Gå til innhold

Problemer med overføring av data


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem. Skal overføre ca 150Gb fra en eldre Idè disk (Western Digital 200GB/WD2000BB) til en ny 320Gb WD S-ata. Underveis i overføringen krasjer hele dataen, det er ikke mange MB som rekker og bli flyttet over før det skjer.

 

Pc'en er en helt ny pc så er 99% sikker på at problemet ligger i disken.

 

Har prøvd og flytte filene via Windows Explorer og Western Digital - Data Lifeguard Tools, og ved begge metodene krasjer pc'en.

 

Har også kjørt en Hurtig Diagnose med et Western Digital program, men viser ingen feil. Ved Avansert Diagnose krasjer også pc'en.

 

Noen som har noen ide eller tips på hva som kan gjøres.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
høres ut som det kan være noe feil med driveren til sata-kontrolleren. Prøv å oppdatere den først!

6295454[/snapback]

 

 

Har 4 S-ata disker som står inne fra før og alle fungerer 100% så problemet ligger ikke der, antar jeg.

 

Disken jeg skal flytte fra er en Idè disk. Har aldri hatt problemer med S-ata før, men har heller aldri brukt idè disker sammen med Idè disker.

 

Filene som skal fra Idè disken er egentlig en venn sine, men hans pc er krasjet totalt og trenger en formatering og derfor vil han ta vare på de 150Gb med viktige filer.

 

Har prøvd og sett på flere av filmene som ligger på Idè disken og disse fungerer helt fint, så det virker nesten som at det er selve overføringen i seg selv som er problemet.

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som om IDE-kabelen eller strømforsyninga kan være årsaken til problemene.

 

For å utelukket det ene problemet kan du prøve å koble ut de diskene du ikke trenger for å avlaste strømforsyningen litt. Håper det funker.

 

Hvis ikke så kan du prøve en annen IDE-kabel eller et annet av uttakene på IDE-kabelen. Hvis du f.eks ikke har bruk for DVD-brenneren under overføringa så kan du prøve det uttaket. Om du ikke har noen ledig kabel kan du også prøve en gammeldags type IDE-kabel med 40 ledere i stedet for 80. Da vil overføringa gå tregere og du vil få opp en liten advarsel om det, men det skal fungere og filene skal kunne bli overført.

 

Ennå en mulighet kan være å putte disken i et eksternt diskkabinett og prøve derfra.

 

Når du overfører filer, ikke ta alt på en gang. Ta en del av gangen, f.eks en mappe på noen GB, så neste mappe osv. Hvis enkelte mapper ikke vil la seg overføre mens andre mapper vil la seg overføre så ligger problemet i disken. Da har trolig disken kræsjet eller er i ferd med å gjøre det (noe også feilen ved avansert diagnose tyder på). Prøv deg frem med mappe for mappe, og i problemmappene: én eller noen få filer i slengen. Håper du får ut minst 99% ved denne metoden.

 

Lykke til og gi tilbakemelding når du kommer så langt :)

Lenke til kommentar

Skal prøve det du har sagt, men noen av tingene er allerede prøvd.

Jeg har prøvd og byttet Idè kabel mellom 2 feks kabler hvorav den enne kom rett ut av pakka så tviler på at det er løsningen.

 

Har også vondt for og tro at strømforsyningen er feilen, det er en kraftig 580W Hiper som driver systemet og tror den skal klare disse komponentene:

 

* 5 Harddisker

* 1 Dvd-Rom

* Sapphire Radeon X1900XT

* Amd X2 4200+

* 2 Gb Ram

 

men som sagt skal jeg prøve det også

 

kommer tilbake om noen timer etter jeg har prøvd det som er foreslått.

 

Takk igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...