hernil Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 jeg må innrømme at jeg er helt fersk på dette med komandoer, batch og DOS. jeg vet at mye er likt da! men jeg lurer på om noen kan komme med tips og hint, kanskje til og med en mini opplæring i hvordan det funker. f.eks. hva % betyr i et schript osv. jeg ville vært veldig takknemlig. takker for alle svar og innlegg. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg var også totalt grønn for noen dager siden (dvs. jeg hadde såvidt vært innom cmd.exe i hele mitt liv). Jeg fant så ut at jeg ville lære litt, og det jeg gjorde var å laste ned PowerShell RC1 + hjelpefiler. Disse hjelpefilene er ikke tutorials, så det kan kanskje være litt lite komplett for de av oss som er helt grønne, men jeg har allerede funnet ut en del bare utifra det som står i disse, + alt man finner ved hjelp av "get-help" i PowerShell. PowerShell har også en overraskende logisk syntax som er veldig lett å lære (dvs. når du har brukt en kommando en gang, så husker du den pga. veldig logiske navn). PowerShell er forresten Microsoft sin nye Shell som skal erstatte cmd.exe. Tror det er mye mer matnyttig å lære seg den enn cmd.exe. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Uansett er da DOS-kommanoder _veldig_ lette. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er en uskreven/skreven regel at hvis du lurer på syntaksene til en kommando i dos kan du legge til /? som fks dir /? netstat /? copy /? osv... Lenke til kommentar
joa92 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Du kan jo prøve å skrive help i Cmd å lære dei de selv! Og uansett er de best å lære seg script sjøl og. Du kan lagre dette scripte i notepad å lagre filen som .bat Ps: Dette er ett veldi enkelt script.. @echo off color 0F set finder= set /p finder=Ka internettside vil du sjaa om fist?: if %finder% == www.vg.no goto rett start %finder% cls shutdown -s -t 5 -c Trojan! pause exit :rett cls echo Internett side funnet echo Internettside: www.vg.no pause start www.vg.no Edit: Beklager dobbelpost ! Endret 13. juli 2006 av joa92 Lenke til kommentar
joa92 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Du kan jo prøve å skrive help i Cmd å lære dei de selv! Og uansett er de best å lære seg script sjøl og. Du kan lagre dette scripte i notepad å lagre filen som .bat Ps: Dette er ett veldi enkelt script.. @echo off color 0F set finder= set /p finder=Ka internettside vil du sjaa om fist?: if %finder% == www.vg.no goto rett start %finder% cls shutdown -s -t 5 -c Trojan! pause exit :rett cls echo Internett side funnet echo Internettside: www.vg.no pause start www.vg.no Edit: Beklager dobbelpost ! Endret 13. juli 2006 av joa92 Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Trur ikke noen som er "grønne", forstår skriptet ditt her... Men for å lære å lage .bat filer kan du ikke bare skrive help i cmd, å skrive help i cmd lærer deg ikke noe om variabler, beslutningsstrukturer og annet du trenger for å programmere... Lenke til kommentar
LooneyTune Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har en Bruker-guide som ligger og venter på godkjenning nå. Den er om batch, du kan lese den og få en vis peiling på dette... Lenke til kommentar
hernil Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Jeg har en Bruker-guide som ligger og venter på godkjenning nå. Den er om batch, du kan lese den og få en vis peiling på dette... 6874678[/snapback] [/quot kult! kan du maile den til meg eller no sånt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå