Gå til innhold

IKT-Driftsoperatør Fagprøve 2006

Deosl

Anbefalte innlegg

Yes, det er sommer og det er eksamens tid.

Jeg har snart fullført 2 års lærlings tid og har fagprøve de nærmeste dagene fremover.

Oppgaven jeg har valgt er å gjennspeile det som er på arbeidsplassen.

Ettersom vi har Novell på arbeids plassen er min plan følgende:

1 Novell server

1 Windows NT4 server for mail server

1 Admin pc for administrering av server & klient

1 Klient pc

1 Nettverks skriver

1 Tape stasjon for backup

Er det noen andre som har fagprøve i løpet av sommeren? Hvilken oppgave har du valgt? Hva har du tenkt å gjøre?

Noen har som har bestått fagprøve og vil komme med noen tips eller veiledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du velge oppgaven din??

Jeg fikk bare en oppgave jeg må gjøre, holder på med den denne uka faktisk...

Planen er å sette opp DHCP, DNS og AD på samme Win2003 server, kjøre en ClarkConnect gateway til skolenettet, samt muligens prøve å lirke inn litt egenutviklet programvare for å prøve å imponere.. :)

Må jo ha backup og sånt også, men backup-stasjonen på serveren jeg bruker funker ikke, så må finne på noe annet der hvertfall...

Lenke til kommentar

Du skulle ha spurt litt før, så kunne jeg tipset deg om å teste ut litt på forhånd. Litt seint å spørre om tips når du allerede sitter der og har dårlig tid. Når det gjelder GPO'er er det i hvert fall greit å ha tungen rett i munnen og gjerne ha det klart for det på forhånd hva du skal bruke dersom du ikke har jobbet med det før. Ellers så er det viktig å sikre både klient og server. Husk antivirus. Lag restriksjoner på hva brukerne får gjøre på klienten. Helst ikke mer enn akkurat det de trenger. Går ut i fra at du ønsker å sette opp en epostløsning også. Personlig ville jeg heller gått for det som bør være på stell som standard før jeg bega meg ut på brillieringen :)

Lenke til kommentar

Jeg har fagprøven neste uke og kommer nok kun til å sette opp en W2k3 server med DC, DNS, DHCP, Filserver, printserver og RIS med XP-image til klienten.

Office og diverse annen standard programvare skal installeres på klient med Group Policy.

Har jobbet intensivt med et tilsvarende oppsett denne uken

Det eneste jeg ikke helt har prøvd meg på enda er logonscript. Dette skal jeg ta imorgen.

Dropper E-postløsning og avansert backup. Bruker kun den innebygde backupscheduleren.

Jeg skal jobbe som en jævel Mandag og Tirsdag og prøve å få i gang hele oppsettet. Forhåpentligvis kan jeg bruke Onsdag og torsdag til å skrive en finfin dokumentasjon samt forberede meg til fremføringen.

Lenke til kommentar
Dag 1 (Planlegging)

· Lage plan

· Sende plan til nemnda pr email senest kl. 14.00.

Dag 2-4 (Gjennomføring)

· Sende daglig pr. e-mail logg/avviksdokumentering senest kl. 16.00.

· Dag 4 skal all dokumentasjon sendes på mail til prøvenemnda.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Glemte sende inn dagsrapport den ene dagen jeg.. Hehe.. Huff..

Sitter her nå og skriver ferdig dokumentasjon samt presentasjon. Huff.

Har en god følelse på den tekniske løsningen, men detta presentasjonstullball-skuespillet kunne jeg droppa.

Presentere en falsk lekeløsning for en sensor som leker dum konsernleder? Bah

Lenke til kommentar
Hehe. Det er i såfall din arbeidsplass eller den som har laget fagprøven som har bestemt at det skal være sånn. Jeg hadde IKKE en slik presentasjon. Dette med daglig logg synes jeg også er teit. Jeg jobbet til kl 24 hver dag.

6362556[/snapback]

Jeg jobbet også sent. Tok dette opp med sensor første dagen, da vi gikk igjennom oppgave. Det er jo sånn IT-bransjen fungerer - man jobber overtid for å møte deadlines. Jeg kunne jobbe så sent jeg bare ville. Var vel 8-20 hver dag, tror jeg.

Hadde fremføring i dag tidlig. Bestod med "Meget bra"! Beste karakter! Jeg er så glad! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...