MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Hei! Jeg har eksamen i morgen, og jeg sliter fortsatt med et par ting. Har aldri vært særlig flink med komposisjonsprinsippene. Derfor lurte jeg på om noen kan hjelpe meg litt med de. (Går GK ^^) Jeg skal fremføre mitt julekort prosjekt, og som jeg sa, så står jeg stille med komposisjonsprinsippene. Har lagt ut et farget og et sort/hvit versjon av bildet. Plz! Kan noen hjelpe meg og si hvilken komposisjonsprinsipper jeg har brukt :/ (Bildene er på 1.5MB, og ligger på en kjapp server. Så det skal ikke gå så fryktelig tregt. Bildene åpnes i eget vindu) JULEKORT - FARGE JULEKORT - SORT/HVIT Hvis dere trenger høyre kvalitet på bilde, så kan jeg ordne det ^^ All tilbakemelding er satt kjempe stor pris på! Endret 12. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er nok en L-komposisjon. Siden du ikke kan komposisjonsregler, så er det vel feil å skrive "hvilke komposisjonsprinsipper jeg har brukt", siden det fordrer at du har vært bevisst. Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) 1. Bildet er veldig kontrastløst 2. Hva slags følelser ønsker du å få frem? For meg er dette et veldig statisk snap-shot av en julepakke, et bilde man tar med mobilen mens man venter på at pakkene kan åpnes. For meg er ikke julen bare gaver, men gleden av å kunne være sammen med familie og venner, og gjøre ting sammen noe som står høyere enn alt som står under treet. Hvis du skal bruke bildet som det er, så må det inn i PS eller lignende for å øke kontrastene og kanskje fargene (vet ikke hvordan originalen ser ut, men det du har lagt ut er blasst). Dette må du gjøre for å få fokus vekk fra bakgrunnen, som med lysene tar endel oppmerkesomhet. EDIT: Lykke til på eksamen! Endret 12. juni 2006 av photoguy Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Det er nok en L-komposisjon. Siden du ikke kan komposisjonsregler, så er det vel feil å skrive "hvilke komposisjonsprinsipper jeg har brukt", siden det fordrer at du har vært bevisst. Hehe ^^ jo da. Det er sant. Men om jeg kommer til sensoren og sier det, så er jeg så godt som død. Har jeg ikke klart å få til noen komposisjonsprinsipper i det hele tatt? L-komposisjon... Hmm.. *Begynner å lete i Mediedesign 2.0.....* xD *EDIT* Skal ta og legge ut en .PDF fil med hvordan originalen er. Gi meg 2 sec ^^ Endret 12. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Sånn, her er en .pdf fil av originalen. Håper det ikke gjør noe at den er i .pdf ^^ Original PDF Endret 12. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Herregud, nå føler jeg som om jeg driver å spamme min egen post. hehe ^^ Men dere, jeg trenger virkelig noen komposisjonsprinsipper jeg kan nevne til sensoren. Jeg har drevet å prøvd å finne noen, og begrunne på hvorfor de er der. Men uten særlig stor hell. Hvis jeg ikke nevner komposisjonsprinsipper, er jeg fortapt! Da blir det sånn en 2-3 liksom... Og det går jo ikke helt... Det ble nevnt L-komposisjon i en av postene over, har ikke klart å finne ut av hva dette er... Plz! Endret 12. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Dette er en klassisk oppskrift fra billedkunst og fotografi. Hvis dere bruker andre fagtermer, så kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg er nemlig fotograf. Bøker og artikler om kunstteori har vært min kunnskapskilde. Dere har vel noe pensum du tydeligvis har forsømt å studere? Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Pensumet vårt har gått ut fra en bok som heter Mediedesign 2.0 Jeg har ikke forsømt min lesing av lekser. Men når det står litt komplisert i boken, og læreren er bare alt for dårlig til å forklare ting. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er mulig jeg tar feil, men det virker litt snålt at du tar en utdannelse hvor du ikke virker særlig interessert eller engasjert i det du driver med, men prøver å få andre til å forklare deg hva det er du har gjort, hvis du i det hele tatt har gjort noe, for å stå på eksamen? Tommy Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) Jeg mener at du nå har gjort svært mange påstander, ut i fra veldig lite informasjon, på et veldig lite post. Bare fordi jeg spør om komposisjonsprinsipper, betyr det ikke at jeg ikke har interesse for faget, eller forståelse for de mange aspektene av det. Du må huske på at dette er mitt første år i Media, og dermed har jeg litt vanskelig for å skjønne noen av delene innen mediedesign. Jeg gikk media for webdesign, sånn i utgangspunkte. Men siden den læreren jeg hadde under web-prosjekte viste seg til å være en total ...... Ble jeg tvunget til å velge et annet prosjekt. Og jeg syns ikke at du skal komme med påstander som "hvis du i det hele tatt har gjort noe" bare fordi jeg spørr om litt hjelp til å nevne noen komposisjonsprinsipper. Endret 12. juni 2006 av MaxP2P Lenke til kommentar
arej Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 L-komposisjonen er bygd opp rundt en L-linje for å skape en harmonisk og balansert komposisjon. Ved å plassere motivet i det gyldne snitt, omtrent en tredjedel inn på bildeflaten i forhold til ytterkanten, oppnås en balanse som øyet finner behagelig. Kilde:Digital fotografi i praksis, Magnar Fjørtoft Synes imidlertid bildet ditt grenser til å være komponert ut fra diagonal linje og ikke L-linje som det ble hevdet tidligere, men jeg er ingen proff. Diagonallinjen leder blikket skrått gjennom bildeflaten, og skaper inntrykk av liv og bevegelse. Kilde: Samme som over. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er et tvilspørsmål, noe fort kan ende med når man ikke har viten om det. Det er mulig du har rett. Synes det blir litt utydelig, for elementene er litt rart arrangert. Lenke til kommentar
arej Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Det er et tvilspørsmål, noe fort kan ende med når man ikke har viten om det. Det er mulig du har rett. Synes det blir litt utydelig, for elementene er litt rart arrangert. 6295517[/snapback] Det kan vi vel være enige om ja Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 MaxP2P snakker vel om komposisjonsprinsippene i forhold til design med tekst og bilde. Det han tenker på som står i boka hans er vel noe sånt som balanse, kontrast og bevegelse. Hva som skaper de forskjellige tingene. Det er bare å lese, Max.. Det står grundig forklart, med mange eksempler. Og, ja. Jegh ar den samme boka selv, hvis ingen skjønte det. Forøvrig en OK bok til å begynne med, men for min del så blir den litt lite utfyllende i forhold til den grafiske biten. Og hva denne posten gjør i bildekritikken er for meg en gåte.. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 (endret) det er også vertikale linjer som strekker seg fra toppen og nesten ned til midten av bildet. du kan vel også si: her kunne jeg også hatt en pakke til og fått en horisontal linje, som skaper ro i bildet. eller? ellers bør du nevne det gylne snitt og at det består av noen flater. firkanter kan du si noe om og hva det gjør med bilde. er ikke så mange komposisjonsprinsipper å ta med der egentlig, men det er ikke noe problem å komme indirekte inn på det Endret 12. juni 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Tenk om sensoren din leser denne tråden... Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Tenk om sensoren din leser denne tråden... 6296371[/snapback] hehe Vi satser på at han er en av de som synes data er skummelt Men jeg vil bare takke alle dere som har hjelpet meg i denne tråden Jeg setter utrolig mye pris på det. Nå har jeg lest i hele dag, og snakket til meg selv en god del (øving ) Så har jeg eksamen om drøyt 9,5 timer ^^ Burde vel gå og legge meg, og få meg en god søvn Tusen takk igjen! Lenke til kommentar
.patrick Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Maxim du er tøs.. men jeg skal hjelpe deg.. side 30-33 i Mediedesignboka står alle komposisjonsprinsippene og eksempler.. Lenke til kommentar
.patrick Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 L-komposisjonen er bygd opp rundt en L-linje for å skape en harmonisk og balansert komposisjon. Ved å plassere motivet i det gyldne snitt, omtrent en tredjedel inn på bildeflaten i forhold til ytterkanten, oppnås en balanse som øyet finner behagelig. Kilde:Digital fotografi i praksis, Magnar Fjørtoft Synes imidlertid bildet ditt grenser til å være komponert ut fra diagonal linje og ikke L-linje som det ble hevdet tidligere, men jeg er ingen proff. Diagonallinjen leder blikket skrått gjennom bildeflaten, og skaper inntrykk av liv og bevegelse. Kilde: Samme som over. 6295335[/snapback] L- komposisjon er det det samme som ""Trekanten"", side 54 i mediedesign 2.0 for de om har den boka. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Jeg mener at du nå har gjort svært mange påstander, ut i fra veldig lite informasjon, på et veldig lite post. Bare fordi jeg spør om komposisjonsprinsipper, betyr det ikke at jeg ikke har interesse for faget, eller forståelse for de mange aspektene av det. Du må huske på at dette er mitt første år i Media, og dermed har jeg litt vanskelig for å skjønne noen av delene innen mediedesign. Jeg gikk media for webdesign, sånn i utgangspunkte. Men siden den læreren jeg hadde under web-prosjekte viste seg til å være en total ...... Ble jeg tvunget til å velge et annet prosjekt. Og jeg syns ikke at du skal komme med påstander som "hvis du i det hele tatt har gjort noe" bare fordi jeg spørr om litt hjelp til å nevne noen komposisjonsprinsipper. 6295067[/snapback] Grunnen til at jeg skrev "hvis du i det hele tatt har gjort noe" var fordi du jo ber andre om å fortelle deg hvilken komposisjon du har brukt. Det tyder jo på at du ikke vet det selv, og da er det jo en viss mulighet for at du faktisk ikke har brukt noen som helst spesiell komposisjon. Godt mulig at jeg tolker litt vel mye ut av postingen din, men jeg hadde kanskje trodd at dette med komposisjon var ganske grunnleggende i faget? Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå