Gå til innhold

Valg av Linux distrobusjon..

Zitoz

Anbefalte innlegg

Jeg har før prøvd å ta steget bort fra windows plattformen, men uten serlig hell..

Jeg hadde da en såkalt dualboot med hjelp av lilo, med andre ord et støtte ben..

Jeg ser for meg at jeg innen kortt tid vil gå over til 100% Linux, da jeg skal selge datamaskinen min, å gå over til min litt eldre "Compaqine" maskin.

Det er ikke så mye jeg legger vekt på anngående krav til oprativ systemet, men det er noen punkter jeg føler er viktigre å vekt legge en andre.

• Stabilitet.

[*]Utnyttelse av hardware.

[*]KDE GUI, og helst muligheten til å hive alt annet på sjø.. vil ha en så ren innstalasjon som mulig, uten mye dilldall, som spill og sånnt..

[*]Støtte for apache of php.

[*]Støtte for Zend produkter.

[*]Støtte for Opera, Mozila og lignede.

[*]Støtte for god IRC Client.

[*]Muligheten til å sette opp Shell og lignedes.

[*]Støtte for Samba, og lettvint konfigurasjon (ikke viktig.)

[*]Mulig støtte for mp3, eller ogg. (Da jeg er musikk frelst.)

[*]God driver støtte for litt eldre skjermkort (Matrox Milenium G200)

• Jeg er kanskje litt kresen, jeg vet ikke helt hva søags krav jeg skal stille til min linux distro.

Så langt har jeg tenkt på Turbolinux, Suse, Slack og Redhat..

Redhat virker som den mest robuste distrobusjonen, med mest støtte.. (i følge første inntrykk..)

Men jeg er veldig åpen for andre alternativer også, som f.eks SCO-Linux (Caledera..)

Er klar over at det muligens finnest tråder med sterke likhets trekk til denne, men dere er min starts resurrs inn i Linux verdnen, så jeg håper at dere er villige til å hjelpe, eventuelt måle de forskjellige distrone opp mot hverandre, eller rettlede meg mot andre hjelpe kilder..

Beklager også en veldig krøkkete norsk, men har du lest så langt.. Så burde du ha fått med deg noen ord :wink:

-- Compaqine

-- Intel Inside - Pentium III

-- Linux - "Soon that is!"

[ Denne Melding var redigert av: Zitoz på 2002-10-11 00:22 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, aller først vil jeg si at jeg har null peil på *nix....

Men, jeg har prøvd noen forskjellige Distroer, og vil si at Mandrake var det enkleste sammen med RedHat.

Hvis du vil gå over til 100% Linux vil jeg anbefale RedHat, siden det ikke er fullt så n00b vennlig som Mandrake....

Hvis man kjører 100% er men ikke så n00b lenger... :grin:

Men, valget er ditt. Husk, det er gratis :grin:

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte Red Hat 8.0 på den bærbare maskinen min i går, utrolig enkelt og greit. Det funket faktisk på første forsøket, eneste problemet jeg har er at GNOME av en eller annen grunn krasjer konstant. Dog er det ikke så farlig, jeg innstallerte KDE i stedet, fra RH8.0 CDen. Faktisk var denne installasjonen like enkel som den er i windows.

Lenke til kommentar

Nåja, det er nå en del "neste" under installasjon av Linux også...

RedHat 8.0 støtter så vidt jeg kunne se alt det du vil ha. Eneste problemet er at de ikke har inkludert MP3-støtte, men det løser du lett. Det finnes en RPM en eller annen plass ute på nettet. Fant forøvrig link i en eller annen tråd her på forumet, så du kan jo søke og se.

Har selv bare gode ting å si om RH 8.0. Den er både lekker å se på og svært enkel i bruk. Kan nesten ikke gjøre annet enn å anbefale den. Husk at en distro med alt det du ahr tenkt å installere mest sannsynlig kommer til å ta en del plass. Min installasjon tok noe i overkant av 2 GB.

Lykke til! :grin:

Lenke til kommentar

Eneste som kan være vanskelig med Red Hat er partisjoneringen underveis.. Hvertfall dersom du mot formodning ikke har noen GB "free space", dersom du har fikser RH dette for deg. Personlig hadde jeg en BSD partisjon der jeg ville ha den og auto fx er litt begrenset på dette området. Ellers vil jeg si at det er omtrent som å innstallere windows XP, bortsett fra key'en som XP trenger da. Det jeg hadde likt var dersom alle spørsmål og innstillinger kunne blitt lagt helt i begynnelsen av innstallasjonen uten alle disse avbrytelsene underveis(gjelder både RH og WinXP).

For min del var ikke RH noe stor suksess, bortsett fra at det fungerer :smile: Det funket ikke sammen med de unix programmene jeg skulle bruke, så jeg må nok prøve litt med FreeBSD i stedet.

Var det ikke en eller annen innstilling underveis som gjorde det mulig å velge norsk språk på OSet og pragrammene? Mener å huske jeg så en slik meny, men hvem vil vel ha OS på norsk anyway?

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-10-15 23:21 ]

Lenke til kommentar

Takker så mye for alle de fine svarene, dere vet å få folk i fartta med Linux. Det setter vi ny begynnerne pris på.

RPM? Er ikke 100% sikker på hva det er, men kan tenke meg at det ikke tar alt for lang tid før uttrykket er innenforstått.

Ellers vil jeg bare si at, skal man ha linux, skal det være på engelsk..

Har selv kjøprt en Norsk versjon av Mandrake, og.. Norsk? Var like mye norsk der, som i nynorsk..

(Eller noe.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-15 23:05, skrev knutivarr:

Har selv bare gode ting å si om RH 8.0. Den er både lekker å se på og svært enkel i bruk.

Nå er det da ikke RedHat som ser fin ut :smile: Det er WindowManageren og disse har du i alle distroer, altså RedHat trenger ikke se anderledes ut enn Mandrake f.eks. Eller det kan se veldig anderledes ut. Det er opp til DEG! Det er det som er så kult. Ingen som tvinger et brukergrensesnitt ned hue på deg :smile:

Som mange har sagt før her: Lykke til! Og så får jeg legge til en ting: Ikke gi opp. Linux er anderledes, det tar tid å vende vonde vaner :smile: Ehh, t-t-tttok du an? (litt Sibbe-humor for de innvidde)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 21:03, skrev smetho:

Nå er det da ikke RedHat som ser fin ut :smile: Det er WindowManageren og disse har du i alle distroer, altså RedHat trenger ikke se anderledes ut enn Mandrake f.eks.

Har ikke RH 8.0 en egen WindowManager, kalt "Bluecurve" da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 22:16, skrev A_N_K:

Har ikke RH 8.0 en egen WindowManager, kalt "Bluecurve" da?

Å?? Dette var ny informasjon for meg. Da trekker jeg tilbake alt jeg sa om saken :smile: Må se litt på dette. Har selv RedHat 7.3 og er fornøyd, men skulle gjerne prøvd 8.0.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 22:35, skrev smetho:

Å?? Dette var ny informasjon for meg. Da trekker jeg tilbake alt jeg sa om saken :smile: Må se litt på dette. Har selv RedHat 7.3 og er fornøyd, men skulle gjerne prøvd 8.0.

Det var vel mye det nye utseendet som var årsaken til versjonshoppet. Står ikke så utfyllende på redhat.com da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...