Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen starter ikke

Anbefalte innlegg

PCen min vil ikke loade windows. Jeg skrur på maskina, info om ram, cpu osv kommer opp som vanlig, men der Windows vanligvis skal komme, så kommer en svart skjerm med melding om at jeg må "reebot and select a proper boot device". Jeg restarter og den samm emeldingen kommer opp. Hva i himmelens navn skal jeg gjøre? Jeg kan ingenting om slikt. Hva kan være galt? Dette skjedde plutselig. PCen funket når jeg skudde den av i går kveld, men i dag vil den ikke på.

Dette har skjedd før også, men da var det bare til å restarte et par ganger så funket det. Sist jeg spurte på et dataforum om hva som kunne være galt, fikk jeg beskjed om å kjøre memtest og noe lignende. Jeg brente en CD med mange slike tester (CPU test, memtest osv), men hva hjelper vel det? Memtesten var enda ikke ferdig 7 timer etter at jeg satte den på (tror den har gått i "sirkel") og disse andre testene finner ingenting feil.

Jeg står nå uten PC - en PC jeg er svært avhengig av både når det gjelder jobb og privat bruk. Kan noen være så snill å hjelpe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at den ikke finner boot device betyr at den ikke har kontakt med harddisken.

Fikk dette på skjermen selv engang. Det kan være mange ting som forårsaker det.

Men i mitt tilfelle var det bare en kabel som ikke stod godt nok i.

6292242[/snapback]

Den finner ikke harddisken nei. Står "not detected". Ledningen står godt nok i. Det er ingen som har vært borti PCen i natt mens den sluttet å virke. Jeg har hatt dette problemet før også, men da har det alltid gått greit etter et par restarter.

Lenke til kommentar

Kan dette ha noe med floppydisken å gjøre? Hver gang jeg slår av maskinen kommer det en feilmelding om at floppy disk A ikke finnes. Det tar alltid lengre tid når jeg slår av maskina enn det skal gjøre. Det jeg ikke forstår er hvorfor denne feilmeldingen kommer når jeg ikke har floppy. Kan dette ha en sammenheng? Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, folkens. Jeg har nå fått ny harddisk av SHG, men trenger fortsatt hjelp til å få den til å funke. Jeg har nok endret noe i BIOS sist som et desperat forsøk for å få den ødelagte disken til å funke. Ståa nå er at PCen finner disken (den står som SATA1). Problemet er at jeg ikke får til å boote Windows fra CD-rommen min. Samme meldinga som sist kommer opp når jeg startet opp PCen. Harddisken står ikke som Primary IDE Drive. Som Primary slave står cd-rommen min.

Hvordan skal jeg få harddisken til å stå som master? Hva skal være 1st boot device? HD eller CD-rom? Hvordan skal jeg få installert windows?

Håper på svar. Takk for all hjelp hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...