bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg har to GAMLE høytalere med vanvittig deilig og god bass, men diskanten er ødelagt. Det er "lett" å gjøre bass elementene om til en subwoofer? Jeg tenkte å bygge kasse for dem og brude de eksiterende frekvensomformerene(??) og bare koble på en sub ut gang. Vil dette gå? Er det vaskelig å bygge nye omformere for sub funsjon? Info om høytalerene kan jeg komme med senere hvis det er ønsket. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Ser ikke noen grinn til at det ikke skal gå, men du må huske at de kassene de står i nå skaper en god del av den deilige lyden, og du kan få en helt annen klang i ny kasse. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Vet, tenker jeg skal undersøke godt and utforming av kassen og hva den skal være laget;) Jeg tenker formen skal være litt pyramide formet med elementene utover og tilkobling på baksiden. Tenker også at jeg skal ta det "teppet" jeg tipper ligger inni høytalerene med til den nye kassen. Forslag til hva kassen burde være laget av? Jeg husker når jeg og en kompis holdt på med å bygge anlegg i bilen hans, så var det snakk om noen sponplater som hadde et spesielt forhold mellom pappr og spon (eller noe sånt) som var litt dyre, noen som vet hva disse heter? - Hva det er snakk om.. ? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 De platene kalles MDF, og er vel det som er best egnet til formålet. Eller har jeg god erfaring med tykke glassplater (minimum 12mm), Gir fantastisk lyd og stilig effekt, men koster litt og er tungt som fy! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Nja, tviler på at det blir noe gjennomsiktig jeg skal ha, tar å soter det hvis glass blir et alternativ. Snakker vi plexi/lexan eller vanlig knuselig, dødlig glass nå? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er snakk om skikkelig glass. Derfor må det være litt tykkelse på det, og gjerne laminert. Fordelen med glass er at det ikke gir etter for trykk, så du får en helt nøytral lyd. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hmmm Det skal tas i betraktning. Må tenkes mye på. Holder for tiden på å flytte for meg selv, så vet ikke hvor mye penger jeg kommer til å ha i den fremste tiden fremover. Men jeg kan ikke vente for lenge med dette, begynner å klø litt i fingrene allerede:) Men hvordan burde jeg gjøre det med koblingene? Ta med begge og koble dem begge på sub utgangen. Bare bruke den ene og koble på begge elementene eller lage ny? (Er det mulig/vanskelig?) Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det kommer jo litt an på forsterkeren din om du har en eller to utganger, samt resistansen til elementene. For tilkobling har jeg bare kjøpt universalterminaler på en hvilken som helst bilstereosjappe og satt på kassene jeg har bygd. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Forsterker har jeg ikke enda. Har atm kun en 18år gammel stereo forsterker som skrurer når man rører på volumkontrollen Men skal kjøpe en snart tipper jeg. Hvor mye koster disse universal greiene? Hva er det snakk om? Lenke til kommentar
e321 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Spon er bedre egnet grunnet resonans.. billigere er det også.. Se bak på høytalerelementet hva som står der. Pleier å stå wrms og impedans(ohm). Hvis begge elementene er på 8ohm(de er jo like så er nok samme imp., og sansynligvis 6 eller 8ohm) og du kobler i serie så får du 16ohm ut til forsterker. Paralellkobler du blir det 4ohm. "universal greiene" heter høyttaler terminaler.. Disse får du som regel der de selger stereo. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Element Specs: 8 ohm. 20cm - Woofer De hører til noen technics høytalere, SB-202 Rundt elementet var det fult av noe bommul lignedne, dette skal følge til neste hus. Hvordan er det best å koble dette? Serie eller parallell? Lenke til kommentar
e321 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 må legge ut specs på forsterkeren også Skal du bruke en egen forsterker på disse da var det sånn? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Forsterker skal kjøpes. Jeg skal ikke ha egen forsterker, men må nesten ha et "koblings" (høyttaler terminal??) punkt hvor ledningen fra forsterkeren skal (fagspråk, ja jeg vet ) Forsterkeren skal mulig snart kjøpes, må se hvor mye penger jeg har til overs og til dette. Tror det ikke kommer akkuratt nå. Men hvor mye har forsterkeren å si på hvilke terminal jeg skal ha og hvordan elementene kobles? Lenke til kommentar
e321 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 ok.. så du skal ha 2 høytalere+disse her på? isåfall så bare kobler du 2stk. på en utgang og 2 andre på en annen(dvs en 'sub' og en annen på hver) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 "disse" her, skal etter tanken kunne kalles subwoofer etter jeg er ferdig med dem De skal kobles på subwoofer utgangen på surround-forsterkeren (som jeg enda ikke har) + jeg skal ha to høytalere som står for diskanten. Jeg vet hvilke jeg skal ha (Fant ikke bilde) Disse er veldig tynne og har en relativt dårlig bass, men super på diskanten og mellomtonen. Så ja, hvis jeg forstår deg rett. Subwooferen (Bass elementene) skal gå på en sub utgang, mens de to andre(som står på diskant) skal være på vanlig høyttaler utgang. Jeg har et til sett med høytalere, technics SB-x300A(tror jeg) her er bassen spregt. Før hadde jeg både SB-202 og -X300A på samme utgang, den ene høytalerene sto for bass, den andre for diskant X300A kan jeg fixe sånn jeg får bass fra den og, er bare ledningene til spolen som er løse. Men det er trangt å komme til. Jeg har gjort et forsøk, men ledeningene datt av før jeg hadde fått satt på forsterkeren (eller var det etter? ) Jeg tror jeg har gitt opp disse, vil mest sannsynlig ikke klare å få dem stabile anyway. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 okay, forstår.. Det første du må vite det er om sub utgangen er aktiv eller passiv Mange har en sub utgang bare som en line out mens andre har en forsterker som driver den linja.. Har du sistnevnte er det bare å finne min.last på denne for så å koble.. klarer den 4ohm så paralellkobler du Som sagt litt vanskelig uten forsterker specs. men dette er ikke vanskelig i det heletatt, så det du egentlig MÅ vite før du setter igang det er kun om det er passiv eller aktiv sub utgang på forsterkeren.. Er den passiv trenger du en ekstra forsterker til sub'en Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Da er det jo egentlig ikke værre en å passe på at SUB utgangen er aktiv da. Er forsterkere med aktiv subutgang veldig mye dyrer enn passive? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2006 Høytalerene jeg har planer om å kjøpe er Energy TakeTwr i sort. Forsterkeren jeg tenker på er Yamaha RX-V459 Etter hva jeg forstår, så er den på 8ohm. Er dette rett? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 Jeg har nå skaffa meg enn RXV657 (To linker: Nr 1., Nr 2. ) Dette er en 8 ohms forsterker. Det vil si jeg trenger en 8 ohms terminal, ikke sant? En ting jeg kom til å tenke på før jeg sovna i natt, burde jeg ha elementene inne bygd eller på utsiden? Hva vil gi best effekt? Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Bare et tips.... Prøv å lanser planene dine i dette forumet: http://avforum.no/forum/forumdisplay.php?f=97 En del mer erfaring, kunnskap og gjennomsnittsalder der, enn i dette forumet! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå