Gå til innhold

Problemer med videokamera - reklamasjon?

Anbefalte innlegg

Hei

Har ei lita nøtt her som eg gjerne skulle hatt svar på av andre kloke hoder :)

Eg kjøpte for ca 2 år siden et Canon MV700i for å filme familieaktiviteter.

Kriteriet den gang var firewire, og video-inn og ut. Valget falt da på MV700i.

Eg har enda ikke giddet å overføre video til pc'n da eg hverken har hatt utstyr,

tid eller vilje til det, eg har i stede fylt opp 12 DV-kasetter.

Problemet nå er at det er helt UMULIG å få kameraet tilkoblet via firewire.

Mine misstanker er at firewire aldri har fungert på det, og at eg ville ha oppdaget

dette med en gang om eg hadde prøvd. Eg har prøvd på to forskjellige maskiner,

2-3 forskjellige kabler, 2 forskjellige PCI kort i den ene, og diverse patcher og

forslag fra Microsoft, samt har eg også prøvd en DV pakke fra Canon(som vistnok

skal inneholde drivere). Ingenting nytter.

I går fikk eg testet et annet kamera, og det fungerte med en gang. I dag gikk eg

og kjøpte Pinnacle Studio Plus 10 med USB boks med både video inn, video ut og

firewire, i håp om at hvertfall den firewireren skulle fungere. Den gang ei. Eneste

trøsten er at eg nå hvertfall har et bra redigeringsprogram, og eg kan ta inn både

analog og digitalt.

Men problemet er da, eg er mest sannsynlig rett over 2 år, og denne feilen er

garantert en kamerafeil, og sikkert i fra produksjonen. Kan eg allikevel få det

dekket? Er det en eller annen paragraf som gir meg 2-3 måneders ekstra ut over

reklamasjonen. Tenker da på frist for reklamasjon etter at feilen burde vært

oppdaget. Når eg nå først nå oppdager den, kan eg reklamere?

(i håp om det rette svaret, men alle svar er gode :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tross hva Serviceproffen (aut. verksted for Canon) sier, så skal slike feil dekkes av reklamasjonsretten på fem år. Du kan ikke hevde garanti selv om du ikke har oppdaget feilen før nå, men på reklamasjon burde det gå.

Serviceproffen er litt gniene på reklamasjonssakene sine. Jeg har gått så langt som å kalle de "smålige" i telefonen på vegne av kunder, selvsagt etter å ha prøvd å løse det på en høflig og grei måte. Da har jeg stort sett fått snakket med sjefen (Gunnar Rasmussen) og det har stort sett løst seg da...

Denne billigste serien til Canon (MV5xx, MV6xx, MV7xx) er ikke driftsikre for fem flate øre, så ikke godta et nei med mindre de finner en støtskade eller lignende.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Eg har vært borti serviceproffen tidligere(som forhandler), og vet at de

kan være litt "vanskelige" innimellom. Uansett har eg behandlet alt for

lite reparasjoner av kameraer til å kunne være skråsikker på dette med

forbrukerloven. Hadde en kunde spurt meg hadde eg måtte ringe

forbrukerrådet :) Men siden det bare er mitt ville eg prøve her først :)

Støtskade skal de lete lenge etter. Kameraet er behandlet etter alle

kunstens regler, og det er i bunn og grunn svært lite brukt(mener eg).

Det har utenom bruk alltid ligget i ei svær bæreveske, i en nylonpose,

men støttefor rundt. Overdrevent, men allikevel.

Takker for innspill. Eg skal nå ta å kontakte serviceproffen og fremlegge kvittering. At det var 5 års reklamasjon var eg ikke klar over :)

Lenke til kommentar

Vær klar over at de kan hevde at fem års reklamasjonsrett ikke gjelder for slitedeler, men det er bare tull. Et videokamera er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og har derfor fem års reklamasjonsrett. Hadde du brukt kameraet kontinuerlig hver dag, og tatt ut og inn en DV kabel hver dag, kunne de nok fremlagt det som unaturlig mye bruk. Men ettersom du aldri har brukt DV porten før, så skal dette gå på reklamasjon, samme hvor mye de syter og klager. Ta kontakt med forbrukerrådet evt.

Du kan også ta kontakt med butikken du kjøpte kameraet fra. De har også visse forpliktelser overfor deg, og da kan de ta en evt. krangel med Serviceproffen for deg.

Lenke til kommentar
Tross hva Serviceproffen (aut. verksted for Canon) sier, så skal slike feil dekkes av reklamasjonsretten på fem år. Du kan ikke hevde garanti selv om du ikke har oppdaget feilen før nå, men på reklamasjon burde det gå.

Er du så sikker på dette? Kjøpsloven er veldig uklar på dette. De fleste ting har reklamasjonsrett på 2 år men større produkter har reklamasjon på 5 år. Eks TV, konfyr osv...

Les her

Tror ikke du får 5 års reklamasjonsrett før det kommer en dom som sier at et videokamera er ment til å vare 5 år. (Vis den ikke er allerede kommet, men det har ikke jeg fått med meg ihvertfall).

Skader ikke å prøve å sende den inn, hvis den ikke repareres så koster det ca mellom 200-500 for sjekk og frakt (Camera & Videoteknikk).

-Stian

Lenke til kommentar

Ok. Skal ikke krangle. :) Jeg tar ikke i mot så mye reklamasjon på videokamera at jeg vet noe om det. Men jeg tar i mot for digalkamera (stillbilder) og der er det vanligvis 2 år reklamasjon. Enig i at slitedel er noe tull, heldigvis er det ingen verksted vi bruker som prøver seg på det.

-Stian

Lenke til kommentar
Ok. Skal ikke krangle. :) Jeg tar ikke i mot så mye reklamasjon på videokamera at jeg vet noe om det. Men jeg tar i mot for digalkamera (stillbilder) og der er det vanligvis 2 år reklamasjon. Enig i at slitedel er noe tull, heldigvis er det ingen verksted vi bruker som prøver seg på det.

-Stian

6308561[/snapback]

Det er vanligvis fem års reklamasjon også for stillbildekamera, samme hva butikken påstår. De fleste verksted godtar reklamasjon på et tre-fire år gammelt kamera, bare vi påpeker på reparasjonslappen at kunden ønsker å benytte seg av fem års reklamasjonsfrist. Når man legger 2-3000 kroner i en gjenstand, forventer man at den skal vare mer enn to år, noe også forbrukerrådet har konkludert med. Imidlertid er forbrukerrådet utrolig diffuse, og alt etter hvem du spør, kan du få to vidt forskjellige svar på nøyaktig samme spørsmål (ja, jeg har prøvd). Hvor jobber du foresten? :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Laptop har 2 års reklamasjon, iallefall til det kommer en dom på det motsatte. Samme har videokamera. Feil skal rapporteres innen rimelig tid etter at de finnes, men man BØR jo selv sjekke slike ting før det har gått 2 år da. :ermm:

Ingen kan nekte deg å sende det inn som en reklamasjon, så får du se hva som skjer. Kanskje er du heldig ;)

Lenke til kommentar
Laptop har 2 års reklamasjon, iallefall til det kommer en dom på det motsatte.

Det faktum at flere produsenter gir tre års garanti på laptoper er i seg selv nok til at de skal vare vesentlig lenger enn to år, følgelig er det fem års reklamasjon på laptoper. Både Dell, IBM/Lenovo og HP har i hvert fall mulighet for 3-4 års garanti på sine maskiner.

Lenke til kommentar

Noen leverandører TILBYR å KJØPE til ekstra garanti, dette er en garanti / forsikring som produsent / leverandør tilbyr som en ekstraservice / ekstra produkt, og er ikke på NOEN måte lovpålagt. Ser ingen grunn til at dette betyr at de dermed har 5 års reklamasjonsrett... Laptop er ett risikoprodukt, på samme måte som en mobiltelefon, den blir herjet med, tatt med rundt, og KAN gå i gulvet.

Er 99% sikker på at det er kun 2 års reklamasjonsrett på laptop, men som sagt tidligere, hvorfor ikke bare sende den inn som en reklamasjon og prøve?

Lenke til kommentar
Er 99% sikker på at det er kun 2 års reklamasjonsrett på laptop, men som sagt tidligere, hvorfor ikke bare sende den inn som en reklamasjon og prøve?

6674610[/snapback]

Har den gått i gulvet eller blitt herjet med, så går det ikke på reklamasjon uansett. Men ettersom en laptop, som er blitt behandlet normalt (ikke støt/vann/fukt/klemskadet), er ment å vare vesentlig lenger enn to år, så er det fem års reklamasjonsrett på den.

Lenke til kommentar
Noen leverandører TILBYR å KJØPE til ekstra garanti, dette er en garanti / forsikring som produsent / leverandør tilbyr som en ekstraservice / ekstra produkt, og er ikke på NOEN måte lovpålagt. Ser ingen grunn til at dette betyr at de dermed har 5 års reklamasjonsrett... Laptop er ett risikoprodukt, på samme måte som en mobiltelefon, den blir herjet med, tatt med rundt, og KAN gå i gulvet.

6674610[/snapback]

nå er problemet at mobiler hittil har vært ansett å ha 5 års reklamasjonsrett, så du skyter deg selv i foten ved å sidestille dem og så si at laptop ikke har mer enn 2 år.

Uansett er jeg mer sikrere på at både laptop,kamera,video kamera og mobil har 5 år enn 2 år. Dette med henhold i dommer hos ftu som fungerer rettningsgivende inntil noen tar sakene for retten, og få gjør det om de taper hos FTU.

Lenke til kommentar

Nei, ikke lovpålagt, men når de gir tilbud om garanti på mer enn to år (mange maskiner har det som standard også, inkl. min), er det opplagt at maskinen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dermed har de i følge forbrukerkjøpsloven §27 plikt til å gi fem års reklamasjon (selv om de ikke vil garantere produktet i fem år). Jf. §3 er loven ufravikelig, dvs. det er ikke lov å avtale dårligere vilkår enn det loven sier. Dette punktet er dog én vesentlig forskjell på forbrukerkjøpsloven og den ordinære kjøpsloven (som også gjelder bedrifter). For bedrifter er det nemlig tillatt å avvike fra loven ved avtale. Dersom ingen særskilt avtale er inngått, er det kjøpsloven som gjelder.

Hvorvidt det er et risikoprodukt har ingenting med saken å gjøre, du kan uansett ikke reklamere på noe annet enn mangler på produktet. Skader må du ha forsikring som dekker, det går vanligvis ikke på garanti heller.

Nå har ikke jeg noe behov for å reklamere på min laptop (har ennå noen måneder igjen av garantitiden, forøvrig), men dersom f.eks. skjermen slutter å virke om et år kommer jeg til å forlange reklamasjonssak, fordi den er ment å vare i mer enn to år. Særlig når man enkelt og greit kan referere til forbrukerkjøpsloven, tviler jeg på at noen forhandlere krangler. I så fall er det bare å be dem ta kontakt med sin advokat og være forberedt på en sak hos forbrukertvistutvalget de er dømt til å tape... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
tillatt[/i] å avvike fra loven ved avtale. Dersom ingen særskilt avtale er inngått, er det kjøpsloven som gjelder.

Selv om du sier "Mange maskiner", er det fortsatt 1 års garanti på de fleste. NOEN, opererer med 3 år kanskje, har ikke hørt om det, men jeg kan huske feil. Kanskje Toshiba har 2 eller 3 år. Som sagt, så HUSKER jeg ikke, og i motsetning til andre som er påståelige når de TROR, sier jeg ikke at jeg VET, men at jeg TROR. hint-hint.

Med risikoprodukt, mente jeg vel egentlig: Ett produkt som er mer utsatt omgivelsene rundt seg, og har derfor kortere forventet levetid enn f.eks. en stasjonær pc.

Nå har ikke jeg noe behov for å reklamere på min laptop (har ennå noen måneder igjen av garantitiden, forøvrig), men dersom f.eks. skjermen slutter å virke om et år kommer jeg til å forlange reklamasjonssak, fordi den er ment å vare i mer enn to år. Særlig når man enkelt og greit kan referere til forbrukerkjøpsloven, tviler jeg på at noen forhandlere krangler. I så fall er det bare å be dem ta kontakt med sin advokat og være forberedt på en sak hos forbrukertvistutvalget de er dømt til å tape...

Jeg har siden sist undersøkt saken. Forbrukerrådet, (som i 90% av tilfellene er på kundenes side) sier at det er 5 års reklamasjon. Elektronikkbransjen, som er elektronikkbransjens svar på kundenes forbrukerråd (ofte litt mer nøkterne spør du meg, siden de faktisk SPØR mer detaljert, i stedet for å si: "Hva, uhørt!! selvfølgelig har du krav på blablabla, FØR de har fått med seg hva det dreier seg om.) De sier 2 år. Saken er den at dette ikke har blitt behandlet i rettsapparatet enda, og det er derfor ikke avsagt dom / lagt presedens, så foreløpig er ståa slik.

Hadde jeg hatt en laptop hvor skjermen gikk i stykker etter 3 år, hadde jeg forsøkt meg også. Det betyr ikke at jeg har krav på å få det fikset.

Lenke til kommentar
Selv om du sier "Mange maskiner", er det fortsatt 1 års garanti på de fleste. NOEN, opererer med 3 år kanskje, har ikke hørt om det, men jeg kan huske feil. Kanskje Toshiba har 2 eller 3 år.

Dell leverer 3 år på de fleste Latitude-maskinene sine, og de kan levere 3-4 år på alle maskiner mot betaling (og spør du meg er det nødvendig på alle Dell-maskiner, uten å ta den diskusjonen nærmere her). IBM/Lenovo har 3 år på T-serie og X-serie, samt en god del av de andre maskinene i sine serier. HP har 3 år på mange av sine serier, Toshiba har vel 2 eller 3 år på Tecra og Satelite Pro. Hva alle selvbygg-maskinene til PS-Data, Multicom, Whitebox etc. har, aner jeg ikke noe om. De aller fleste maskinene på markedet kan man få tre års garanti på - det faktum at produsentene i det hele tatt tilbyr det (selv om det er mot betaling) er en indikasjon på at de mener at dette produktet skal vare i mer enn to år. Hadde ikke produsenten trodd dette, ville de aldri i verden tilbudt tre års garanti.

Er 99% sikker på at det er kun 2 års

Jeg har siden sist undersøkt saken. Forbrukerrådet, (som i 90% av tilfellene er på kundenes side) sier at det er 5 års reklamasjon. Elektronikkbransjen, som er elektronikkbransjens svar på kundenes forbrukerråd (ofte litt mer nøkterne spør du meg, siden de faktisk SPØR mer detaljert, i stedet for å si: "Hva, uhørt!! selvfølgelig har du krav på blablabla, FØR de har fått med seg hva det dreier seg om.) De sier 2 år. Saken er den at dette ikke har blitt behandlet i rettsapparatet enda, og det er derfor ikke avsagt dom / lagt presedens, så foreløpig er ståa slik.

Hadde jeg hatt en laptop hvor skjermen gikk i stykker etter 3 år, hadde jeg forsøkt meg også. Det betyr ikke at jeg har krav på å få det fikset.

Jeg sier ingenting om at man har krav på å få reparert alle skader i fem år, eller at man har krav på å få hevet kjøpet. Jeg sier at man har krav på å reklamere i fem år. Leverandøren er pliktig å behandle reklamasjoner i fem år, og følgelig vurdere hvorvidt dette er en svakhet i produksjonen eller feil som følge av feil bruk. Dersom det er sistnevnte, gir ikke reklamasjonsretten deg noen rettigheter, dersom det er førstnevnte er en bærbar PC ment å vare vesentlig lenger enn to år, og produsenten må utbedre feilen. Forbrukerkjøpsloven er veldig, veldig klar på dette punktet. Er varen ment å vare vesentlig lenger enn to år, er det fem års reklamasjonsrett. Selv om varen bare er ment å vare i tre år fra produsentens side. Hva forbrukerrådet og bransjeforeninger sier, er i forhold til dette fullstendig irrelevant.

Forøvrig, regnskapsmessig er en datamaskin ikke fullstendig avskrevet før etter tre år, hvilket også er en indikasjon på at de (i bedriftssammenheng) er ment å vare i minst tre år. De fleste maskiner som selges til bedrifter, selges også til privatpersoner, dette vil også indikere fem års reklamasjonsrett.

For all del - jeg vil ikke nekte deg eller en forretning å påstå at det bare er to års reklamasjonsrett på bærbare PCer, jeg vil bare si at dere vil ha en utrolig dårlig sak når den evt. blir tatt opp i rettssystemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...