Gå til innhold

Hvordan funker det å handle på ebay.com


Dinsdale

Anbefalte innlegg

Ser at en mobil jeg vil ha selges til bra priser på ebay.com. Men hvordan fungerer med sending og slikt fra USA?

Jeg byr, vinner, betaler. Selger registrerer betaling, sender mobilen og den lander i min postkasse. Er det så enkelt, hva med moms eller toll? Bør man avtale med selger om merking på pakke slik at man slipper unna ting og tang?

 

Jeg vet at selger bør være rated høyt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bør man avtale med selger om merking på pakke slik at man slipper unna ting og tang?

6292889[/snapback]

 

Viss du øsnker å slippe å betale momsen burde du avtale med selger at han skal merke den med "gave", "forsiktig, livsfarlig løve" eller noe i den duren.

6292960[/snapback]

 

En livsfarlig løve på 300 gram?

Lenke til kommentar
Smart av meg å spørre om råd på OT-forumet....jaaaada!

6293055[/snapback]

 

 

Vatt tatt føkk? Svarte jo seriøst at du burde avtale med selgeren om du skal ha noe som helst håp om å slippe unna momsen, når dette er gjort er det bare å lene seg tilbake å håpe på det beste.

 

For øvrig var det ikke akkkuratt smart, nei.

 

Fredrik. :thumbup:

Lenke til kommentar
Smart av meg å spørre om råd på OT-forumet....jaaaada!

6293055[/snapback]

 

 

Vatt tatt føkk? Svarte jo seriøst at du burde avtale med selgeren om du skal ha noe som helst håp om å slippe unna momsen, når dette er gjort er det bare å lene seg tilbake å håpe på det beste.

 

For øvrig var det ikke akkkuratt smart, nei.

 

Fredrik. :thumbup:

6293085[/snapback]

 

Krigsgrisen var flink, og takk for det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg bruker LionShrink2.1. Et bra program som kompimerer uten tap løveman. Tap av løveman er noe flere zippe-rogrammer sliter med, og såvidt jeg vet er det kun LS1.2 som gjør dette riktig. Har en link et sted til en omfattende artikkel om problemet, men fant den ikke nå.

Lenke til kommentar

Det fungerer akkurat som på qxl. Når du vinner auksjonen sender selgeren deg en mail, og dere avtaler. Han sender deg en pakke med tinga i, og så vidt jeg vet er det ikke moms osv på en postpakke.

 

Kjøpte en plysj-bamse til kjæresten min i fjor, den kom etter knappe to uker og ble sendt helt fra USA. Betalte 120 kr frakt, noe jeg ikke syntes var så mye, og det var inkludert "postage + shipping costs".

Lenke til kommentar
Det fungerer akkurat som på qxl. Når du vinner auksjonen sender selgeren deg en mail, og dere avtaler. Han sender deg en pakke med tinga i, og så vidt jeg vet er det ikke moms osv på en postpakke.

6299736[/snapback]

Det er moms på postpakker forutsatt at de kommer innenfor reglene:

1) verdi opptil 1000 NOK som gave (ingen moms)

2) verdi optill 200 NOk som kjøp (ingen moms)

3) bøker (ingen grense - ingen moms).

Varens verdi kan bli vurdert subjektivt hvis mistanke om at den er satt kunstig lav. Pakke merket som "Gift" men sendt fra forretning/firma oppfattes ikke som gave.

 

 

Når moms blir beregnet (25%) av vareverdi og frakt etter tollvesenets kurser vil det også bli ilagt et "fortollingsgebyr".

 

EDIT: Det er også viktig å sjekke om selger sender til utlandet (og Norge). Alle gjør ikke det.

Endret av PerB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...