Gå til innhold

ATI eller NVIDIA til gaming?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg ny gaming pc og skal ha dette oppsettet:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=29372

 

 

Men det jeg ikke er helt sikker på er skjermkortet, ATI x1900xtx eller 7900gtx

 

 

Spiller cs på 640*480 og 800*600, men spiller også wow og bf2 (skal begynne)

 

 

 

Jeg skal ha denne skjermen også:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=26709

 

 

 

Takker på forhånd for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nesten det samme hva du velger, bare ta det billigste eller tilbudene.

ATI er bedre i høy oppløsning med mye AF og AA, og noen påstår at det er bedre bildekvalitet på ATi-kort.

 

Ellers er det ikke store forskjellen, i hvertfall ikke når du ikke kan ha høyere oppløsning enn 1280x1024 med den 19" skjermen der.

Lenke til kommentar
Det er nesten det samme hva du velger, bare ta det billigste eller tilbudene.

ATI er bedre i høy oppløsning med mye AF og AA, og noen påstår at det er bedre bildekvalitet på ATi-kort.

 

Ellers er det ikke store forskjellen, i hvertfall ikke når du ikke kan ha høyere oppløsning enn 1280x1024 med den 19" skjermen der.

6293171[/snapback]

 

Du har ett på det meste.. men siden det er CRT skjerm så kan han ha 1920x1440

 

;)

Lenke til kommentar

Tja, begge er egentlig overkill; spiller CS:S rimelig ok (50 - 60fps) med min 6600GT på 1024x768. WoW kjører jeg med alt på max med 1200x1000, CF er ikke fullt så bra dog, men spillbart. Derfor; gå etter prisen. Store forskjellen er det absolutt ikke :)

Lenke til kommentar
men siden det er CRT skjerm så kan han ha 1920x1440

6293207[/snapback]

Det er svært uhensiktsmessig å spille på høyeste oppløsning. 1280x1024 eller 1280x960 er gode oppløsninger å velge til en sånn skjerm.

 

ATI eller NVIDIA til gaming?

Begge deler egner seg godt til spilling. De to modellene du har sett deg ut er mer eller mindre jevngode avhengig av hvilke tester man ser på.

 

PS. Hvis du har planer om å noen gang kjøre Linux, velg nvidiakortet.

Lenke til kommentar

Nvidia er kjent for å ha gode drivere. :thumbup:

 

Edit: Jeg anbefaler deg å velge en annen strømforsyning (PSU),velg MIST 500 Watt,den ble testvinner her på Hardware.no,meget stillegående. :thumbup:

Mange som har hatt problemer med Hiper 580 Watt,ikke velg Hiper 580 Watt... :thumbdown:

Endret av naits81
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt Nvidia fordi jeg merker at jeg selv liker de best nå etter å ha prøvd ut en god del forskjellige kort som fx5900, r9800pro, 6800gt, x800xt pe og 7600gs. Det går faktisk mest på drivere og nvidia har fungert uten noen form for bugs i de spillene jeg har prøvd. Den generelle kvalitetsfølelsen har hos meg vært høyere når det kommer til nvidia. Både støynivået og strømforbruket er bedre på 7900GTX. Har også en venn som er veldig fornøyd med sitt 7800gt.

 

Må legge til at jeg ikke er en "eyecandy" freak og spiller aldri i oppløsninger over 1280x1024. Ser ikke engang forskjell med AA/AF og uten ;)

 

Uansett valg av kort så får du et kickass skjermkort, du kan ikke gå feil på noen av de. Lurer også på hvorfor du har en 17" LCD skjerm med i oppsettet ditt når du sier at du skal ha 19" crt ? Skal du bruke begge?

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Spiller cs på 640*480 og 800*600

6293053[/snapback]

 

Holy s***! :wow: Snakk om overkill :p . Trenger ikke stort til det...

 

Hiper 580w er selvsagt en god psu. :) Det er en hake selvsagt, og det er støynivået. Mist 500w er den perfekte psu spør du meg! (jeg har hatt begge, men skulle gjerne testet seasonic også blant annet)

 

Simen1: Hvorfor er det uhensiktsmessig å spill på høyeste oppløsning, eller nært til det? Jeg liker i hvert fall høyest mulig oppløsning, forutsatt at pcen drar det bra.

Lenke til kommentar

Velg Nvidia, fordi:

 

-du har et nvidia-basert hovedkort. Det vil antakeligvis være mest stabilt.

-Nforce5 serien kommer med et program som automatisk klokker hele systemet ditt til maks(stabilt) om du ønsker det, tror derfor det er en fordel å ha skjermkort av samme produsent (altså nvidia)..

 

Ytelses og bildemessigsett er det svært liten forskjell - du merker det ikke. Den eneste forskjellen i billedkvalitet må være at ATI er foreløpig den eneste som kan dra HDR+AA samtidig.

Lenke til kommentar
-du har et nvidia-basert hovedkort. Det vil antakeligvis være mest stabilt.

6295225[/snapback]

 

Ehh? Pure og skjær bullshit tenker jeg vi kaller det :)

 

Når det gjelder bildekvaliteten vil jeg si at ati i mange tilfeller er overlegen. Jeg gikk fra x1800xt til 7800gtx 512mb, og i 3dmark osv. er bildekvaliteten mye bedre med ati-kortet! Jeg har stort sett kun testa bf2 enda, og da er bildekvaliteten helt grei med nvidia.

 

Jeg liker bedre klokking med nvidia til 24/7, men det er enorm fordel med ati at du kan justere Volt til kjerne osv... X1800xt fikk jeg klokket 155mhz, 7800gtx 512mb får jeg klokket ca. 60mhz(uten fysisk voltmod, 7900gt feks. kommer jo i live med det!)

Lenke til kommentar
Ehh? Nei ;)

 

Sier ikke ordet NForce deg noe?  Fått med deg at det er et HK fra nvidia?

 

Jeg garanterer jo ikke at det er mest stabilt, men det virker jo svært sannsynlig.

6295469[/snapback]

 

Fra Nvidia? Nå er du på jordet. Chipsettet er fra Nvidia ja, det kan være msi,asus,abit++ som produserer selve hovedkortet. :nei:

Lenke til kommentar

Ok glem det nå! Poenget er at Nvidia chipset er bra og fungerer ypperlig til både ATI og Nvidia. Fungerer så klart mindre bra med ATI dersom man ønsker SLI på det men ;)

 

Poizon: Makan til kverrulering!! Alle forstår jo hva han mener når han sier at hovedkortene er fra nvidia!

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Kjøpte min pc i mars i fjor, kjører nforce4-hovedkort og ATI-grafikk. Den har kanskje hengt seg et par ganger, og da i situasjoner hvor jeg ikke kunne venta annet. Det er klart det er viktig at delene passer godt sammen, men viktigere at de holder generell høy kvalitet.

6295635[/snapback]

 

Kverrulering? Jeg bare sa det som det er. Sånn at han vet det til en annen gang. Ta deg en banan. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...