Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat og aircondition


skara

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er endelig sommeren her og det er påtide å ta i bruk AC i bilen............. :(

 

Jeg har en 1996 modell Passat tdi med 110hk og jeg får ikke kaldluft i bilen. Har hold på litt og funnet ut at det ikke er lekasje på systemet (det er hvertfall trykk) men jeg mangler spenning frem til kompressoren. Når jeg tilfører spenning på kompressoren hører jeg at magnetinnslaget drar til så jeg antar at det er i orden.

 

Håper at noen tar seg til til å hjelpe i disse VM tider...

 

mvh roger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at koblingen til kompressoren ikke slår inn? kun når du "tjuvkobler" kompressoren med å sette strøm direkte på den? I såfall så prøv å tjuvkoble den igjen og se om du får kaldluft. Ser ut som du kan ha en elektrisk feil med et dårlig rele eller sikring et sted i så tilfelle.

Lenke til kommentar

hei igjen!

 

Jeg skal dra å få sjekket trykket på anlegget i morra. Det kan vel se ut av svarene at det kan være en mulig årsak, antar at kompressoren ikke startet hvis trykket er for lavt. Derfor tør jeg ikke tvangskjøre kompessoren enda. Jeg syntes at det hørtes mye ut at det skal forsvinne ca 10% av kjølemediet hvert år. Har forøvrig merket at i løpet av forrige sesong at kapasiteten ble betraktelig dårligere. Det har aldri hvert etterfylt kjølemedie på denne bilen (10%*10år) da er det vel bra tomt.

 

takker for svarene

 

jeg for følge opp linken hvis dette ikke blir bra :)

Lenke til kommentar
Kompressoren går uansett trykk, men den jobber og slites enda mer ved lavt trykk.

6303660[/snapback]

 

Nei, det sitter en føler i anlegget som forhindrer oppstart av anlegget når gasstrykket er for lavt, dette er for og forhindre skade på kompressoeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igjen

 

Nå har jeg hatt bilen på verksted og de har kjørt en "rense prosess" og fylt opp anlegget igjen. (det manglet ca 1 kg gass). Men anlegget virker fortsatt ikke kompressoren starter fortsatt ikke. Skal tilbake neste uke med bilen på verkstedet. :hmm:

 

noen tips på hva dette kan være? Er litt redd det begynner å lukte litt svidd av denne verkstedregningen. :no:

Lenke til kommentar

Hvis det heller ikke virket rett etter oppfylling høres det ut som du nå bør sjekke som Beinet1 foreslo litt over - altså elektrisk: feil ved bryter, rele, sikring, defekt trykkføler virker sansynelig om annlegget er fylt riktig, og pumpen går hvis du tyvkobler den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...