Gå til innhold

Snart klart for E-aviser

Anbefalte innlegg

Ja det er helt ok å være skeptisk til all ny teknologi, det er jo faktisk veldig menneskelig å være skeptisk til alt nytt! :)

Hvorfor tror jeg dette kan være en success? Joda her er litt info:

Selve skjermarealet veier ingenting, og trenger ikke særlig mye batterikraft for å kunne fungere. Den bruker kun strøm når den skal "vende" punktet fra svart til gjennomsiktig. Den har heller ingen bakbelysning, men er helt hvit så ser på overflaten på samme måte man ser på papir. Med andre ord må du ha lys rundt deg. Vil fungere like bra i dunkel belysning som i sterk sollys, akkurat som vanlig papir. Med andre ord er det ergonomisk mye bedre for øynene. Alt som har bakbelysning er nemlig ikke fullt så bra.

Selve lese-enheten trenger ikke å være tykkere enn 0.5-0.7 cm, da med to sider og batteri. Batteriet kan være lithium polymer som også er lett å forme - dvs du kan lage det ganske så avlangt og tynt. Nå vet jeg ikke om de har klart å gjøre disse polymer batteriene like fleksible som selve e-ink skjermen, så det kan hende selve dingsen må forsterkes med et lett og sterkt metall så det ikke "knekker".

Litt av poenget er jo også at man har flere enheter, så man har med seg en liten en som man har i ryggsekken, mens hjemme ligger gjerne de større som man leser mer som en avis i dag. Vekten vil nok ikke bli mer enn en vanlig bok i dag - ja faktisk enda mindre. Og som en annen skrev her vil man kunne ha alle bøkene inne på samme dings.

Husk at enhetene ikke kommer til å være kraftige datamaskiner med masse animasjon og slikt. Det skal ikke erstatte bærbare datamaskiner eller pdaer - men papirmediumet. Så det holder at den kan vise indekser slik at man kan hoppe direkte til visse sider/artikler - samt å kunne bla fremover og bakover. Simple and stupid - and to the point! Hvis du først drasser med deg en bærbar pc så kan jo du like greit lese avisen på den - men ofte vil nok jeg lett ha foretrukket en slik e-ink sak fremfor en tung bærbar.

Det som er synd er at i dette tilfellet virker det som at dingsen må knyttes så mye opp til at noen aviser kommer til å bruke det - men jeg ser helst bare at mediaet er standardisert så vil verden tilby materialet på samme måte som det har gradvis tilpasset seg internett. Det finnes mange i dag som leser hele bøker på pda'er - de ville nok lett ha kjøpt en slik dings for å lese boken i sengen om kvelden i stedet for å dra med seg en pda som utlades på kort tid (og ikke er så bra for øynene). Forhåpentligvis vil det komme tjenester som i dag hvor man kan hente RSS feeds av diverse nyheter og "forme" en slags avis til e-ink formatet som man leser fra dag til dag - eller en ren pdf for den sagts skyld. Jeg tror mye av dette er allerede på plass - det er bare å få dingsen ut på markedet til en fornuftig pris.

Endret av johncl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil nok fortsatt koste en del for denne teknologien. Stort billigere enn papir er det vanskelig å gjøre det.

6299184[/snapback]

Jeg tror det er lett å spare inn kostnaden av den. Papir, trykking og distribusjon av papiret er ikke spesielt billig. Ved bruk av denne sparer man alle disse leddene. Dermed bør avisene være i stand til å tilby den elektroniske avisa vesentlig billigere enn papirversjonen. (stykkprisen altså) La oss for enkelhets skyld si at prisen blir 5 kr lavere per avis fordi de slipper å kjøpe papir, trykke og distribuere.

Prisen av e-blekk-skjermen kan spares inn over tid. Det er bare å ta totalprisen delt på besparelsen per avis, 5kr, for å finne ut hvor lang tid det tar før den er spart inn. F.eks hvis den koster 1860kr: 1860kr / 5kr/dag = 372 dager.

Om avisene velger å bundle denne med et 12 eller 24 mnd abbonement på pdf-utgaven og ta full papir-pris for avisa i abbonementstida, selge den for 1860kr og PDF-avisene 5 kroner billigere, eller tilby begge løsningene får være opp til dem akkurat som det er opp til teleselskapene om de vil tilby sponsede telefoner sammen med dyre abbonement, billige abbonement uten sponsing eller begge deler. La oss bare håpe at avisene ikke driver med meningsløs låsing av produktene til kun deres egne produkter slik teleselskapene gjør.

Lenke til kommentar
Ja det er helt ok å være skeptisk til all ny teknologi, det er jo faktisk veldig menneskelig å være skeptisk til alt nytt! :)

Misforstå meg riktig, jeg synes dette er et positivt produkt. Jeg tror bare ikke på en snarlig revolusjon så lenge prisen er en terskel.

Den har heller ingen bakbelysning, men er helt hvit så ser på overflaten på samme måte man ser på papir. Med andre ord må du ha lys rundt deg. Vil fungere like bra i dunkel belysning som i sterk sollys, akkurat som vanlig papir. Med andre ord er det ergonomisk mye bedre for øynene.

Ikke hvis bildet i artiklen her er representativt; her er det en glossy overflate... Det er fordelaktig med en matt overflate. I sterkt sollys har den også potensiale til å være bedre enn papir dersom den demper refleksjonen av skarpt lys noe.

Simple and stupid - and to the point! Hvis du først drasser med deg en bærbar pc så kan jo du like greit lese avisen på den - men ofte vil nok jeg lett ha foretrukket en slik e-ink sak fremfor en tung bærbar.

Joda, men det er jo en grunn til at en bærbar er tung - ellers ville de laget dem lettere. Hvert gram representerer økt funksjonalitet, og harddisken er jo en betydelig andel av vekten på en ultrabærbar PC. Det var snakk om at denne kanskje veier like mye som en bok? Produsentene ønsker kanskje å legge inn mulighet for å oppdatere avisa via blåtann og nettverk... Kanskje en hinne av et slag for å beskytte skjermen. Kanskje en ramme for å stive opp produktet når du leser, eller beskytte den når den ligger mellom skolebøkene i sekken...

Denne PC'n veier 899 gram og har en pentium-M 1.1GHz: http://www.shinyplastic.com/archives/08-30...ro-vy11fglr.php

Før eAvisen er i salg, kan det hende at det kommer produkter som jevner ut gapet mellom et slik produkt og en vanlig tablet PC. Selv synes jeg ikke vekta på 1.3 kilo er viktigste grunnen til at jeg ikke tar fram laptop'en på bussen...

Prisen har alt å si her.

Som et apropos til folk som forventer store plutselige hopp i tilgjengelig teknologi...

Bestefaren min kjøpte hytte på 60-tallet(?) og var da overbevist at innen 1980 hadde teknologien nådd ut til hvermansen slik at alle ville fly sitt eget helikopter til hytta. I stedet bruker vi fortsatt biler med forbrenningsmotorer hvor den viktigste delen av teknologien ble utviklet på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og han kommer faktisk ikke mye raskere fram enn han gjorde for femti år siden. Hjulene er blitt litt større og bilen er rundere i formen nå.

Folk blir fornøyde av små forbedringer hvert år. Spesielt de som er forutseende nok til å forstå at dersom de gjør alle forbedringene før neste årsmodell, vil de slite med å finne nye salgsargumenter året etterpå. Hverken BMW, Microsoft eller Samsung har noen fordel av å lage et produkt som gjør alle framtidige produkter usalgbare. :)

That said... Jeg synes fortsatt at eBøker er en god idé, men det må da være minst ti år siden de første modellene kom i salg... At disse skjermene trenger mindre strøm og er tynnere, er ikke den eneste suksessfaktoren.

.tommyb

Lenke til kommentar
nja, PDA/mobil gjenstår å være ett utrolig dårlig medium å lese lange tekster på.

Se for deg skoleungdom som slipper å knekke ryggen fordi de må ha med seg X antall bøker...alt ligger i minnet på den dingsen. Ta med deg hele bibliotheket av dine favorittbøker med deg på ferie (og i mitt tilfelle, tilsvarende flere titalls kilo rollespillbøker) uten ekstra vekt...

"statisk" bilde som ikke lyser er jo også utrolig mye bedre for øyene dine.

6299137[/snapback]

Ikke nødvendigvis mobil/PDA men en bærbar kanskje?. Alle de tingene du nevner kan fint gjøres med dagens teknologi (bæbar pc) og litt til (bilde-tekst-video) og listen er lang med ting man kan gjøre med en pc.
Lenke til kommentar

men da har du noen ekstra problemer.

1 En bærbar bråker (ikke nødvendigvis mye, men lyd er det i dem...)

2 En bærbar trenger mye mer strøm enn en foreslått e-ink bok - En e-ink bok bruker bare strøm ved pixelskifte. Kan muligens drives med ett 9v batteri??

3 En bærbar er mye dyrere. Folk som meg har absolutt ikke behov for bærbare, men en e-ink bok hadde vært genialt.

4. En bærbar har bakgrunnsbelyst skjerm, noe som i seg selv senker behageligheten når man skal lese.

Poenget er som nevnt ikke å erstatte en bærbar, men å erstatte Papir! IMHO er ikke en bærbar, eller noe som helst med en LCD skjerm en egnet erstatning for papir :love:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

hørt om noe lignende som heter "PLED" (Polymer Light Emitting Diode) er en supertynn skjerm som man tenker vil erstatte LCD, da den bruker mye mindre strøm og lyser naturlig opp, slik at man ikke trenger en stømslukende bakgrunnsbelysning. de nyeste modellene i svart-hvitt kan man faktisk rulle sammen inn i et lite rør. jeg vet ikke så mye om fargefronten for øyeblikket, men litt eldre modeller kan bøyes som et laminert kort. PLED er i tillegg billig i produksjon og materialer. PLED utnytter seg av at "pikselene " påføres et hvilket som helst underlag, hvilket kan gjøre flatskjermer pr i dag mye tynnere. men drawbacket er at pikselene har høyst begrenset levetid, en blå varer ca 1000 timer.

PLED er forresten en version av OLED, som kommer i flere varianter.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til alle de andre bruksområdene dette kan benyttes til. Selv om avis er det mest innlysende akkurat nå.

Hvordan takler teknologien bevegelige animasjoner, som du ser mye av på internett reklamen, og videosnutter?

Lenke til kommentar
Hvordan får (og oppevarer) disse skjermene energi?

Hvor lenge kan jeg lese før den må lades?

Kan den ligge i 14 dager og forstatt leses?

Fordelen med trykt papir er at det ikke kreves tilføring av energi under bruk....

6298906[/snapback]

skjermen bruker kun strøm når du blar om til neste side, så jeg vil tippe at ett par AA batterier vil holde en stund.

e-ink, eller portable e-book reader som konseptet også blir kalt, var faktisk på markedet en stund. sony prøvde seg med en PE-BR i japan, men var en total flop. den hadde faktisk en DRM som sletta ebøkene etter 30 dager.

Lenke til kommentar

Den portable reader'en som var på markedet i Japan var ikke basert på e-ink men vanlig LCD teknololgi så vidt jeg vet. Enheten var en god del mer klumpete enn hva den burde være for at det skulle funke. La oss håpe at denne nye teknologien kan gjøre det mer lekkert.

Angående animasjoner og slikt så er det ikke meningen at sidene skal animere. Den skal kun bruke strøm når bildet endres, mao når man blar om siden. Det er en av styrkene med teknologien, nettopp det lave strømforbruket - dermed ikke behov for å lade den opp til stadighet. Animasjon, lyd, etc, slikt tar vekk fokuset totalt fra det den er ment til å være, nemlig en erstatning til papiret - og ikke til pc/laptop/pda/mobil etc. Syntes forøvrig animert reklame på web er plagsomt.

DRM kan jo lett ødelegge mye for et produkt, i hvertfall med slike begresninger. Men rettigheter må jo også beskyttes på et vis - og bøker er ikke noe unntak. Bare fordi et media er digitalt gir folk ingen rettigheter til å kopiere det til eget bruk, det er bare en slapp holdning til moralen rundt dette. DRM for bøker kunne lett vært implementert på en måte at en bok/avis/etc fikk lov til å eksistere på alle enheter som tilhører samme bruker/husstand. På den måten ville man kun være i stand til å lese boken på enheter med samme id. Når man kjøper enheten kan man så binde den til en id (personlig eller familie).

Lenke til kommentar
Angående animasjoner og slikt så er det ikke meningen at sidene skal animere. Den skal kun bruke strøm når bildet endres, mao når man blar om siden. Det er en av styrkene med teknologien, nettopp det lave strømforbruket - dermed ikke behov for å lade den opp til stadighet. Animasjon, lyd, etc, slikt tar vekk fokuset totalt fra det den er ment til å være, nemlig en erstatning til papiret - og ikke til pc/laptop/pda/mobil etc. Syntes forøvrig animert reklame på web er plagsomt.

6305131[/snapback]

Er enig i at animert reklame kan være plagsomt (og nyttig for noen). Når en er blitt så vant til nettaviser som Dagbladet, Aftenposten med flere som er proppfulle av animert reklame så tenkte jeg at kanskje også denne reklamen ville smitte over på et slikt produkt som elektronisk papir.

Jeg vet om fordelen med å spare batteri ved at informasjonen forblir statisk under bruk, men det kan tenkes at en som bruker ikke får særlig kontroll med om animasjon kan deaktiveres i et sluttprodukt (selv om det burde være en funksjon ved apparatet).

Det er mulig at utviklerne må tilfredstille reklamedrevne aviser før dette "papiret" slår an! Det kan også tenkes at de som leverer reklame må ta hensyn til at reklameannonsen ikke kan animere (bevege seg) for ofte. Det skal blir spennende å se sluttproduktene.

Endret av G
Lenke til kommentar
Edit: Jeg håper at dette kan bli slutten på at utvalget på avisfronten i stor grad dreier seg om tabloide agurknyheter. Kanskje blir det mulig å lese nyhetene rett fra al-qaida eller få servert et politisk syn som er litt utenfor rammen den allmenne arbeiderparti synsvinkelen.  :yes:

Det du beskriver her kalles vel "internett", og tilgangen til dette "internett" styres vel ikke av hverken arbeiderpartiet eller skjermteknologien.

.tommyb

6299220[/snapback]

Nyheter finner man alltids, men faktum er at schibsted eier altfor mange aviser til at man får et særlig vinklet syn eller bredt perspektiv på forskjellige saker.

Eneste avisen jeg leser fast på internett er vel klassekampen, men det ville vært mye bedre om jeg slapp å lese det fra en dataskjerm. Crt teknologien har den bakdelen med seg at den ikke er særlig portabel. Laptopen er ikke særlig bekvem å ha i fanget den heller, forskere fraråder slik bruk grunnet oppvarmningen av "skrotum" som ikke er helt bra. Jeg leser endel bøker også, og her må jeg si at papirutgaven er langt å foretrekke fremfor å rigge seg til i godstolen med crt-skjerm og eplejuice. Mulighetene med en slik "Avis-skjerm" er mange, ta for eksempel skolebøker. Enten kan man kjøpe .pdf utgaver av bøker, eller man kan laste dem ned. "utdanning skal være gratis"

Kommentar til de over:

Jeg tror denne generasjonen avis skjermer er basert på OLED teknologi. Strømbruken er redusert, og bøyeligheten på skjermen er bedre.

Lenke til kommentar
Det vil nok fortsatt koste en del for denne teknologien. Stort billigere enn papir er det vanskelig å gjøre det.

6299184[/snapback]

Jeg tror det er lett å spare inn kostnaden av den. Papir, trykking og distribusjon av papiret er ikke spesielt billig. Ved bruk av denne sparer man alle disse leddene. Dermed bør avisene være i stand til å tilby den elektroniske avisa vesentlig billigere enn papirversjonen. (stykkprisen altså) La oss for enkelhets skyld si at prisen blir 5 kr lavere per avis fordi de slipper å kjøpe papir, trykke og distribuere.

Prisen av e-blekk-skjermen kan spares inn over tid. Det er bare å ta totalprisen delt på besparelsen per avis, 5kr, for å finne ut hvor lang tid det tar før den er spart inn. F.eks hvis den koster 1860kr: 1860kr / 5kr/dag = 372 dager.

Om avisene velger å bundle denne med et 12 eller 24 mnd abbonement på pdf-utgaven og ta full papir-pris for avisa i abbonementstida, selge den for 1860kr og PDF-avisene 5 kroner billigere, eller tilby begge løsningene får være opp til dem akkurat som det er opp til teleselskapene om de vil tilby sponsede telefoner sammen med dyre abbonement, billige abbonement uten sponsing eller begge deler. La oss bare håpe at avisene ikke driver med meningsløs låsing av produktene til kun deres egne produkter slik teleselskapene gjør.

6299364[/snapback]

Ja, man kan fort spare inn endel på en alik, særlig om den også brukes til bøker, mye lettere å frakte også, istedet for mursteinsbøker. Litt usikker på hvor mye av kostnaden til en bok som er trykking, kjøper mest fagbøker, og de er jo ganske dyre så ville tro det ikke er alt for mye av prisen som er trykking. Og ulempen er jo at man ike får en fin hylle med fagbøker med imponerende tittler...

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...