Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på noen spørsmål angående spillet tjueett (21 - Blackjack)

Er en del spørsmål så ikke klag på noe :p

Først det med pengekontrol. Si at jeg satser $50 og vinner med "Blackjack", hvor mye penger skal jeg da ha? Hva skal jeg gange bettet mitt med?

Og om dealern vinner med blackjack? Hvor mye skal jeg miste fra "banken" da? Jeg kan vel ikke tape mer en jeg satsa og la ut på bordet? altså alle 50?

Og om jeg vinner på normalt vis? med: Ess, 5 og 5 (21 tilsammen trur jeg). Hvor mye skal jeg gange bettet med da? er det ikke 2 ganger? 50*2 = $100 payback?

Har fler spørsmål men kommer ikke på dem nå, stapper dem inn senere. Takker for alle svar :)

Også er det en grei regel å bruke at dealern skal stand på 17 eller over og hit på 16 eller under??

Jeg har kikka en del på internet, fant ikke mye som sa hvordan man er Dealer i dette spillet sånn veldig detaljert så derfor lurer jeg litt.

Mvh. Thorleif Jacobsen

Endret av ziller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan jo starte med denne

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackjack

og så kan jeg fylle ut det du spørr om. Hvis du satser 50$ og vinner med blackjack vinner du 3/2 av innsatsen. du får da altså tilbake innsatsen på 50$ + 75$ som er gevinsten.

Hvis dealeren får blackjack, vinner han uten at du må betale noe mer.

Vanligvis må dealer stå på 17 og trekke på 16.

Hvis du vinner over banken med en hånd som ikke er blackjack, vinner du 1/1 av innstatsen. så da får du som du sier 50$ + 50$ = 100$

Hvis banken får ess på det synlige kortet, skal du ha lov til å kjøpe forsikring(insurance - vet egentlig ikke hva det heter på norsk). Som er 1/2 av innsatsen din. Viser det seg at motstanderen har blackjack, får du tilbake 50$ + 25$ i insurance. Så du taper da ikke noe. Men hvis det viser seg at banken ikke hadde blackjack, og du taper, mister du 75$. Hvis banken ikke har blackjack, men du vinner, får du da tilbake 50$ + 50$ = 100$, men innsatsen har jo da vært på 75$.

Til slutt tar jeg med at hvis dealer har ess som vises, og du har fått blackjack, kan du fortsatt be om insurance, da det vil gi lik pot, og du vil vinne 1/2 av innsatsen. kommer da igjen til 100$, med en innsats på 75$.

To like kort kan alltid deles i en splitt, der du betaler samme innsats igjen for å få to hender. Hvis du vinner på begge får du da utbetalt 200$. Når en splitter har en lov til å få så mange nye kort en vil.

edit: Som spiller har en også lov til og doble innsatsen. Men det er bare lov på første kort, og en får ikke lov til å få flere kort. Så hvis en igjen har satset 50$, og har fått ut 7 og 4 = 11. kan en f.eks doble og satse på en tier, så en har 21 med 100$ i innsats. Hvis det da viser seg at en får en 3 isteden for 10, ligger en temmelig dårlig ann. Og en må satse på at dealer buster, går over 21.

edit2: Som dealer er det noen enkle steg som skal følges(vet ikke om det er foskjell, dette er hva jeg er vant til):

1. Spillerne satser det beløpet de vil

2. Dealer/Bank deler ut ett kort til hver, med bildesiden ned men, viser sitt eget (bildeside opp)

3. Dealer/Bank deler ut enda ett kort til hver med bildesiden ned

4.Spillerne velger selv om de vil ha flere kort(Her kan en splitte eller doble). Og hver spiller kan be om så mange kort de vil, 5 kort vil ikke gi 21 automatisk. Viktig at en gjør seg ferdig med en spiller(at han ikke vil ha mer eller har bust) før en går videre til neste mann

5. Dealer/Banken snur sitt siste kort og tar nye til han har 17+ eller er bust.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Okey har flere spørsmål til det du skrev nå men de første jeg har er om disse mattestykkene er rett:

Blackjack: Bank + Bet + (Bet * 1.5)

Blackjack: 500 + 50 + (50 * 1.5) = 550 + 75 = 625 er da banken etter en blackjack?

Med andre ord jeg kan bare gange med 2.5? 500+ (50*2.5) ?

Og om dealern får blackjack:

DealerBlackjack: Bank - Bet

DealerBlackjack: 500 - 50 = 450 igjen i banken

Med "Push" så får man tilbake bettet altså +50 i bank

Om dealer vinner på normalt vis så er det -50 i bank

Om du vinner på normalt vis så er det 50+50 (100+ i bank) altså bare å gange bet med 2 ? =)

Lenke til kommentar

Hva er de 500? er det spillerens lommebok?

Skjønte ikke helt hva du mente med det her. eneste jeg skjønte var 2.5, og det er matematisk riktig, men vil heller si 50*1,5 + 50 siden du vinner 1.5 ganger innstats på at du har blackjack, og som en regel i blackjack får du tilbake innsatsen når du vinner.

Men for å gjøre det enkelt kan du sikkert bare gange innsatsen med 2.5 når du skal regne ut hva han skal få på bok etterpå. Tanken er at hvis en vinner og banken må gi fra seg chips, så skal banken gi 3/2 = 1.5 ganger så mye, samt at chipsene som står på bordet skal tas tilbake til spilleren.

edit: ved push/like mye beholder spiller innsatsen

edit2: det du kan gjøre er å prøve å spille spillet online uten penger.

http://www.unibet.com/punter/index.jsp?mai...me=hrmultiboxbj

feks. bare å spille til krampa tar deg samt prøve ut de forskjellige reglene.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Skal prøve å få med alle mulige vinninger \ tap her:

Vinn:

Spiller har blackjack - (Tilbakebetalt: BET + (BET * 1.5))

Spiller får sammenlagt 21 - (Tilbakebetalt: BET + BET)

Dealer har bust men spiller har under 21 - (Tilbakebetalt: BET + BET)

Dealer har lavere en spiller - (Tilbakebetalt: BET + BET)

Push (Begge har 21) - (Tilbakebetalt: BET)

Tap:

Dealer har blackjack - (Tap: BET)

Dealer har 21 - (Tap: BET)

Spiller har lavere en Dealer - (Tap: BET)

Spiler har bust men ikke dealer - (Tap: BET)

Er det alle?

Det er vel ikke mulig for begge å få bust? For om spillern buster så vinner dealer uansett? Da er det ikke vits å trekke eller gjøre noe mer? Annet en å ta hans chips og deale på nytt?

Lenke til kommentar

På vinn kan du ta med:

Spiller har blackjack med forsikring mot dealers blackjack (tilbake: BET + (BET*1/2) )

Spiller har blackjack med forsikring mot dealers vanlige hånd(tilbake BET+(BET*1.5)-(BET*1/2) = BET + BET

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...