Black Star Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Nå skal man ikke stole blindt på tester, men denne testen er det vel så mange som leser at jeg syntes man kan ta en diskusjon på den. Kameraene som er testet er alle i prisklassen 5-7000 kroner (noen av kameraene selges billigere enkelte steder, påpeker Aftenposten). Jeg har dratt ut Aftenpostens kommentarer på bildekvalitet, noe de påpeker er de viktigste testkriteriene. Plasseringer: 1. Panasonic NV-GS180, format Mini-DV, karakter 5. Grunnlag: 3CCD, overlegen fargegjengivelse, i teten også på eksponering og bildeskarphet. Ikke karakter 6 pga. bildestabilisator som ikke fungerer i 16:9 og pga. 4:3 skjerm. Konklusjon: "Til prisen er dette uansett et kjempekjøp" 2. Canon MVX460, format Mini-DV, karakter 3. Grunnlag: Best på eksponering i dårlig lys. Tendenser til overeksponering i utescener. Døde og blasse farger. Motorstøy. 3. Sony DCR-HC96, format Mini-DV, karakter 3. Grunnlag: Bildestøy og eksponeringsproblemer. Mer liv i farger enn hos Canon. 4. Canon DC100, format DVD, karakter 3. Grunnlag: En anelse blodfattige farger, noe overeksponering. 5. Sony DCRDVD305, format DVD, karakter 2. Grunnlag: Trykkfølsom LCD skjerm. Uskapre bilder, sliter i dårlig belysning. Blasse farger 6. Panasonic VDR-D150, format DVD, karakter 2. Støtter ikke 16:9. Sliter med eksponering både inne og ute, treg autofokus, ok fargegjengivelse. 7. Hitachi DZ-GX3100, format DVD, karakter 1. Tildels mye støy, dårlig i lav belysning, blass og tannløs. Til tider friske farger. 8. JVC GZ-MG27, format HDD, karakter 1. Siterer her Aftenposten: "Maken til støyfulle og kornete bilder skal man heldigvis lete lenge etter (...) spesielt i dårlig belysning blir resultatet rett ut sagt begredelig". Aftenpostens konklusjon: MiniDV kameraene leverer den klart beste bildekvaliteten, mens DVD og HDD kameraene har sine fordeler når det kommer til brukervennlighet Min egen konklusjon? Panasonic vant, noe jeg kan forstå. Er selv meget enig i den plasseringen (andreplassen fikk jo en langt dårligere karakter). En ting som er litt morsomt er at de tre første plasseringene gikk til mini-DV, de påfølgende fire til DVD og jumboplassen til HDD. Det betyr ikke at bildekvaliteten på disse formatene blir såpass mye dårligere, men at man betaler ekstra for ny teknologi. Mini-DV er billig, bra og velprøvd, og denne testen viser oss, om ikke annet, at Mini-DV fortsatt gir mest for pengene. De største merkene er fortsatt best også virker det som. Testens eneste Hitachi kamera fikk nesten jumboplass, og testens eneste JVC kamera fikk jo ikke akkurat mye skryt og tok sisteplass tross fordelene med HDD (Aftenposten påpekte brukervennligheten med å finne frem til ønsket scene. Det er sikkert noen som har innsigelser til testen. Som sagt har vi sett mange elendige tester før, og stoler ikke helt på forbrukertestene i dagens aviser, selv ikke i Aftenposten. Hvis Aftenposten ønsker at jeg fjerner sammendraget av testen, skal jeg gjøre det. Det er imidlertid ikke en artikkel, men en privatpersons ønske om å diskutere dette med andre interesserte. Derfor er det interessant om alle vet hovedbudskapet i testen. Mer kan leses på forbuker.no/digital Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Fikk info fra en kunde om at samme kamera (GS-180) vant en test i TV 2 i dag også. Muligens en sammenheng mellom testene? Noen som vet? Uansett har sjefen nå støvsugd markedet for GS-180... synes litt synd på alle webshops og butikker som ikke har det på lager, men når importør ikke hadde noen på lager og distributør kun hadde 18, så kunne man like gjerne bestille alle. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Fikk info fra en kunde om at samme kamera (GS-180) vant en test i TV 2 i dag også. Muligens en sammenheng mellom testene? Noen som vet? Uansett har sjefen nå støvsugd markedet for GS-180... synes litt synd på alle webshops og butikker som ikke har det på lager, men når importør ikke hadde noen på lager og distributør kun hadde 18, så kunne man like gjerne bestille alle. Virker som Panasonic generelt er vrient å få tak i, uansett modell... For tiden er det faktisk bare Yatack og Pixmania som har NV-GS37 på lager, av leverandører på nett, så vidt jeg kjenner til i hvert fall. Hva tar dere for NV-GS180 forresten? Endret 15. juni 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2006 Kan ikke drive reklame for bedriften jeg jobber i, men regner med at det er omtrent lik pris i hele landet, og de priser jeg har sett ligger på rundt 5000. Hvorfor er Panasonic så vanskelig å få tak i tror dere? De har virkelig tatt et godt grep rundt markedet med sine 3CCD modeller, noe samtlige tester jeg har lest viser. Salget av Panasonic har skutt i været. Det er ikke rart at de i løpet av så kort tid ikke kan øke produksjonen raskt nok. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juni 2006 Del Skrevet 15. juni 2006 Kan ikke drive reklame for bedriften jeg jobber i, men regner med at det er omtrent lik pris i hele landet, og de priser jeg har sett ligger på rundt 5000. Hvorfor er Panasonic så vanskelig å få tak i tror dere? De har virkelig tatt et godt grep rundt markedet med sine 3CCD modeller, noe samtlige tester jeg har lest viser. Salget av Panasonic har skutt i været. Det er ikke rart at de i løpet av så kort tid ikke kan øke produksjonen raskt nok. Har slitt med å få tak i 1CCD også, men kom omsider i hus i dag (NV-GS37)... Venter på batteriladingen nå :o) Det virker jo som et bra kamera det også, så det er jo ikke rart det er utsolgt overalt. Men det er jo litt synd at de ikke klarer å levere, det er heller ikke god reklame. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2006 GS-37 gruser ihvertfall Canons tilsvarende modeller på bildekvalitet og driftsikkerhet. Skal man tro testen og andre erfaringer, slår den også Samsung, JVC, Hitatchi og en del andre merker. Sony skal derimot være ganske bra, men om den slår Panasonic'en vites dog ikke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. juni 2006 Del Skrevet 18. juni 2006 GS-37 gruser ihvertfall Canons tilsvarende modeller på bildekvalitet og driftsikkerhet. Skal man tro testen og andre erfaringer, slår den også Samsung, JVC, Hitatchi og en del andre merker. Sony skal derimot være ganske bra, men om den slår Panasonic'en vites dog ikke. De virker ganske like, ut fra testene som jeg har lest. Fikk ellers mitt til slutt fra Elkjøp (som klarte å skaffe det på ca 3 uker). Fikk en grei pris i hvert fall, og tross alt det enkleste alternativet med tanke på evt. garantisaker. Forøvrig skal Akam komme med en test av NV-GS37 veldig snart, tipper den kommer i løpet av de første dagene til uken (hvis Kenneth holder ord :o). Jeg er foreløpig godt fornøyd i hvert fall! :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå