gjøre uansett hvilken måte du gjør det på, cookies, post, get, you name it. (med mindre HTTPS brukes da) 6300120[/snapback] Jepp, derfor lurte jeg på om det kun var passordet som var hashet, og dermed enhver som har GET-strengen kan sende samme request og være logget inn, eller om det var noen andre steg som var tatt i tillegg, så det ikke var så lett. F.eks hash av klientens IP og passord i ett, slik at en en annen IP som forsøker å sende samme request vil feile. Lenke til kommentar
willbend Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) POST er littegranne sikrere enn GET på grunn 2 ting syns nå jeg: 1.Mange weblesere logger sidene du går innpå. 2.Mange websider lagrer referer. Jeg er litt usikker, men hvis man får embedded et bilde fra en annen server skal det gå an å snappe opp referer, hvis man har skills såklart. Paull: En ting som er kjipt med måten din er at du stenger ute de som f.eks. bruker Tor Endret 13. juni 2006 av willbend Lenke til kommentar
Paull Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Paull: En ting som er kjipt med måten din er at du stenger ute de som f.eks. bruker Tor 6301567[/snapback] Til lags åt alle kan ingen gjera, det er no gamalt og vil so vera! Lenke til kommentar
willbend Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 Har testa ut, det er mulig å stjele referer bare ved å linke til et eksternt bilde, så ikke lagre sensitiv informasjon i url ok? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå