geir__hk Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Heisann. Har ikke satt meg inn i phyton, men kan grunnleggende java og vbs-script. Mulig jeg prøver meg litt med python også, men jeg lurer på noe: a) Er jeg avhengig av kompilator, eller kan jeg lagre tekstfiler med kode som kan eksekveres der og da (som med vbs-filer i windows)? b) Hvor avansert er egentlig python? Kan jeg lage like klasser som er like avansert som i java? c) Er det mulig å lage dos-programmer i python? Spørsmål som wikipedia.org ikke har direkte svar på. Har googlet litt, men finner liksom ikke svarene sånn helt uten videre. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 a) Du er ikke avhengig av en kompilator, men du må ha en tolker for å kunne kjøre scriptene. Python bryker filtypen .py, så et eksempel kan være "python mittscript.py". Du er da avhengig av tolkeren (interpreteren) python. Det er denne (pluss litt mer) du laster ned ifra python.org. Scriptene lagres som vanlige tekstfiler, men du er altså avhengig av interpreteren (*). b) Ja, det kan du. c) Programmer som kjører i kommandolinjen mener du? I såfall ja. *) Man _kan_ kompilere scriptene til exe-filer, det som skjer er at tolkeren blir pakket sammen med scriptet/programmet ditt til en pakke. Du får da en del filer du kan legge i f.eks en zip-fil og sende til noen som ikke har python. Disse kan da kjøre programmet ditt, siden tolkeren er med i exe-filen. Bakdelen med dette er at dersom scriptet ditt er rimelig enkelt og lite, så blir det mye overhead med å legge ved hele interpreteren kun for et så lite script. Ellers til lykke med pythonprogrammeringen, det er et lekkert språk (selv om de kanskje kunne byttet ut indenteringen med curly braces..)! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2006 Takker Lurer på en ting til. Når interpreteren er installert i windows, vil da python-filene oppføre seg som exe-filer når det gjelder drag'n drop, altså at man kan "dra" en fil eller mappe til python-fila, og så eksekveres python-fila med filnavnet som argument? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Nei, virker ikke slik. Har aldri tenkt på det, men.. Ser det er slik for VBS-script, men kanskje det går an å hacke til for python også? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 Heisann. Har ikke satt meg inn i phyton, men kan grunnleggende java og vbs-script. Mulig jeg prøver meg litt med python også, men jeg lurer på noe: a) Er jeg avhengig av kompilator, eller kan jeg lagre tekstfiler med kode som kan eksekveres der og da (som med vbs-filer i windows)? b) Hvor avansert er egentlig python? Kan jeg lage like klasser som er like avansert som i java? c) Er det mulig å lage dos-programmer i python? Python anbefales! Spesielt hvis du liker OO. a) Python skrives i tekst-filer .py og .pyw i windows (hvis du ikke vil kjøre dem uten konsoll). Python er en interpreter og en JIT-compiler i ett. I windows: Dersom du legger til .PY og .PYW i PATHEXT systemvaraiblen, så kan du kjøre programmene direkte. Dvs: C:\mitt_prog arg1 arg2 i stedet for C:\python mitt_prog.py arg1 arg2 Du kan ikke dra og droppe en fil på et script som med VBS. Jeg vet ikke hvorfor. Det er mulig det hackes via Registeret, men jeg får en følelse av at det er en feature ved tight integrering av WScript/VBS i Windows. Skal kikke litt på det. b) Pythons OO er avansert, men enklere enn i Java. Les denne: http://dirtsimple.org/2004/12/python-is-not-java.html c) Skjønner ikke helt spørsmålet, men et python program kjøres i konsollet (CMD.EXE i Windows) med mindre du bruker et GUI-bibliotek som f.eks TkInter, WxWindows eller Qt Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Heisann. Har ikke satt meg inn i phyton, men kan grunnleggende java og vbs-script. Mulig jeg prøver meg litt med python også, men jeg lurer på noe: a) Er jeg avhengig av kompilator, eller kan jeg lagre tekstfiler med kode som kan eksekveres der og da (som med vbs-filer i windows)? b) Hvor avansert er egentlig python? Kan jeg lage like klasser som er like avansert som i java? c) Er det mulig å lage dos-programmer i python? Spørsmål som wikipedia.org ikke har direkte svar på. Har googlet litt, men finner liksom ikke svarene sånn helt uten videre. 6291913[/snapback] Hei. Bare begynn og programer så vil du fort få tak i saker og ting. En god tutorial er Dive Into Python, etter at du har godt igjennom beginner tutorialen (følger med installasjon). Holder på med den selv. Noe må du kanskje lese to ganger, men du forstår. a) Med installasjonen kommer det med en IDLE. Det er enklere og programere i den enn å bruke cmd.exe. b) Python er faktisk ganske avansert. Hadde problemer med å forstå det ei stund i starten, men nå ser jeg virkelig mulighetene. Ja, du kan lage klasser, men jeg vet ikke om det er likt i Java. c) Vel, alt som ikke har GUI er "DOS". Hvis du skal lage GUI anbefaler jeg GTK. Endret 13. juni 2006 av Xecuter88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå