Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lov å kjøre i Sverige med moped?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o
Det går vel også mange side/lande veier til sverige?

6295215[/snapback]

Nei, Sverige har ikke spart pengene sine for veiutbygging som vi gjør her i Sameriket Norge så det er kun "autobahn" hos söta bror.

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Selvsagt er det vanlige veier i Sverige og det er fult lovlig å kjøre på disse med moped som er registrert i Norge så lenge du har papirene i orden, altså godkjent førekort.
Lenke til kommentar

Greia er at Sverige har noen knallerter som man kan kjøre fra man er 14, disse er svakere og tregere enn norske mopeder. Jeg vet ikke om man får kjøre vanlig moped før man er 18 ... Alt dette er så vidt jeg husker, så ikke skyt meg om det er feil. :)

Lenke til kommentar
Vil da tro at din nasjonalitet's lover gjelder også i andre land, så ja.

6294301[/snapback]

I tilfellet du er seriøs: det er selvsagt reglene i det landet man er som gjelder. Når utlendinger er i Norge må de følge norske regler.

I Sverige har de to klasser, en (EU-moped klasse 2) som kan gå i 25 km/t og en (EU-moped klasse 1) som kan gå i 45 km/t. Begge må man være 15 for å kjøre, men kl. 1 krever førerkort. Kl. 1 kalles ofte EU-moped, men egentlig er begge kommet som følge av EU-regler. Reglene for kl. 1 er omtrent de samme som for moped i Norge, så jeg tipper det er lov å kjøre i Sverige, men jeg ville tatt kontakt med svensk politi el. og spurt på forhånd. Man kan få mye problemer av å bryte regler i andre land.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...