hean Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hei Etter en noe mislykket test av CP s3 IS vurderer jeg nå å kjøpe ett billig speilrefleks istedefor. Siden ett slikt kamera er åpent med linsen av lurer jeg på hvordan det er med støv å slikt inni kamera å linse og ellers litt generelle tips... Spør så jeg ikke plutselig får en kjempeoveraskelse en dag med dyr service som jeg ikke hadde regnet med.. Mvh Kameragutten Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Aldri ha kamera åpent, annet enn når du skifter optikk. Skal du skru av optikken bør du skru på beskyttelses-"lokket". Mikroskopisk støv kommer inn uansett, blås rent med jevne mellomrom med en ørepumpe du får på apoteket for en slikk og ingenting. Ligg unna trykkluft, da det blir temmelig kaldt, har høyt trykk, og kan danne kondens. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Takker for svar. Hørte det finnes rensesett for hjemmebruk for noen ting, gjelder dette for kamera eller linse (er det nødvendig og hvor mye koster det eventuelt?).. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det fins renseutstyr for begge deler, og det for sensor-rens koster vel rundt 500 spenn, om jeg ikke husker feil. Andre kan sikkert komme med linker til et konkret produkt. Det fins vel forskjellige løsninger på dette. Det blir garantert nødvendig en dag, men med jevnlig blåsing av sensor tar det sannsynligvis en stund før du trenger det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Heihei Kjempefint, da har jeg ting for det meste klart når det gjelder dette punktet. Konklusjon: blåsing og rensing, jo mer du blåser jo sjeldnere trengs rensing Takk igjen! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Du kan også kjøpe Olympus E500, som tar seg av problemet for deg. Det er for tiden kongerikets billigste kit, til 4999,- på http://shop.japanphoto.no/ Alternativt kan du vente på Sonys A100. Hvis ikke noen av de alternativene tiltaler deg, så får du klone bort støvkorn i Photoshop som resten av oss, mens du venter på å ta deg råd til en rens. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Vær imidlertid obs på at blåsing egentlig bare er flytting av støv. Du får fjernet støv på bildebrikken, men kanskje nye støvkorn blåses ned på den samtidig (kanskje til og med støvkornet som lagde vanskeligheter sist gang). Vanligvis går det ganske greit, men en gang i blant bør du, eller få et verksted/forhandler til å "støvsuge" rundt bildesensoren hvis det etterhvert blir vanskelig, evt. kjøpe rensesett som vasker sensoren ren i stedet for å flytte støv rundt omkring. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Min erfaring er at støv uansett er et overvurdert problem. Jeg bytter objektiv titt og ofte, både ute og inne, men har aldri hatt noe problem med støv. Speilet beskytter sensoren ganske godt, og jeg forsøker alltid å peke huset nedover når det er åpent. Én gang på litt over ett år har jeg hatt støv av betydning på bildebrikken. Da blåste jeg på den (med min egen varme og fuktige pust) og borte ble støvkornet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Min erfaring er at støv uansett er et overvurdert problem. Jeg bytter objektiv titt og ofte, både ute og inne, men har aldri hatt noe problem med støv. Speilet beskytter sensoren ganske godt, og jeg forsøker alltid å peke huset nedover når det er åpent. Én gang på litt over ett år har jeg hatt støv av betydning på bildebrikken. Da blåste jeg på den (med min egen varme og fuktige pust) og borte ble støvkornet. 6297696[/snapback] Det kommer helt an på hvilke bilder du tar. Om du aldri har rengjort sensoren er det garantert mye støv, men er er jo ikke problem å ta bilder hvor det ikke vil synest likevel.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det kommer helt an på hvilke bilder du tar. Om du aldri har rengjort sensoren er det garantert mye støv, men er er jo ikke problem å ta bilder hvor det ikke vil synest likevel.. 6297874[/snapback] Sant nok, men det har blitt en del blender 11 og mye blå himmel i det siste - ville man ikke forvente å se støvet da? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det kommer helt an på hvilke bilder du tar. Om du aldri har rengjort sensoren er det garantert mye støv, men er er jo ikke problem å ta bilder hvor det ikke vil synest likevel.. 6297874[/snapback] Sant nok, men det har blitt en del blender 11 og mye blå himmel i det siste - ville man ikke forvente å se støvet da? 6297920[/snapback] På f11 og blå himmel bør de nok begynne å dukke frem, ja. Men lett å teste ved å skyte mot himmelen og blende ned til f.eks 16-22. Er ikke de godt synlig da, er jo det no problemo Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det går fint an å blåse med sin egen pust også, bare du gjør det på en skikkelig og kontrolert måte. jeg har funnet min egen måte Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er greit å passe på at kameraet ikke er 'åpent' (altså uten linse) lenger enn strengt tatt nødvendig. Og for all del: Oppbevar kamerahuset med en linse på! Jeg holder bestandig kamerahuset pekende nedover når jeg skifter linse, og tar av/skrur på ny i løpet av få sekunder. Jeg sjekker selvfølgelig alltid at den linsen jeg skal sette på er ren og pen (blåser den gjerne ren med sånn 'luftballong' før jeg skifter) slik at støv fra denne ikke havner inne i huset. Et annet tips er å ikke skifte linse bare for å skifte; har jeg tatt et bilde med f.eks. makrolinsen min lar jeg rett og slett denne sitte på til neste gang jeg skal bruke kameraet - kanskje skal jeg bruke samme linse, kanskje en annen, men uansett så vet jeg jo ikke dette før jeg plukker frem kameraet neste gang. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hei, vet jo man får kjøpt batteridrevet pumper på størrelse med en batteridrevet boremaskin.... kanskje en slik passer? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hvis problemet med støv er noen som opptar deg, så bør du kanskje velge et system som ikke er så utsatt for det. Det bør ikke det være eneste grunnlag for å system, men betyr det veldig mye for deg, så er det verdt å tenke på. Jeg synes ikke det er noe problem å klone bort de få støvkornene jeg har, selv om kamera skal renses snart. Greiere å slippe å gjøre det, tross alt. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Min erfaring er at støv uansett er et overvurdert problem. Jeg bytter objektiv titt og ofte, både ute og inne, men har aldri hatt noe problem med støv. Speilet beskytter sensoren ganske godt, og jeg forsøker alltid å peke huset nedover når det er åpent. Én gang på litt over ett år har jeg hatt støv av betydning på bildebrikken. Da blåste jeg på den (med min egen varme og fuktige pust) og borte ble støvkornet. 6297696[/snapback] Jeg mener også at støv ikke er noe stort problem. Bytter objektiv ofte, men har kun hatt støv en gang, selv om kameraet nesten har vært i daglig bruk. Husker ikke helt hvor lenge jeg har hatt min 350D, men var av de første Afseth leverte ut. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Jeg mener også at støv ikke er noe stort problem. Bytter objektiv ofte, men har kun hatt støv en gang, selv om kameraet nesten har vært i daglig bruk. Husker ikke helt hvor lenge jeg har hatt min 350D, men var av de første Afseth leverte ut. 6301518[/snapback] Samme her; har hatt D70s'en min siden i fjor høst og har fremdeles ikke tatt en 'fullstendig' rens av den til tross for relativt hyppige skift av linser. Som PMnormal nevner så er det jo fort gjort å klone bort et par støvkorn hvis det skulle blir noen som er veldig synlige. Hvis man blir så ivrig at man skal rense absolutt hver eneste gang det dukker opp noe blir jo ting i overkant slitsomt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hvis problemet med støv er noen som opptar deg, så bør du kanskje velge et system som ikke er så utsatt for det. 6301380[/snapback] Er vel ikke noe større problem med meg enn med andre, saken er jo den at jeg vil hvite litt omkring denne problemstillingen før jeg legger 5-10 tusen kr i ett kamera har jeg lyst å hvit hvordan det skal behandles. Å lære for mye om slikt går vel ikke an...... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Hvis problemet med støv er noen som opptar deg, så bør du kanskje velge et system som ikke er så utsatt for det. 6301380[/snapback] Er vel ikke noe større problem med meg enn med andre, saken er jo den at jeg vil hvite litt omkring denne problemstillingen før jeg legger 5-10 tusen kr i ett kamera har jeg lyst å hvit hvordan det skal behandles. Å lære for mye om slikt går vel ikke an...... 6302910[/snapback] Jeg ville bare opplyse om at det finnes to slr-systemer som tar seg av det problemet for deg. De har et "ultrasonisk filter" som rister støvet bort. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Skal si meg enig i at støv egentlig ikke er et så stort problem. Dessverre skjer det noen ganger at støvet setter seg, og da nytter det ikke å blåse rent. Vanligvis er det bare å blåse litt, så er det rent igjen, og man ser ikke noe til de mikropartiklene før man blender ned til under 20 mot blå himmel. Jeg for min del tar svært sjelden bilder rett oppi lufta med så liten blender, og sjelden så liten blender ellers også. Da jeg fikk mitt kamera fulgte det med masse støv fra fabrikken (pre-installert støv?), men det gikk fint å blåse bort. Det så veldig stygt ut med det første, og jeg regnet med å måtte ty til proff rens, men det ordnet seg med den klassiske ørepumpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå