Gå til innhold

Er det helautomatikk på billige speilreflekser?

Anbefalte innlegg

Hei

Siden jeg ikke finner noe konkret svar så starter jeg en ny tråd med dette spørsmålet.

Er totalt nybegynner når det gjelder speilrefleks og er ikke altfor mye inne på manuelle innstillinger heller. Så her kommer ett par spørsmål angående de billigste modellene til Canon, Nikon og Olympus.

1. Er det mulig med full automatikk i ett slikt kamera slik at det blir bare pek og klikk som med ett kompaktkamera?

2. Hører at bildene må ofte gjennom ett program for å bli skikkelig bra, hvorfor det? og gjelder det også hvis kamera kan gå på full automatikk?

Oi, det ble visst 2 spørsmål i ett :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, selvfølgelig. Dess billigere et kamera er, dess færre manuelle funksjoner har det.

2: Det er delvis sant. Man kan lage seg en brukerprofil som definerer hvor mye oppskarping, kontrast og fargestyrke et jpg-bilde skal ha (rett ut fra kamera). De fleste liker ikke å bruke det (gjør det bedre selv i Photoshop), og noen vet sikkert ikke at muligheten finnes.

Lenke til kommentar

Et billig DSLR har etterbehandling mer beregnet på gode bilder rett ut av kameraet enn dyrere DSLR, men fortsatt kan enkelte ønske seg mer farger og mer oppskarping, spesielt hvis man er vant med og fornøyd med kompaktkameraenes egenskaper. Det er imidlertid opp til brukeren (det er jo det DSLR er, valgfrihet :) ), og man kan gjøre dette i f.eks Photoshop.

Man kan også stille dette til en viss grad i kameraet, men det er allikevel relativt forsiktige verdier i forhold til kompaktverdenen.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall ikke nødvendig å redigere alle bildene. Det gjør ikke jeg heller. Jeg redigerer stort sett bare de bildene jeg skal bruke til noe, samt noen til, hvis jeg har god tid.

Du kan velge ganske mye oppskarping i kamera også, men du ødelegger noe av det fine med slr da. Det er greit hvis du skal ta masse bilder på en fest, for eksempel, for de bildene skal du ikke lage 30x45-kopi av uansett. Bare husk på å stille kamera tilbake til mer moderate innstillinger før du skal ta seriøse bilder (som kanskje ender opp på veggen i stort format).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...