Gå til innhold

Beste AM2 hovedkort til OC med integrert grafikk

Simen1

Anbefalte innlegg

Hva er det beste hovedkortet med sokkel AM2 som også har integrert grafikk og gode overklokkingsegenskaper? Jeg vil også ha PCIe-port for eventuelle senere oppgraderinger.

I følge søket i prisguiden får jeg opp disse:

post-3851-1150135773_thumb.png

Hvilke av disse er best til å overklokke med? (Altså overklokke CPU?)

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe når prisfallet på X2 har vært neste måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Etter å ha snevret ned valgene ennå litt, dvs. fjernet de uten minst 4 SATA-porter og de uten DVI-port så står jeg igjen med bare ett kort:

Asus M2NPV-VM

i_151059-564x376.jpg

m2npv-vm_back.jpg

Er det noen som har lest noe om dette egner seg til overklokking?

Lenke til Asus

Redigert: Det virker som det finnes noen overklokkingsegenskaper på kortet:

Overclocking Features

SFS (Stepless Frequency Selection) from 200MHz to 400MHz at 1MHz increment

ASUS O.C. Profile: overclocking configuration-sharing tool

Overclocking Protection:

ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

Er det noen som vet om kortet/brikkesettet støtter Pacifica Virtualisering?

Lenke til kommentar

Det er nok 61|50 som foreløpig er det beste (etter hva jeg forstår kommer x600 int. etterhvert).

Du har da (foreløpig) tre produsenter som har offisiellt sluppet disse kortene til AM2 (nForce 430/6150(:

MSI, ASUS og Gigabyte - lite reivews, desverre, men du får snoke rundt på nettsidene... kan tenke meg at de er overførbare med s939 versjonen.

Lenke til kommentar

Btw: Gigabyte har to modeller, og den ene ser ut til å være mer for entusiasten;

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...=GA-M55plus-S3G

* Overclocking

Wide range of frequency tuning for CPU/MEMORY/PCI Express/PCI bus speed

* Overvoltage

Flexible voltage setting for CPU/ Memory/ PCI-E/Chipset to enhance overclocking ability

Tror du fant det du letet etter....

EDIT: https://prisguiden.no/product.php?productId=46262

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mer om overklokkingsmuligheter på disse kortene enn dere, men en generell trend:

Integrert grafikk på hovedkort = m-ATX til rimelige kontor/multimedie-PCer = rimelige m-ATX-hovedkort med integrert grafikk

Billige hovedkort = svært dårlige overklokkingsmuligheter

Foruten antall SATA/USB-porter osv, er også BIOS-utvalget noe produsentene selvfølgelig kun prioriterer på dyrere hovedkort.

Er det en spesiell grunn til at du MÅ ha integrert grafikk, og ikke klarer deg med et normalt ATX-hovedkort pluss et slapt skjermkort i GF6200-klassen?

Hvis du kan tillate deg det, har man et bredt utvalg av hovedkort med gode overklokkingsmuligheter.

Jeg gjetter (ja, kun gjetter) på at m-ATX-hovedkortene du har listet opp har svæææært grunnleggende muligheter for overklokking. Knapt nok HTT og RAM divider. Sikkert ikke noe særlig timings-tweaking og spenningsjusteringer.

ASUS O.C. Profile er vel enten predefinerte BIOS-valg for prosentvis overklokking, eller det er et Windows-program, som jeg har heller slapp erfaring med (MSI blant annet, selv om hovedkortet klokket bra fra BIOS).

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Er det en spesiell grunn til at du MÅ ha integrert grafikk, og ikke klarer deg med et normalt ATX-hovedkort pluss et slapt skjermkort i GF6200-klassen? Hvis du kan tillate deg det, har man et bredt utvalg av hovedkort med gode overklokkingsmuligheter.

6296395[/snapback]

Ikke noen annen grunn enn at hovedkort med integrert grafikk er en god del billigere enn hovedkort + billige skjermkort.

Men hva mener dere om det Asus-kortet i innlegg nr. 3? Kan det være ok?

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg er på utkikk etter å få i både pose og sekk ja :)

Jeg kikket gjennom manualen til det Asus-kortet jeg nevnte og det ser ut som triste overklokkingsmuligheter ja.

Jaja.. Jeg tror jeg glemmer hele greia og nøyer med meg systemet jeg har nå inntil videre. Kanskje spare noen flere kroner først.

Lenke til kommentar

Hei. Det var noen som sa litt opp at 6150 grafikken var en slapp 6200. Stemmer det. Om så, hvor slapt da, jeg har lett etter en test, der dette testes mot et konkret skjermkort. :hmm:

1

Jeg tenkte å bygge en ny spillmaskin (stegvis) og lurer på om man kan kjøre noen spill på en 6150. Så etter tider pog stunder knekke til med et skikkelig skjermkort. :thumbup:

Lenke til kommentar

Her er en litt gammel test av 6150. Det har gjerne kommet litt optimaliserte drivere/BIOS'er siden den gang, slik at ytelse nå mest sannsynlig er litt høyere.

Vi ser at det går an å spille de aller fleste spill helt greit i 800x600. Hvis du er fornøyd med det, så er det bare til å kjøpe.

Husk at grafikken på disse kortene overhodet ikke er beregnet på spillemaskiner.

Lenke til kommentar

Hvis det er meg du sikter til så har jeg slått fra meg oppgraderingen. PC'en var forøvrig ikke ment for spilling i det hele tatt, men det er alltids greit med et PCIe-x16-spor for å ha mulighet til å endre bruksområdet til spillemaskin senere.

Lenke til kommentar
Hei. Det var noen som sa litt opp at 6150 grafikken var en slapp 6200. Stemmer det. Om så, hvor slapt da, jeg har lett etter en test, der dette testes mot et konkret skjermkort.  :hmm:

1

Jeg tenkte å bygge en ny spillmaskin (stegvis) og lurer på om man kan kjøre noen spill på en 6150. Så etter tider pog stunder knekke til med et skikkelig skjermkort. :thumbup:

6312361[/snapback]

6150 er genialt mtp HTPC og kontor, men tror du vil komme greiere ut med et billigere hovedkort og et billig skjermkort (du sier ikke noe ang. socket, antar AM2?). Når du oppgraderer så selger du bare kortet --> økonomisk forsvarlig :green:

Eks: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29853

Review av gfx: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=828&pageID=1734

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...