Gå til innhold

Filmer du ALDRI vil se igjen!


Anbefalte innlegg

Om Kubrick er stor som regisør er det ikke på høyde med hvor stor King er som forfatter.

6936352[/snapback]

 

Hvorfor ikke? Det er bare til å sammenligne kåringer av tidenes regissør sammenlignet med kåringer av tidenes forfatter, så vil man finne at Kubrick ligger høyere på sin liste. Hver film han laget regnes som en klassiker.

 

 

Kubrick tolket ikke boka, han dreit i boka. PJ tolka Ringenes Herre. Adamson tolket Narnia, Kubrick herpa The Shining.

6936352[/snapback]

 

Nå skal det være sagt at The Shining kommer i de fleste kåringene høyere oppe på listen enn LotR-filmatiseringen, og langt høyere enn Narnia-filmen.

Når jeg ser at en film er basert på noe annet, forventer jeg at filmen i det minste holder seg til den røde tråden i boka. Hvordan det blir fortalt er en annen ting siden en film fortelles på en annen måte enn en bok. Men Kubrick holdte ikke tråden i boka. Tråden i boka hadde mye med Halloran å gjøre, som hadde samme evne som Danny. Derfor var det essentsielt at Halloran overlevde, men han drepte Kubrick på en elegant måte, med øks (hvor kom den fra egentlig?) Igjen en rød trådbit som forsvant, hvor Mallets var en del av hotellet og derfor hadde en historie å fortelle.

6936352[/snapback]

 

Problemet er ganske tydelig ikke hva Kubrick gjorde, men hva du forventet. Du ønsket en filmatisering av en bok du likte, og ble skuffet. Du vurderer ikke filmen som et frittstående objekt, men som en annen versjon av boken; der avvik fra originalen fører til trukket poeng. Hvis dette var tilfellet, så hadde jeg også hatet The Shining; de ligner jo ikke spesielt i det hele tatt. Problemet mitt med argumentasjonen din er at du konsekvent argumenterer med at det finnes en gylden regel om hvordan bøker skal behandles når de filmes. Hva har vi å tjene på dette? Vi får ikke bedre filmer, det er sikkert.

 

Hadde filmen vært bedre om den het noe annet?

 

Hvordan hadde du likt filmen om du ikke hadde lest boken?

 

Du begrenser dine egne opplevelser ved å forvente, i stedet for å gå inn med åpent sinn og oppleve The Shining slik Kubrick opplevde den.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ville King Kong blitt vis den hadde blitt satt til nylige tider?

 

Kubrick scorer høyt på poenger, men kanskje det er fordi mannen er hyppa opp i skyene og at vær film han lager aldri blir sett på med kritiske øyne, at det faktisk er dere som ikke tørr disse ned på Kubrick fordi han har laget mange gode filmer.

 

Jeg likte ikke filmen fordi den:

 

1. Ikke fulgte boka

2. Ikke kunne skremme en paranoid frosk om den så ville

3. Ikke har stemning av grøsser for fem flate øre

 

Er dette grunn nok eller skal du begynne å disse og spørre "hva legger du i en god grøsser da?". Jeg har nå svart hvorfor jeg ikke likte filmen, at du likte den er da ikke opp til meg

Lenke til kommentar

Ingen vil ta deg alvorlig hvis du påstår at vi ikke er kritiske fordi vi ikke tør gå imot populære meninger. Det finnes ikke en film i verden som alle på dette forumet liker, og det er ingen to brukere som har samme Topp 20-liste eller som liker akkurat de samme filmene, så det utsagnet blir uten grunnlag

 

Du må mene det du vil om filmen, det var aldri det vi diskuterte. Det vi diskuterte var at du aldri nevnte noe om filmen som en film, men kun kritiserte hvor ulik den var boken. Nå som du vet at filmen ikke er som boken, kan du forsøke å se den igjen med et åpent sinn.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Hvordan ville King Kong blitt vis den hadde blitt satt til nylige tider?

 

Kubrick scorer høyt på poenger, men kanskje det er fordi mannen er hyppa opp i skyene og at vær film han lager aldri blir sett på med kritiske øyne, at det faktisk er dere som ikke tørr disse ned på Kubrick fordi han har laget mange gode filmer.

 

Jeg likte ikke filmen fordi den:

 

1. Ikke fulgte boka

2. Ikke kunne skremme en paranoid frosk om den så ville

3. Ikke har stemning av grøsser for fem flate øre

 

Er dette grunn  nok eller skal du begynne å disse og spørre "hva legger du i en god grøsser da?". Jeg har nå svart hvorfor jeg ikke likte filmen, at du likte den er da ikke opp til meg

6937357[/snapback]

Tillat meg å le meg tussete. At ingen har sett på Kubrick med kritiske øyne? Er du KLAR over hvor langt ute på viddene denne påstanden er?

Forøvrig fornærmer du meg med "grunn #2". Jeg lot meg skremme så det holdt.

Lenke til kommentar
Jeg likte ikke filmen fordi den:

 

2. Ikke kunne skremme en paranoid frosk om den så ville

3. Ikke har stemning av grøsser for fem flate øre

6937357[/snapback]

Det er det mest usaklige jeg har lest på lenge. Kan du nevne et par skrekkfilmer som har denne grøsserstemningen du snakker om?

6937555[/snapback]

 

Hva i H er så usakelig med det, det er min mening, beklager om den ikke følger allmenhetens meninger, har vist fått noe som heter "selvstendig tankegang".

 

En god grøsser er en film som holder på spenning, hvor du sitter og forventer noe skal skje hele tiden, hvor du har den sitringen i kroppen og forventningen, for deretter å bli totalt overlumpet når filmen rore det ned litt men plutselig spretter igang med noe som får blodet til å fryse i årene og urinen til å presse på i blæra.

 

Er ytterst få filmer som har klart dette mener jeg, men om det er snakk om filmer i forhold til Kubricks versjon av "The shining" så er det vel de fleste filmer. T.o.m "De dødes tjern" var mer skremmende enn Kubricks versjon av "The shining".

Lenke til kommentar
En god grøsser er en film som holder på spenning, hvor du sitter og forventer noe skal skje hele tiden, hvor du har den sitringen i kroppen og forventningen, for deretter å bli totalt overlumpet når filmen rore det ned litt men plutselig spretter igang med noe som får blodet til å fryse i årene og urinen til å presse på i blæra.

6937746[/snapback]

Og det mener du er den eneste oppbygningen av en film som vil fungere godt?

 

Er ytterst få filmer som har klart dette mener jeg, men om det er snakk om filmer i forhold til Kubricks versjon av "The shining" så er det vel de fleste filmer. T.o.m "De dødes tjern" var mer skremmende enn Kubricks versjon av "The shining".

6937746[/snapback]

Jeg spør igjen om du kan nevne et par av de ytterst få filmene som vellykket har fulgt din oppskrift på en god skrekkfilm? "De dødes tjern" var for øvrig en god film når den kom ut i 1958.

Lenke til kommentar

"The shining" fra 1997

"The Grudge"

"Blairwitch project 2"

 

Selvfølgelig, dette er min mening, og jeg forventer ikke at andre skal synes det samme som meg. "De dødes tjern" er en bra film ja, og den skremte meg mer enn "The shining" fra 1980.

 

Og det mener du er den eneste oppbygningen av en film som vil fungere godt?

 

Det er min mening og oppskrift på en god grøsser. Hva andre legger i en god grøsser blir opp til dem.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Da kan vi med en gang nevne  Deer hunter, vet at mange liker den. men herregud saa jeg kjedet meg!

6293661[/snapback]

 

:!:

 

Tatt rett ut av min munn

6294191[/snapback]

Jeg kjedet meg jeg også. Jeg ble skuffet over den.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
"The shining" fra 1997

"The Grudge"

"Blairwitch project 2"

 

Selvfølgelig, dette er min mening, og jeg forventer ikke at andre skal synes det samme som meg. "De dødes tjern" er en bra film ja, og den skremte meg mer enn "The shining" fra 1980.

 

Og det mener du er den eneste oppbygningen av en film som vil fungere godt?

 

Det er min mening og oppskrift på en god grøsser. Hva andre legger i en god grøsser blir opp til dem.

6938035[/snapback]

 

 

Tillat meg å komme med min mening over de to filmene jeg har sett, av de tre du nevner..

 

"The Shining" fra 1997: Helt grei miniserie, men jeg synes ikke den var skummel.. Det kan selvfølgelig komme av at jeg var vant til å se Steven Weber på komedier før det.. (F.eks. "Wings")

 

"The Grudge": Makkverk. Enkelt og greit. Sarah Michelle Gellar egner seg bare ikke i skrekkfilmer.. Originalen kan dog være grei nok.. ;)

 

 

Uansett må jeg si at gode, gamle "The Shining" er en knallbra film, om man velger å se på den som en psykologisk thriller, og ikke en grøsser.. Om man liker den, anbefales for øvrig "Session 9".. :D

Lenke til kommentar
Tillat meg å komme med min mening over de to filmene jeg har sett, av de tre du nevner..

 

"The Shining" fra 1997: Helt grei miniserie, men jeg synes ikke den var skummel.. Det kan selvfølgelig komme av at jeg var vant til å se Steven Weber på komedier før det.. (F.eks. "Wings")

 

"The Grudge": Makkverk. Enkelt og greit. Sarah Michelle Gellar egner seg bare ikke i skrekkfilmer.. Originalen kan dog være grei nok.. ;)

 

 

Uansett må jeg si at gode, gamle "The Shining" er en knallbra film, om man velger å se på den som en psykologisk thriller, og ikke en grøsser.. Om man liker den, anbefales for øvrig "Session 9".. :D

6945563[/snapback]

 

Omg, du har en ANNEN mening enn jeg! Du synes "The Grudge" er et makkverk, hvordan VÅGER du!! UHØRT! Ban fra forumet skulle du ha.

 

Ja overdrev vel litt, men jeg sa nå bare min mening vedrørende "The shining" og ble totalt heksejakta for det, så lurte bare på om det var lagt ned forbud om egene meninger på forumet.

 

Anyway:

 

Blair witch 1 var en film som bare var en total flopp. Klassifiserer ikke engang til "thriller" i mine øyne.

 

"War of the worlds" var heller ikke noe å rope hurra for. Tok liksom aldri helt av, og plutselig var filmen over.

Lenke til kommentar
Blair Witch Project 2? Skremte det makkverket av en film deg mer enn The Shining?

"Huset med det rare i" er jo skumlere enn den filmen.

6938421[/snapback]

Enig!

Blair Witch 2 er noe av det dårligste og mest unødvendige jeg noen gang har sett. Styr unna folkens! Det er en film jeg aldri vil se igjen!!

Endret av Mobilfriken
Lenke til kommentar
Blair Witch Project 2? Skremte det makkverket av en film deg mer enn The Shining?

"Huset med det rare i" er jo skumlere enn den filmen.

6938421[/snapback]

Enig!

Blair Witch 2 er noe av det dårligste og mest unødvendige jeg noen gang har sett. Styr unna folkens!

6953080[/snapback]

Veldig enig, må være den oppfølgeren som var mest elendig i forhold til eneren.

Lenke til kommentar

Hmmm ... Har en ganske lang liste og en søster som elsker rosa filmer lign. "Bring it on" osv.

 

Men jaja.

 

"The New World"

Kjeeeeedelig! Klarte knapt å opprettholde interessen. Skal jeg ha den historien, så ser jeg heller Pocahontas 1 og 2.

 

"Alexander"

Jeg har aldri kjedet meg såpass gjennom en film. Tvang meg selv til å se den.

 

Rosa filmer er latterlig gode imotsetning til de to her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...