Abnorm Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Hva kan jeg gjøre for å redusere CPU tempraturen? Tidligere på dagen fikk jeg ikke startet maskinen, årsak: trolig høy tempratur. Disse viftene har jeg: CPU: Zalman CNPS7700-AlCU Kabinett: 2xPapst 120mm 94m³ / 3xPapst 92mm 61m³ Har dette kabinette: Chieftec Bigtower Her er noen verdier for de som skjønner seg på dem: Trenger dere å vite noe mer? Endret 12. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
jubeiyagu Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 hadde samme problemet for 1 uke siden... smørte litt kjølepasta på så sank den fra 66 til 56. Vel...hadde visst ikke noe pasta på visst...men du kan jo også gjøre som meg, åpne kabinett siden, og sette en sånn stor sommer-vifte fra elkkjøp inntill synker noen grader da også. eller...bare kjøp ny kjøle-utstyr. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Nå har jeg både kjølepaste på og side døren er av, men alikevell så høy temp. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Hadde du ikke på kjølepasta fra før? Er det varmt i rommet, eller står pc i solen? Hvilken retning har du på vifter i kabinettet? Bruker du viftestyring til CPU kjøler? (følger vel med den kjøleren) Bruker du viftestyring/voltmod på vifter? Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Hadde du ikke på kjølepasta fra før? Er det varmt i rommet, eller står pc i solen? Hvilken retning har du på vifter i kabinettet? Bruker du viftestyring til CPU kjøler? (følger vel med den kjøleren) Bruker du viftestyring/voltmod på vifter? 6297060[/snapback] Kjølepasta har jeg alltid hatt, men "jubeiyagu" skrev han smurte på kjølepaste og da sank tempraturen. Så det jeg mente var: Dette er allerede gjort. (muligens dårlig formulert av meg.) Pc'n står ikke i solen, den står godt plassert under skrivebordet. Tempraturen i rommet er jeg litt usikker på, men kan tippe den ligger mellom 20 og 26 på dagen. 3x92Vifter blåser igjennom kabinette (på tvers) å kjøler harddiskene. 1x120Vifte blåser inn bak på hovedkorte. 1x120Vifte blåser ut bak i toppen av kabinete. Når det gjelder den viftestyringen til CPU kjøleren, har jeg valgt å drope denne. Eneste jeg oppnår med denne er ekstra ledninger og høyere tempraturer, da jeg kun kan redusere hastigheten. Dvs. Da jeg velger å ikke bruke viftestyring, går den automatisk på max. Spørsmålet om: "viftestyring/voltmod på vifter" sier meg ingenting. Hva er det? Endret 13. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) voltmod på vifter er vel bare en fancy måte å spørre om du har kobla vifta på 5v evt 7v i stedet for 12v. Men hvis du har brukt originale kabler/overganger har du neppe det. når det er sagt, det er noen ting du kan gjøre. Ta av kjøleren, rens den (isopropanol aka kondensfjerner) for pasta, hiv på ny kjølepasta (AS5 syns jeg er veldig bra - tok av 3-5 grader fra stock pasta) FJERN STØV FRA RIBBENE PÅ KJØLEREN og sjekk at vifta blåser mot kjøleren/cpuen dette skraper fort av 10-15 grader på tempen. edit: ser at cpuvifta di står på under 1k rpm. Dette kan du sikkert få høyere hvis du skrur opp viftestyring (koble den på hvis du ikke har det) ut i fra det jeg kunne lese på microplex er det trolig at du kjører den på 5v. da er det litt å hente på den. Endret 13. juni 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Støv eksisterer omtrent ikke i pc'n min. Bygde pc'n for ca.4uker siden, byttet cpu viften for ca.14dager siden. Har benyttet samme kjølepasta som du har nevnt, denne ble tatt på for 14 dager siden. Les gjerne denne tråden... Hva menes med: Trolig at du kjører den på 5v. da er det litt å hente på den. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 zalman har et snedig opplegg som gjør at du kan kjøre mange av viftene på enten 12v eller 5v. 5v gir det betydelig lavere turtall enn 12v. På microplex står det at vifta til kjøleren har et turtall på 1000-2000. Derfor spekulerte jeg i at du kanskje kjørte den på 5v. Derfor er mitt forslag: koble cpukjølevifta slik manualen beskriver og kjør den på full kopp. Det er mulig dette kommer til å bråke noe, men du får iallefall sett om det er problemet ditt. Har du overklokka noe? har omtrent samme kabisset som deg. De papstviftene du har, regner med at du har de bak. regner også med at du har de stående til å blåse ut. Hadde ikke gjort noe å blåse litt luft inn i kabbiset også. Jeg har samme kabinettet og har: 3x92mm SilenX14dB blåsende inn på harddisken 2x92mm SilenX14dB blåsende inn på kabinettdøra 2x120mm SilenX 14dB blåsende ut i bakkant 1x120mm SilenX 14dB på Thermalright XP120 på AS5 på I P4 90nm 800fsb (prescott) Idle 42 og load 50 grader (uten støv på ribbene). Harddisker på 26-32 grader, resten rundt 30. Ingen OC Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Derfor er mitt forslag: koble cpukjølevifta slik manualen beskriver og kjør den på full kopp. Det er mulig dette kommer til å bråke noe, men du får iallefall sett om det er problemet ditt.Som jeg skrev over... Jeg oppnår ingen høyere "turtall" med den vidtestyringen.For meg virker det som: Viftestyringen er for de som ikke ønsker max turtall. Altså... Vis det er mulig å få høyere turtall på viften, må det gjøre på en annen måte. Viften er koblet på noe som heter CPU FAN på hovedkorte. Har du overklokka noe? har omtrent samme kabisset som deg. De papstviftene du har, regner med at du har de bak. regner også med at du har de stående til å blåse ut. Hadde ikke gjort noe å blåse litt luft inn i kabbiset også. Jeg har samme kabinettet og har: 3x92mm SilenX14dB blåsende inn på harddisken 2x92mm SilenX14dB blåsende inn på kabinettdøra 2x120mm SilenX 14dB blåsende ut i bakkant 1x120mm SilenX 14dB på Thermalright XP120 på AS5 på I P4 90nm 800fsb (prescott) Idle 42 og load 50 grader (uten støv på ribbene). Harddisker på 26-32 grader, resten rundt 30. Ingen OC 6297446[/snapback] Har ikke overklokket noe. Har samme vifte oppsett som deg, unntatt de 2x92viftene i døren. Endret 13. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) med to 120mm i bakkkant og tre 92mm i forkant har du faktisk undertykk i kabinettet. det kom iallefall jeg frem til når jeg renget på dette. Dette kan bidra til noe høy temp inni kabinettet. Den sorte boksen som fulgte med cpukjøleren din har en knapp, har du forsøkt å kjøre vifta koblet til boksen og vridd knappen med klokka til maks? når jeg gjør det med min zalman går den på full kopp. og, du har nettopp lagt ny kjølepasta på blokka - rett mengde? les i instr. boka fra zalman eller se HW.nos glimrende goop-guide. edit: skrivefeil Endret 13. juni 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) med to 120mm i bakkkant og tre 92mm i forkant har du faktisk undertykk i kabinettet. det kom iallefall jeg frem til når jeg renget på dette. Dette kan bidra til noe høy temp inni kabinettet. Den sorte boksen som fulgte med cpukjøleren din har en knapp, har du forsøkt å kjøre vifta koblet til boksen og vridd knappen med klokka til maks? når jeg gjør det med min zalman går den på full kopp. og, du har nettopp lagt ny kjølepasta på blokka - rett mengde? les i instr. boka fra zalman eller se HW.nos glimrende goop-guide. edit: skrivefeil 6297457[/snapback] Den "boksen" du snakker om, det er den jeg kaller for viftestyring. Når den er vridd helt til høyere, oppnår jeg samme resultat, som om jeg ikke skulle brukt den "boksen." Bruker jeg den "boksen" og vrir til venstre, får jeg dårligere resultat. (høyere temp.) Legger ut bilde straks, så kan du se... Endret 13. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hva er "aux"? Trådstarter? 6297466[/snapback] Jeg vet ikke hva det er, men det står AUX 3,68 i Everest Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 det står oxo aux 4 grader i everest. noe som gjør det om mulig enda mindre forståelig. Flott at du testa boksen, men du ser også at selv med vifta på full kopp er du bare på vel 1200 rpm. Du hadde klippa bildet slik at jeg så ikke rpm på vifta p laveste, men tipper det kan være rundt 900 da. Stil, 1200 er langt fra 2k. Jeg ser for meg to årsaker: 1. Temp sensoren viser feil. Oppdater bios. 2. Du har montert kjøleren feil på en eller annen måte. Evt er den ikke helt inntil cpuen. Kjenn på kjøleribbene på zalmanen din (ikke salamanderen). så nært som mulig til basen/cpuen. Hvis kjøleren ikke er nevneverdig varm har du enten montert kjøleren feil slik at den ikke er i kontakt med cpuen, eller så er målinga fra sensoren på hovedkortet feil. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) det står oxo aux 4 grader i everest. noe som gjør det om mulig enda mindre forståelig. Flott at du testa boksen, men du ser også at selv med vifta på full kopp er du bare på vel 1200 rpm. Du hadde klippa bildet slik at jeg så ikke rpm på vifta p laveste, men tipper det kan være rundt 900 da. Stil, 1200 er langt fra 2k. Jeg ser for meg to årsaker: 1. Temp sensoren viser feil. Oppdater bios. 2. Du har montert kjøleren feil på en eller annen måte. Evt er den ikke helt inntil cpuen. Kjenn på kjøleribbene på zalmanen din (ikke salamanderen). så nært som mulig til basen/cpuen. Hvis kjøleren ikke er nevneverdig varm har du enten montert kjøleren feil slik at den ikke er i kontakt med cpuen, eller så er målinga fra sensoren på hovedkortet feil. 6297478[/snapback] Kan merke den er varm... Prøve med en liten Bios oppdatering da kanskje?? Hvordan gjøres det egentlig og er det en rissiko? (kanskje jeg skal ta det i en ny tråd?) Kan det gjøres herfra: asus.com Endret 13. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) vel, det er flere måter å gjøre det på, i fra operativsystemet (risky bisky, ikke alle løsninger for dette som er stabile. avhenger av hovedkortprodusent) fra diskett eller fra cdrom, begge i oppstartssekvensen. Det advares mot såkalt flashing av bios fra diskett, da disse historisk sett har vist seg å ha bad sectors. Se på asus sine sider, fant ikke noe i posten din om hvilket hovedkort du har utover at det er asus. Ser ut til at asus har zip-filer med bios-oppdateringer. Da må du i så fall brenne et image eller lignende på en cd og oppdatere derfra. får ikke åpnet noen zipfil fra jobben nå, så jeg vet ikke hva den innholder. sjå ka eg fann, mye fint i verktøykassa til hw.no Endret 13. juni 2006 av Spr0cket Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Har lastet den ned nå og pakket den ut... Den inneholder en fil som heter: WD2EP0501.ROM Skal jeg brenne denne på en CD og deretter boote på cd-rom'n når jeg starter opp? Hovedkort type jeg har står i signaturen min. Jeg valgte å laste ned: Version 0501 Altså den nest nyeste. Version 0601 var en Beta Endret 13. juni 2006 av frecjoha Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Howto Google er din venn (string==howto update bios rom) Go get'em tiger Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 Hjalp ikke... Men ny bios. Er det mulig å skru om spenningen og på den måten få høyere turtall på viften?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå