Gå til innhold

Hvordan stoppe GPU vifte? (Løst)


Anbefalte innlegg

Heisann.. Etter mange støyende år med min PC, begynnte jeg å bli en smule irritert på all duringen.. Så først fant jeg ut at CPU vifta mi bråkte som en j***l, så jeg tok å satt en lydløs vifte der.. så lurte jeg på hva annet som bråkte og det var GPU vifta.. jeg stoppa vifta med handa og nøt stillheten.. Men jeg kom på at viss jeg stopper vifta, vil ikke den lille motoren inni gå, og da vil den kanskje sprenge eller kortslutte els... hmm.. tror det..

Så jeg trenger hjelp til å stoppe vifta.. Er det noe prog. jeg kan laste ned eller bare gjøre noe på kontrollpanel...

 

I need help!

 

mvh: kezoom

 

Edit: Jeg har NVIDIA GeForce4 Ti 4200 128 mb

 

p_geforce4_ti_4200_128mb_vivo_m.jpg

Endret av kezoom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du stopper vifta vil skjermkortet bli for varmt, og det er en stor kjans for at skjermkortet vil bli skadet.

men det er en strømledning som går fra vifta til skjerkortet som du kan dra ut. Da stopper vifta. men jeg råder deg til å ikke gjøre dette.

mitt tips til deg er å kjøpe deg en ny og mer stillegående vifte til skjermkortet ditt. eller gå for passiv kjøling.

gå inn på diverse nettbutikker og se hva de har.

Lenke til kommentar

umm, hvis du stopper vifta vil vel kortet gå varmt og ikke fungere som det skal og muligens gå i stykker etterhvert.

 

Du bør vel heller vurdere å bytte kjøleren på kortet til enten en passiv kjøler, eller en mer stillegående en.

 

edit: altfor treig... :)

Endret av awesom-o
Lenke til kommentar

nå er ikke jeg så veldig kjent med nvidia, men det går sikkert an å ha viftestyring på det. Med viftestyring kan du gjøre så temperaturen holder seg på en viss temperatur, noe som vil si at viften ikke vil gå for fullt hele tiden. Du bør også rengjøre finnene på kjøleren så vifta ikke vil slite for mye for å få ned temperaturen

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om det kommer noe luft til, har du en luftstrøm over skjermkortet?

 

Edit:Du burde i hvertfall montere en passiv kjøler på chipsetet. Den kan bli for varm når du har koblet ut vifta.

 

Edit 2: Hvis du klarer å flytte den kabelsalaten fra psu som går over cpu vifta, vil du få "mye" bedre temperaturer på cpu.

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Farlig?

Eller er jeg noob?

 

Sett i pluggen til den lille vifta på hovedkortet du, det er ikke sikkert den målinga er rett, men gjør det for sikkerhets skyld.

 

Hardisken din har nok større behov for den vifta du satt under skjermkortet.

 

Edit: sett i vifta, prøv å skru speed02 i speedfan til 70%

Endret av Howard_
Lenke til kommentar
Edit 2: Hvis du klarer å flytte den kabelsalaten fra psu som går over cpu vifta, vil du  få "mye" bedre temperaturer på cpu.

6296024[/snapback]

 

Jo, det er sant, men den slaten holder CPU vifta oppe, altså inntil..

 

Men jeg tror det ikke er noe problem med at det blir varmt , har nå hatt det to små dritt bråkeviftene på cpu og gpu i 2 år snart.. så det må dat bli bedre med 2 stk 80mm vifter..

Endret av kezoom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...