Gå til innhold

Hvilket ultra zoom kamera?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg et nytt ultra zoom kamera,og det begynner å haste.

-Det skal ha mange manuelle muligheter

-minimum 2" lcd skjerm

-rask oppstart og autofokus

-og helst bildestabilisator

Men bildekvaliteten er allikevel det viktigste,om det så må gå på bekostning av de overnevnte egenskapene.

Vurderer disse modellene:

-Sony Cybershot H5

-Canon Powershot S3 IS

-Olympus SP 500 UZ(denne har ikke bildestablisator)

Har nylig lest at flere er misfornøyde med kvaliteten på canon kameraet

er det virkelig så dårlig?.

Cnet skriver bl.annet dette:

" True, a cheap dSLR will provide better performance, and a moderately priced one will deliver better photo quality. But the Canon PowerShot S3 IS's combination of features, performance, and relatively compact design certainly gives megazoomers a compelling alternative".

Høres ut som du må mange hakk opp for å få bedre billedkvalitet.

Ellers har jeg fra før av et olympus kamera som desverre er litt i tregeste laget,

men fargegjengivelsen er jeg storfornøyd med og den heller mer mot varme toner.

Etter å ha sammenlignet bilder av

Olympus SP 500 UZ og

Canon S3

http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...w/gallery.shtml

Synes jeg at fargene er bedre på olympus,spesielt da himmelen.

Kommer jeg til å merke stor forskjell i fargegjengivelsen hvis jeg går for canon?

Hvilket kamera burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange legger stor vekt på bilder vist på nettet tatt av ulike kamera for å vurdere hva de skal velge. Bilder kan gi en viss pekepinn, men det er utrolig mange faktorer som påvirker hvordan et bilde ser ut. Den aller viktigste er personen som trykker på utløserknappen... Dernest spiller lysforhold og valg av innstilling på kamera.

Så har ulike kamera ulike måter å gjengi/prosessere det bildebrikken teknisk klarer å fange inn av motivet. Noen kamera har sterkere oppskarping og fargestyrke i de gjengitte bilder enn andre. Bildene kan dermed se flottere ut fordi vi gjerne liker å se skarpere farger enn virkeligheten. Ofte går også en oppskarping i kamera ut over detaljene i bildet.

Canon er kjent for å være litt mer forsiktig i graden av oppskarping/fargestyrke. Til gjengjeld gir det større muligheter til etterbehandling i bildeprogram. Dette er noe som også gjelder mange DSLR kamera. Når det gjelder S3IS så har denne mange muligheter for selv å justere noen av disse faktorene. Den har også noen forhåndsvalg, sånn som ekstra fargestyrke i bildene.

Ut fra de punktene du har satt opp vil jeg tro at Powershot S3IS vil være et bra kamera for deg. Det har en av klassens raskeste oppstartstid og burst mode (2,3 bilder i sek) i tillegg til en av de beste batterikapasitetene. Når det gjelder de problemer som er tatt opp med hensyn til fokus og eksponering her i forumet, vil jeg påstå at det er forårsaket i stor grad av feil bruk av kamera. Det jeg kunne ønsket meg var en bedre EVP (elektronisk søker). Men alt i alt er jeg meget godt fornøyd med kameraet.

Vil fraråde deg å velge megazoom kamera uten bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Takker for godt svar aiwuser.

Men har kameraet en tendens til å overeksponere?,siden dette også blir nevnt i enkelte tester?

Hvordan fungerer atomatikken må du utelukkende bruke manuelle innstillinger for å oppnå gode resultater?,

Har du ellers opplevd noe til dette?

(Kameragutten i går, 01:13)

Etter å ha testet s3 IS`en enda mer vil jeg si at Canon er mye bedre/verre på det området og er ett kamera som legger på vel mye farge. Dette kommer spesielt frem når man tar bilder med landskap laaangt bak og gjerne trær, gress, blomster i forkant. Motivet lengst frem får da så overdrevne farger at landskapet ellers blekner litt i forhold.

Ønsker å høre flere gode/dårlige sider ved nevnte kameramodeller,eller tips.

Spesielt interresert er jeg også i Sony H5 siden det ikke er mange som har skrevet om denne modellen.

Den er jo endelig kommet i salg nå.

Lenke til kommentar

Har du kikket på de 3 store ultrazoomene, Fuji S9500, Samsung Pro815 og Panasonic FZ30? De er alle i fysisk størrelse som speilrefleks, og har også egne ringer på linsa for zoom og manuell fokus. De har litt forskjellige egenskaper, zoommengde, skjermløsning osv, men har alle fått DIWA's gullmedalje for disse modellene. Selv har jeg FZ30, og du kan lese om mine erfaringer med det på kamera.manskow.net, der finner du også en rask sammenfatning av høydepunktene for de 3. Du finner mengder av tester av disse på nettet ellers.

Lenke til kommentar

Sony H5 er testet av DCReview. Les testen her.

Konkluderer bl.a. med "More purple fringing than competition". Dette kan ses i sammenligningstest:

http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=...88&ma2=16&ph=10

Under Etape 3 vises flere bilder. De gir en viss pekepinn på forskjellene, selv om sammenligning ofte er vanskelig å få helt eksakt like forhold. Men en ser at Sony anvender en litt sterkere oppskarping i kameraet.

Når det gjelder S3IS og overeksponering kan jeg ikke si at jeg ser det som et problem. Det gjelder å få kunnskap om kameraet og hvordan en kan omgå vanskeligheter. Har svart litt på det i denne tråden.. Bruk av histogram gir også en pekepinn.

Kameraet har mange muligheter for justering av bildeprosessering i Func-menyen under Mine farger. Hvis en liker litt mer oppskarpede bilder/farger kan en velge forhåndsvalget Intense farger. I Custom kan en justere: kontrast, skarphet, fargemetning, rød, grønn, blå og hudtone. Synes en f.eks. at gresset blir for grønt, kan en prøve med -1 på grønn. Se forøvrig s 80-81 i den danske veiledningen, eller les mer her

Selvfølgelig er det ting ved S3IS en kan sette fingeren på. Men min oppfatning er at Canon har klart å frembringe et konkurransedyktig alternativ i klassen, som gir et vell av muligheter til en overkommelig pris. Det anerkjente nettstedet DPReview er av samme oppfatning i denne testen. Jeg personlig setter stor pris på den gode videofunksjonen som har en egen knapp. Og selv under videoopptak kan en ta fullverdige bilder. Jeg har ingen problemer med å anbefale kameraet. Men samtidig vil jeg tro at Sony H5 brukere også vil være fornøyd med sitt kamera. Noen kjører Ford og noen kjører Volvo. De kommer seg stort sett like komfortabelt frem fra A til B, men sjelden er vel noen enig i hva som er det beste alternativ.

Lenke til kommentar
Når det gjelder de problemer som er tatt opp med hensyn til fokus og eksponering her i forumet, vil jeg påstå at det er forårsaket i stor grad av feil bruk av kamera.

6298602[/snapback]

Selv om jeg er nybegynner med hensyn på manuelle innstillinger er jeg ikke helt uvant med ett kamera. Problemener med fokus og overeksponering er i AUTO... sørger man da for at kameraet får fokusert skal man ikke kunne gjøre mye feil der.

Siden AUTO-funksjonen er noe jeg kommer til å bruke oftest vektlegger jeg bildekvalitet i AUTO-modus i stor grad. Tviler ikke på at dette kamera gir gode bilder med optimale manuelle innstillinger men det er bare ikke slik det vil bli brukt i det meste av tiden.

Her er ett eksempel på mye farge og for høy eksponering. Se fargene på trærne og at en blåaktig himmel blir heeelt hvit, det er ikke bra. Bildet er kun krympet i størrelse...

http://www.domenehjelp.com/myefarge.jpg

Skulle tatt flere eksempel på dette og andre ting før jeg leverte kamera.

Kameraet tar i noen situasjoner bilder heeeeelt i toppklasse mens andre ganger kunne jeg gjort det bedre selv med ett ark og en pakke fargeblyanter. Det blir litt for ujevn kvalitet for meg....

Anbefaler ikke Canon Powershot s3 IS men må du absolutt prøve det så bestill det på nett eller avtal at du får byttet det hvis du ikke er fornøyd.

EDIT av moderator - Fjernet IMG taggene da bildet ble for bredt og sprengte forumrammene fullstendig

Lenke til kommentar

P.S.

Videofunksjonen er meeeeget bra på s3 IS men jeg kjøpte ikke ett videokamera :p

Makroen er også heeelt enorm til kameraet finner ut at det vil slå på blitzen, overstyrer man det blir bildet i de tilfellene for mørke.

Lenke til kommentar

Kameragutten : Jeg tror du etterhvert kanskje bør innse at det må være noe feil med ditt eksemplar, at du ved en feiltakelse har fått stilt på noe du ikke burde stilt på, eller at dette kameraet rett og slett ikke passer for deg. Jeg har ikke fått EN klage på dette kameraet der jeg jobber, tester skryter det opp i skyene og gir terningkast fem og seks, og her på forumet virker også brukerne veldig fornøyde. Klarer heller ikke selv å gjenskape noen av problemene du opplever med utstillingskamera fra der jeg jobber. Du er faktisk den eneste jeg har hørt som klager over dette kameraet... kanskje du burde benytte deg av angreretten eller få noen til å sjekke ut kameraet? Har du gjort en av disse tingene?

Lenke til kommentar

Man kan ikke stille seg bort på full auto, har du sett på bildet over eller... å synes du det er bra?

Har vært på tanken at kanskje det er noe feil med kamera men komplett avviste dette og har aldri hørt om det før. Snakket også med min lokale fotograf som tok noen bilder med kameraet i dagsly og bildene ble Ok helt til man kom i litt skygge.

Da ble noen av bildene så uskarpe at man sikkert kunne se det på en 20 x 30 utskrift... konklusjonen jeg fikk der var at han kunne ikke ta noen konklusjon ut fra bare 10-15 bilder men at han ikke hadde sett en så dårlig fokus før.

Uansett, det er ikke bra nok av ett kamera som fikk 2 poeng bedre på dinside enn det jeg sammenlignet med selv.

Kameraet er returnert...

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Klart at Komplett prøver å avvise at det er noe feil med kameraet så kanskje de slipper en reklamasjonssak. Ut fra hva jeg har sett av bilder dette kameraet har tatt før, og bilder jeg selv har tatt med utstillingsmodellen der jeg jobber, så virker det som det er noe feil med det kameraet du nå har returnert. Uansett en merkelig feil, men har opplevd dårlige eksemplarer av andre modeller, der kunden har sendt kameraet inn til verksted/sjekk, og fått det tilbake og etter det fått betraktelig bedre bilder. Så har du lyst, kan du jo bestille kameraet fra et annet sted (for å forsikre deg om at du ikke får tilbake nøyaktig samme som du sendte til Komplett) for så å benytte angrefrist på nytt om du fortsatt ikke er fornøyd.

Kanskje jeg bare har vært heldig? Kanskje testerne har vært heldige? Eller så har du hatt uflaks? Kan være mange grunner til at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Klart at Komplett prøver å avvise at det er noe feil med kameraet så kanskje de slipper en reklamasjonssak.

En reklamasjonssak ville bare ende i at de fikk nytt kamera fra Canon, istedet returnerte jeg det innen angrefristen og de står igjen med ett brukt kamera.

Ser ikke hvordan Komplett kunne tjene på det?

Men vil ikke stjele tråden fra han som startet den, kan vel være enige i at vi ikke blir enige...

Uansett blir det feil av meg å ikke fraråde trådstarter å kjøpe dette kameraet etter de erfaringer jeg selv har hatt med det.

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Manskow jeg har kikket litt på Panasonic Z30,teknisk sett var det veldig bra,

men størrelsesmessig blir det nok litt for stort,det samme blir de andre du nevnte.

Har nå vært å sett på Canon S3 og Sony H5.Sony's modell imponerer kraftig med sin store 3" skjerm,men jeg leste nylig en anmeldelse hvor følgende står skrevet:

"The Sony H5 is not without flaws though. All of its goodness comes at a price – and the $499 retail isn’t the worst of it. The large LCD screen and excellent stabilization system are great, but they suck the AA batteries dry too quickly. If users want to actually employ the functional manual mode and all of the camera’s settings and features, they’ll need bags full of batteries just to get through a day of shooting. A few other drawbacks include the included archaic software that is extremely limited in its capabilities and the burst mode that is more typical of a compact camera from five years ago. Still, no camera is without its skeletons. The Sony Cyber-shot DSC-H5 just seems to hide its skeletons well behind its massive screen and hefty feature set".

Derfor går jeg nok for Canon S3 ettersom den har fått mange gode anmeldelser og satser på at ikke så mange kan ta feil.

Kameragutten:har lest flere av inleggene dine og jeg har vært veldig i tvil pga dem,men satser på at du har vært uheldig med kameraet ditt.

Skulle jeg bli misfornøyd med bildene kommer jeg til å nevne det her på forumet senere.

Er Elkjøp et bra sted å kjøpe fotoutstyr på,med tanke på hvor mange varer som blir returnert der?.

Pga Kameraguttens innlegg og det faktum at du har 30 dagers returrett virker dette som det beste valget.

Noen innvendinger?

Lurer på om sandisk II ULTRA blir litt overflødig hastighetsmessig i et kompaktkamera?

Lenke til kommentar

Elkjøp blir nok beste valget der med angreretten. De har ikke lov å selge returnerte produkt som A-vare men sørg for sikkerthets skyld at det er en form for forsegling på kameraesken.

Må du ta til takke med en utstillingsmodell så skal du selvsagt ikke betale full pris :)

For all del må du komme med tilbakemeldinger uansett hva du synes om kameraet, lykke til med kjøpet.... :p

Endret av Kameragutten
Lenke til kommentar
Lurer på om sandisk II ULTRA blir litt overflødig hastighetsmessig i et kompaktkamera?

På Canon Powershot S3IS må du ha ultra II eller tilsvarende for å utnytte burst mode med 2,3 bilder i sekundet og videofunksjonen til kameraet. Det har jo også bedre garanti enn det ordinære kortet, så det holder kanskje høyere kvalitet? Uansett er det ikke noen særlig prisforskjell, og du får et kort som er hurtigere og mer fremtidsrettet. Bruker selv Sandisk Extreme III (2 stk 1gb).

Endret av aiwuser
Lenke til kommentar
Jeg har ikke fått EN klage på dette kameraet der jeg jobber, tester skryter det opp i skyene og gir terningkast fem og seks

Nok en positiv test fra en av "de store gutta":

http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/s3is.html

Ikke mye irrgrønn skog i disse bildene nei:

http://www.steves-digicams.com/2006_review...is_samples.html

Se også nærmere portrettbildene, og fortell meg hvilket kamera med tilsvarende funksjonalitet/pris klarer dette mye bedre.

Endret av aiwuser
Lenke til kommentar
En reklamasjonssak ville bare ende i at de fikk nytt kamera fra Canon, istedet returnerte jeg det innen angrefristen og de står igjen med ett brukt kamera.

Ser ikke hvordan Komplett kunne tjene på det?

De håpte nok at du ville slå deg til ro med at det var slik kameraet var, og ikke bry de mer :)

Uansett blir det feil av meg å ikke fraråde trådstarter å kjøpe dette kameraet etter de erfaringer jeg selv har hatt med det.

6310580[/snapback]

Selvsagt... en sak har alltid to sider. Men jeg syntes du burde sjekket ut om kameraet faktisk var i orden før du dømmer det nord og ned, med tanke på at du er den første jeg noensinne har sett som har klaget over kameraet.

Lenke til kommentar
Selvsagt... en sak har alltid to sider. Men jeg syntes du burde sjekket ut om kameraet faktisk var i orden før du dømmer det nord og ned, med tanke på at du er den første jeg noensinne har sett som har klaget over kameraet.

Joda, det kan det være... ser du i mitt første hovedinnlegg spør jeg også om mulighetene om jeg har fått ett dårlig produkt, ett såkalt mandagsprodukt.

Også i innlegg i denne tråden sa jeg at jeg har spurt komplett om det kunne være feil på kameraet. På den måten mener jeg at jeg har åpnet for at kamera kan være defekt og brukere av dette forumet bør ta det til etterretning.

Vil igjen påminne om at min konklusjon er utelukkende tatt i AUTO!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...