Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor adsl modem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 2 maskiner i huset, og har tenkt å koble de på adsl begge to. Jeg fann en billi adsl router på nettet, men det jeg lurte på var om man fortsatt trengere adsl modemet? setter du ikke bare opp routeren slik den ringer opp det samme nr som modemet?

På førehand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener med ADSL-router. Hvis du kjøper en router med ADSL-funksjonalitet i utlandet, så kan du ikke bruke denne i Norge. Dette fordi Telenor, NGT og de andre ADSL-leverandørene tillater ikke tredjeparts utstyr på sitt nett. Det er også sannsynlig at dette ikke vil fungere. F.eks. så leverer Telenor to typer utstyr ut til abonnentene sine, fordi det står to typer utstyr i sentralene.

Du trenger derfor fortsatt ADSL-modemet. Hvis du skal kjøpe en router, så må du kjøpe en standard bredbåndsrouter med PPPoE-støtte.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 09:08, skrev junky:

Hei!

Jeg har 2 maskiner i huset, og har tenkt å koble de på adsl begge to. Jeg fann en billi adsl router på nettet, men det jeg lurte på var om man fortsatt trengere adsl modemet? setter du ikke bare opp routeren slik den ringer opp det samme nr som modemet?

På førehand takk!

Du må ha det i denne rekkefølgen:

Modem - Router (m. switch) - Datamaskiner

Så ja, du trenger modemet, med Telenor som din leverandør i alle fall.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-11 12:46, skrev junky:

Hei!

Eg mener bredbåndsrouter, det står ikke noe om at den har PPPoE-støtte. Her er forresten linken

Jeg har lest at det er noen som bruker denne mot Telenor, så det går nok bra.

Quote:

Kan jeg ikke bruke den istaden for modemet?

Ikke i stedet for, men i tilleg til. Routeren gjør at du kan koble flere PC'er til Internet, samt at den øker sikkerheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...