Gå til innhold

!Båt som har begrensing på 15HK, tåler den 30HK?


Anbefalte innlegg

Har en River 350, den har en motorbegrensning på 15HK :thumbdown: , jeg vil ha mer! Tror du at den tåler 30HK :thumbup: ?

PLZ SVAR FORT! Trenger svar fort fordi jeg har mulighet til å kjøpe en feilfri 2000mod. Suzuki 25 HK til 16500 Er ikke det et bra kjøp?

Kan man ta ut plombering på den slik at den blir 30 HK?

Endret av ocvmelbye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det vil gå helt fint. Den båten er noe av det mest behagelige du kan kjøre rundt i på den størrelsen. Den er stødig og ligger fint i svingene. Har selv testet den med 25 Hk, og det gikk knirkefritt. Når du skal velge motor til båten, ikke velg den tyngste 30-hesteren, men velg den letteste, ellers vil båten få problemer med selvlensingssystemet når båten ligger til kai. Det er også viktig å skaffe seg en lett 30 hester med hensyn til planing. Du vil merke at planingsterskelen blir litt høyre med en 30 hester.

 

 

Espen

Lenke til kommentar
Ja det vil gå helt fint. Den båten er noe av det mest behagelige du kan kjøre rundt i på den størrelsen. Den er stødig og ligger fint i svingene. Har selv testet den med 25 Hk, og det gikk knirkefritt. Når du skal velge motor til båten, ikke velg den tyngste 30-hesteren, men velg den letteste, ellers vil båten få problemer med selvlensingssystemet når båten ligger til kai. Det er også viktig å skaffe seg en lett 30 hester med hensyn til planing. Du vil merke at planingsterskelen blir litt høyre med en 30 hester.

 

 

Espen

6296053[/snapback]

 

Hvor tung er en 25-30HKs motor? Er det veldig stor forskjell mellom en nyere motor (6-7 år gammel) enn en 1985 mod.? Har en 1985 mod 15HK som er sliten nå:p Hvor mye er en 6-7 år gammel 25-30HK egentli verdt?

Lenke til kommentar

Så lenge festene til motoren holder og du planer går det bra.

men pass på i tung sjø har båter med for mye motor større mulighet til å velte!! de kan faktisk tippe bakover, har selv sett det.

en 6-7 år gammel 25hester er vel verdt en plass mellom 17 000 og 22 000 spørs på hvordan motor det er. 4takter eller 2takter osv...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

en venn av meg har river xr350 med en 25hk johnnson motor!

den går faktisk veldig dårlig! fronten på båten blir trykt nedi vannet han oppnår ikke noe større fart en maks 25knop :no: og er det 15cm og høyere bølger blir han søkkvåt! vi har prøvd og tilta ut motoren,men da bare glepper denne i vannet så det går ikke!han har kjøpt ny proppel nå da så vi kan kansje få fikset det!

vil heller ikke anbefale deg dette uten og forsterke akterspeilet! før vi forsterket akterspeilet hans så bøyde det sei heile dridden :dontgetit:

og for all del ikke kjøp johnson! han drar minst 50ganger hver gang :thumbdown:

Lenke til kommentar
en venn av meg har river xr350 med en 25hk johnnson motor!

den går faktisk veldig dårlig! fronten på båten blir trykt nedi vannet han oppnår ikke noe større fart en maks 25knop :no:  og er det 15cm og høyere bølger blir han søkkvåt! vi har prøvd og tilta ut motoren,men da bare glepper denne i vannet så det går ikke!han har kjøpt ny proppel nå da så vi kan kansje få fikset det!

vil heller ikke anbefale deg dette uten og forsterke akterspeilet! før vi forsterket akterspeilet hans så bøyde det sei heile dridden :dontgetit: 

og for all del ikke kjøp johnson! han drar minst 50ganger hver gang :thumbdown:

6461034[/snapback]

Fårstår ikke hvorfor noen klager og andre synes den er bra :/ delte meninger i hvertfall.... Har kjøpt tohatsu med el start... så blir ike noe draing på meg;P

hvis man kan og kjøre den båten så blir man ikke så våt;)

Lenke til kommentar
en venn av meg har river xr350 med en 25hk johnnson motor!

den går faktisk veldig dårlig! fronten på båten blir trykt nedi vannet han oppnår ikke noe større fart en maks 25knop :no:  og er det 15cm og høyere bølger blir han søkkvåt! vi har prøvd og tilta ut motoren,men da bare glepper denne i vannet så det går ikke!han har kjøpt ny proppel nå da så vi kan kansje få fikset det!

vil heller ikke anbefale deg dette uten og forsterke akterspeilet! før vi forsterket akterspeilet hans så bøyde det sei heile dridden :dontgetit: 

og for all del ikke kjøp johnson! han drar minst 50ganger hver gang :thumbdown:

6461034[/snapback]

Fårstår ikke hvorfor noen klager og andre synes den er bra :/ delte meninger i hvertfall.... Har kjøpt tohatsu med el start... så blir ike noe draing på meg;P

hvis man kan og kjøre den båten så blir man ikke så våt;)

6461508[/snapback]

jaja er ikke så mye med kjøringa nei! 15cm høye bølger og du blir klissbløt! om du kjører rett imot ellr med har ingen betydning.....

Lenke til kommentar
en venn av meg har river xr350 med en 25hk johnnson motor!

den går faktisk veldig dårlig! fronten på båten blir trykt nedi vannet han oppnår ikke noe større fart en maks 25knop :no:  og er det 15cm og høyere bølger blir han søkkvåt! vi har prøvd og tilta ut motoren,men da bare glepper denne i vannet så det går ikke!han har kjøpt ny proppel nå da så vi kan kansje få fikset det!

vil heller ikke anbefale deg dette uten og forsterke akterspeilet! før vi forsterket akterspeilet hans så bøyde det sei heile dridden :dontgetit: 

og for all del ikke kjøp johnson! han drar minst 50ganger hver gang :thumbdown:

6461034[/snapback]

Fårstår ikke hvorfor noen klager og andre synes den er bra :/ delte meninger i hvertfall.... Har kjøpt tohatsu med el start... så blir ike noe draing på meg;P

hvis man kan og kjøre den båten så blir man ikke så våt;)

6461508[/snapback]

jaja er ikke så mye med kjøringa nei! 15cm høye bølger og du blir klissbløt! om du kjører rett imot ellr med har ingen betydning.....

6461567[/snapback]

 

Rart sånn er det ikke med meg :hmm:

Lenke til kommentar

Etter min efaring så blir båter med større motor enn anbefalt mye meir følsomme nå du tilter.

 

Alt går bare det flyter,men sjåføren bør kjenne båten og bør kunne kjøre båt.

Har hatt trimmet 50hk på min 13foter som di kunn anbefaler 35 og det gikk heilt fint for meg,men nå ein som aldri hadde kjørt noe slikt før fikk lett problemer med trimmen.

 

Det var powertrim på 50hk,så viss du tilta motoren for langt opp så blei båten noe ustabil,men i grunnen så taklet båten min det heilt fint bare du brukte dn riktigt. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så lenge men har en såpass liten båt vil man ikke få de store topphastigheten fordi den er for liten.... dessuten bør man ikke gå lenger enn maks 5 hk over grensa for hva den er beregna for.... man vil kanskje ikke merke noe med det første men etter hvert blir galssfiberen delaminert både i akterspeilet og under båten.... og da går det bare treigere og båten begynner å sprekke osv...

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
en venn av meg har river xr350 med en 25hk johnnson motor!

den går faktisk veldig dårlig! fronten på båten blir trykt nedi vannet han oppnår ikke noe større fart en maks 25knop :no:  og er det 15cm og høyere bølger blir han søkkvåt! vi har prøvd og tilta ut motoren,men da bare glepper denne i vannet så det går ikke!han har kjøpt ny proppel nå da så vi kan kansje få fikset det!

vil heller ikke anbefale deg dette uten og forsterke akterspeilet! før vi forsterket akterspeilet hans så bøyde det sei heile dridden :dontgetit: 

og for all del ikke kjøp johnson! han drar minst 50ganger hver gang :thumbdown:

6461034[/snapback]

Fårstår ikke hvorfor noen klager og andre synes den er bra :/ delte meninger i hvertfall.... Har kjøpt tohatsu med el start... så blir ike noe draing på meg;P

hvis man kan og kjøre den båten så blir man ikke så våt;)

6461508[/snapback]

jaja er ikke så mye med kjøringa nei! 15cm høye bølger og du blir klissbløt! om du kjører rett imot ellr med har ingen betydning.....

6461567[/snapback]

 

Rart sånn er det ikke med meg :hmm:

 

Kan da vær fordi han hadde sotte den rett ned?? e har bekka opp min 1et hakk. så da går krute godt

Lenke til kommentar

Tror nok det skal gå greit med den motoren, men husk på at det er jo en grunn til at produsenten har valgt å skrive det som står mtp maks motorstørrelse. Du vil merke det over lengre tid ved at det blir sprekker i "lakken" hvis det er et problem, noe som lett kan løses ved å forsterke med glassfiber.

 

Han som har skrevet ovenfor om at propellen slipper når han tilter ut har nok for kort stamme på motoren, noe som vil føre til sånn oppførsel.

 

Monter på motor og prøv hvordan det fungerer, tilt motor så langt ut som mulig uten at båten begynner å hoppe i vannet. Om båten er 350cm som jeg regner med mtp navnet så vil denne gå forholdshvis godt med 25-30hk. Hadde selv en 12,5 Fot Zodiac Fast Roller med rattkonsoll og en lettere trimmet 30hk Johnson 2 takter, og den gjorde 30knop med en mann i båten. Problemet med den båten er at den suger seg fast i vannet, noe jeg ikke regner med båten din vil gjøre.

 

Er det rett stammelengde/motorplassering, og rett tilt så vil det nok fungere veldig bra på båten din med større motor enn anbefalt, bare motoren ikke blir for tung eller at akterspeilet ikke er solid nok.

 

Lykke til med å få til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...