TuxMaster Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 jeg skal sette opp et nettverk mellom 3 kontorer i nordland der jeg skal ha en server på hoved kontoret, alle kontorene skal kunne kommunisere med serveren på en sikker måte siden det innholder privat informasjon. så derfor lurer på om det er noen som vet hvilket OS jeg skal bruke til serveren? sånn i forhold til kryptering og sikker overføring fra kontor til kontor. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hvorfor ikke IP-VPN da? Hvis linjeleverandøren din tilbyr det da.... Lenke til kommentar
TuxMaster Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 ja har shdsl linje som skal tåle en del overføringer.. har du ei grei løsning om hvordan jeg kan sette opp dette da? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 ja har shdsl linje som skal tåle en del overføringer.. har du ei grei løsning om hvordan jeg kan sette opp dette da? 6296127[/snapback] det vanligste er vel egentlig å sette opp en router på hver lokasjon.. kommer langt med 10000 kr i routere (totalt). Ville vurdert å kjøpe for eks Cisco 1800-series routere jeg.. Eller brukte 2600-series kanskje (MED advanced security IOS kanskje ?) Lenke til kommentar
TuxMaster Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) ja vurderer cisco. Endret 12. juni 2006 av TuxMaster Lenke til kommentar
TuxMaster Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 noen som har ei grei løsning på dette i vår bedrift? Lenke til kommentar
TuxMaster Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 vurderer også å sette opp ip telefoni mellom kontorene vår ved å bruke asterisk og om det er mulig å tilknytte dette ? Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 vurderer også å sette opp ip telefoni mellom kontorene vår ved å bruke asterisk og om det er mulig å tilknytte dette ? 6296650[/snapback] dette bør ikke være noe problem. Anbefaler SHDSL/fiber for alle kontorene og routere som håndterer VPN. Har dessverre lite kjennskap til billige VPN routere (styrer stort sett med Cisco). Er litt usikker på hvordan de "billige" Cisco PIX-ene er på prioritering av ip-telefoni osv (det vet helt sikkert andre) Asterisk er meget stabilt og vil dekke alle behov for IP-telefoni, det er jeg ganske sikker på. Kjør SIP mot en leverandør i Norge og kjør utenlandssamtaler gjennom for eks sipgate. Fungerer glimrende. Sett gjerne opp en ISDN-linje som backup (også i asterisk) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 vurderer også å sette opp ip telefoni mellom kontorene vår ved å bruke asterisk og om det er mulig å tilknytte dette ? 6296650[/snapback] Asterisk/IP-telefoni er her midt i blinket. Selv har eg brukt dette i vår bedrift i ca 1 år nå, og midlertidig opprettelse av kontor, flere hjemmekontor og samtidig flere lokasjoner har aldri vært noe problem. Alle har vært i samme telefonsentral og tilgjengelig samtidig til enhver tid. Dog er det ikke gjort på en ettermiddag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå