Goscinny Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Hei! Etter å ha lest en god del poster her på forumet angående sikkerhet, har jeg lest at mange brukere anbefaler å ikke kjøre på adminbrukeren til vanlig, da denne har for mange rettigheter. Jeg har også lest at noen mener dette ikke har noen effekt. Linux kjører, og Vista vil kjøre på denne måten, slik at man jobber til vanlig på en bruker med færre rettigheter, og kan logge inn på adminbruker om nødvendig. Noen som har synspunkter på dette området som de er villige til å dele med meg? Er i tvil om denne bør postes i sikkerhet, men velger å prøve her først. Dersom noen er uenige i plassering, rop på en moderator Goscinny Endret 13. juni 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
roac Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Etter å ha lest en god del poster her på forumet angående sikkerhet, har jeg lest at mange brukere anbefaler å ikke kjøre på adminbrukeren til vanlig, da denne har for mange rettigheter. Jeg har også lest at noen mener dette ikke har noen effekt. Linux kjører, og Vista vil kjøre på denne måten, slik at man jobber til vanlig på en bruker med færre rettigheter, og kan logge inn på adminbruker om nødvendig. 6297297[/snapback] Hvis du til daglig bruker en bruker med administrative rettigheter, så vil det si at alt du starter (bevisst eller ubevisst) av programvare kjører med administrative rettigheter. Dette gjør at f eks en evt Trojaner du blir utsatt for vil kjøre som administrator, og ha full kontroll over datamaskinen din. Det er lite heldig. I et domene vil det være spesielt kritisk om brukeren er domain administrator, da brukeren i så tilfelle har full kontroll over samtlige PCer (klienter som tjenere) i domenet. Men, jeg må få arrestere deg på ett punkt, det ikke slik at det er Linux og Vista som gjør det på denne måten, jeg har gjort det samme i Windows 2000, 2003 og XP også. Om dette har noe å si eller ikke kommer, som brannmur og antivirus, på kunnskapsnivået til brukeren. Jeg har i lengre tid kjørt som administrator på en PC uten antivirus, og det går helt greit, jeg har ingen problemer med det. Men, jeg vil overhodet ikke anbefale andre å gjøre det samme. Det er en beslutning man må ta den dagen man føler at man er rede for det. Edit: Dette er selvfølgelig snakk om private og testnett. Jeg har ikke for vane å være logget inn som administrator på bedriftsnett Endret 13. juni 2006 av roac Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Men, jeg må få arrestere deg på ett punkt, det ikke slik at det er Linux og Vista som gjør det på denne måten, jeg har gjort det samme i Windows 2000, 2003 og XP også. 6301588[/snapback] Ja, vet det er mange som gjør dette i XP også, men i Linux kommer dette som deafult. Altså; hvis man skal gjøre en admin-ting, må man først skrive dette inn i terminalen. Kan også endre på oppsettet slik at man logger inn med admin-rettigheter til vanlig også. Jeg har i lengre tid kjørt som administrator på en PC uten antivirus, og det går helt greit, jeg har ingen problemer med det. Men, jeg vil overhodet ikke anbefale andre å gjøre det samme. Det er en beslutning man må ta den dagen man føler at man er rede for det. 6301588[/snapback] Har alltid gjort det samme, uten å støte på problemer. Men kanskje vil den dagen komme da jeg er uheldig og presterer og laster ned noe uønsket, og da kan det kanskje være greit å ikke ha admin rights. Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå