CCola Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Heisann! Holder på å "lære" meg litt om data så jeg har noen enkle spørsmål 1. Passer uansett skjermkort til uansett hk bare det feks har PCI-e.? 2. Passer uansett prosessor til uansettt hk bare det har samme Socket ? 3. Hvordan vet man om det er mulig med dual-prosessor til hk? 4. Hvor mye koster det for ett "ok" hk, og et "bra" hk for tiden? Takker for alle svar EDIT: Leif Endret 12. juni 2006 av Ilsaldur Lenke til kommentar
royerling Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 1. Ja, når både HK og skjermkort har samme standard, så passer dette. 2. Nja, les her: info om brikkesett 3. Jeg regner med du tenker på dualcore-prosessor, og også her er jeg usikker, men jeg ser komplett oppgir hvilke prosessorer aktuelle hovedkort er kompatible med, så det er rett og slett bare å sjekke denne informasjonen på siden du får opp om hovedkortet. 4. for 700-900 får du et godt standardkort ( i alle fall til et AMD64/FX/X2-oppsett), for 1000+ får du kort med litt ekstra, og gjerne støtte for enkelte ting som ikke er blitt helt vanlig ennå. (jfr. de første nforce2-kortene hvor bare de dyreste hadde s-ata osv.), støtte for enda raskere minne, 32x sli osv. håper dette hjelper litt. men jeg har mye å lære selv gitt(): Lenke til kommentar
CCola Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 1. Ja, når både HK og skjermkort har samme standard, så passer dette. 2. Nja, les her: info om brikkesett 3. Jeg regner med du tenker på dualcore-prosessor, og også her er jeg usikker, men jeg ser komplett oppgir hvilke prosessorer aktuelle hovedkort er kompatible med, så det er rett og slett bare å sjekke denne informasjonen på siden du får opp om hovedkortet. 4. for 700-900 får du et godt standardkort ( i alle fall til et AMD64/FX/X2-oppsett), for 1000+ får du kort med litt ekstra, og gjerne støtte for enkelte ting som ikke er blitt helt vanlig ennå. (jfr. de første nforce2-kortene hvor bare de dyreste hadde s-ata osv.), støtte for enda raskere minne, 32x sli osv. håper dette hjelper litt. men jeg har mye å lære selv gitt(): 6297226[/snapback] Takker Dette trengte jeg å vite Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 1. I prinsippet ja, men det kan være forskjeller på kjøleløsninger på skjermkort som kan gjøre montering av andre komponenter på hovedkortet vanskelig/umulig. Eksempelvis kan massive kjøleløsninger på dyre skjermkort dekke til for tilkoblingskontakter. Det er som regel plassmangel og for svak strømforsyning som kan bli problem i forbindelse med store/kraftige/dyre skjermkort. Bortsett fra det: Et PCI-E-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-E-port. Et AGP skjermkort skal passe i et hovedkort med APG, samme om skjermkortet er AGP 4x eller AGP 8x, og samme om hovedkortet er AGP 4x eller AGP 8x. Et PCI-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-port(er). 2. Nei. Jeg vil påstå at Intel er verst der, som krever nyere brikkesett til nyere prosessorkjerner. Det har i hvert fall vært gjeldende på LGA775-plattformen til Intel. AMD stiller friere, men kan i en del tilfeller kreve oppdatering av BIOS på hovedkortet for at nyere prosessorer skal fungere. 3. Sjekk produsenten av hovedkortets sin hjemmeside. Ellers kan generell kunnskap om brikkesett-versjoner hjelpe deg på vei. Eksempelvis skal i prinsippet alle LGA775-hovedkort med 945-brikkesett fra Intel kunne støtte Pentium D (som er dual core). På Socket 939 skal vel alle hovedkort med nForce 4 støtte dual core. Har du sett deg ut et bestemt hovedkort, sjekker du altså hjemmesiden først som sist for prosessorstøtte. www.asus.com www.msi.com.tw www.abit.com.tw www.epox.com 4. Et hovedkort til 7-800,- kan veldig ofte gi nøyaktig lik ytelse som et annet hovedkort med samme brikkesettfamilie, men som koster rundt 1500,- Forskjellen da vil være antall SATA-porter, overklokkingsmuligheter i BIOS, kanskje passiv kjøling av brikkesett, antall USB/Firewire-porter osv Lenke til kommentar
CCola Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 1. I prinsippet ja, men det kan være forskjeller på kjøleløsninger på skjermkort som kan gjøre montering av andre komponenter på hovedkortet vanskelig/umulig. Eksempelvis kan massive kjøleløsninger på dyre skjermkort dekke til for tilkoblingskontakter. Det er som regel plassmangel og for svak strømforsyning som kan bli problem i forbindelse med store/kraftige/dyre skjermkort.Bortsett fra det: Et PCI-E-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-E-port. Et AGP skjermkort skal passe i et hovedkort med APG, samme om skjermkortet er AGP 4x eller AGP 8x, og samme om hovedkortet er AGP 4x eller AGP 8x. Et PCI-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-port(er). 2. Nei. Jeg vil påstå at Intel er verst der, som krever nyere brikkesett til nyere prosessorkjerner. Det har i hvert fall vært gjeldende på LGA775-plattformen til Intel. AMD stiller friere, men kan i en del tilfeller kreve oppdatering av BIOS på hovedkortet for at nyere prosessorer skal fungere. 3. Sjekk produsenten av hovedkortets sin hjemmeside. Ellers kan generell kunnskap om brikkesett-versjoner hjelpe deg på vei. Eksempelvis skal i prinsippet alle LGA775-hovedkort med 945-brikkesett fra Intel kunne støtte Pentium D (som er dual core). På Socket 939 skal vel alle hovedkort med nForce 4 støtte dual core. Har du sett deg ut et bestemt hovedkort, sjekker du altså hjemmesiden først som sist for prosessorstøtte. www.asus.com www.msi.com.tw www.abit.com.tw www.epox.com 4. Et hovedkort til 7-800,- kan veldig ofte gi nøyaktig lik ytelse som et annet hovedkort med samme brikkesettfamilie, men som koster rundt 1500,- Forskjellen da vil være antall SATA-porter, overklokkingsmuligheter i BIOS, kanskje passiv kjøling av brikkesett, antall USB/Firewire-porter osv 6297247[/snapback] Takker for svar Lenke til kommentar
death760 Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 1. I prinsippet ja, men det kan være forskjeller på kjøleløsninger på skjermkort som kan gjøre montering av andre komponenter på hovedkortet vanskelig/umulig. Eksempelvis kan massive kjøleløsninger på dyre skjermkort dekke til for tilkoblingskontakter. Det er som regel plassmangel og for svak strømforsyning som kan bli problem i forbindelse med store/kraftige/dyre skjermkort.Bortsett fra det: Et PCI-E-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-E-port. Et AGP skjermkort skal passe i et hovedkort med APG, samme om skjermkortet er AGP 4x eller AGP 8x, og samme om hovedkortet er AGP 4x eller AGP 8x. Et PCI-skjermkort skal passe i et hovedkort med PCI-port(er). 2. Nei. Jeg vil påstå at Intel er verst der, som krever nyere brikkesett til nyere prosessorkjerner. Det har i hvert fall vært gjeldende på LGA775-plattformen til Intel. AMD stiller friere, men kan i en del tilfeller kreve oppdatering av BIOS på hovedkortet for at nyere prosessorer skal fungere. 3. Sjekk produsenten av hovedkortets sin hjemmeside. Ellers kan generell kunnskap om brikkesett-versjoner hjelpe deg på vei. Eksempelvis skal i prinsippet alle LGA775-hovedkort med 945-brikkesett fra Intel kunne støtte Pentium D (som er dual core). På Socket 939 skal vel alle hovedkort med nForce 4 støtte dual core. Har du sett deg ut et bestemt hovedkort, sjekker du altså hjemmesiden først som sist for prosessorstøtte. www.asus.com www.msi.com.tw www.abit.com.tw www.epox.com 4. Et hovedkort til 7-800,- kan veldig ofte gi nøyaktig lik ytelse som et annet hovedkort med samme brikkesettfamilie, men som koster rundt 1500,- Forskjellen da vil være antall SATA-porter, overklokkingsmuligheter i BIOS, kanskje passiv kjøling av brikkesett, antall USB/Firewire-porter osv 6297247[/snapback] Takker for svar 6299216[/snapback] vis du leser anbefalinger står det greit forklart hva de forskjellige tingene gjør og hva de er kompitable med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå